Gå til innhold
Arkivverket

[#37318] Maren Martinusdatter fra grue. Hvem var hennes foreldre?

Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Maren Martinusdatter var født 1853 i grue hedmark.Hun var gift med Nils Larsen, var i fra grue han også.Jeg lurer på hva hennes foreldre het.Jeg er ikke sikker på om jeg har riktige navn på hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, ifølge kirkeboka fra Grue som er tilgjengelig på LDS, så er det ingen Maren Martinusdatter født i 1853. Det finns ei født i 1852, og ei født i 1854.Maren Martinusen, døpt 08 APR 1852, Grue, Hedmark, Norway Foreldre: Martinus Bredesen & Eli ErlandsdrMaren Martinusen, døpt 08 OCT 1854, Grue, Hedmark, Norway Foreldre: Martinus Christiansen & Marte KnudsdrHun født i 1852 er vel her i FT-1865: LenkeKan ikke finne igjen hun som er født i 1854 i FT-1865, så vil tro at foreldrene til hun du søker er Martinus Bredesen & Eli Erlandsdr.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei jan peter Wiborg fra Grimstad.Da stemmer det nok med Martinus Bredesen og Eli Erlandsdr.Kjempe fint takk skal du ha.Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Dette er kanskje personene. Nils Larsen f. 12.01.1853, død 08.08.1936, gift med Maren Martiniusdatter f. 08.08.1854 født på Løten, død 04.08.1935 på Forkerud i Grue. Fra før ekteskapet hadde hun datteren Lina Marie Martinsdatter f. 25.12.1876 med Martin Pedersen fra Bjølsjøtorpet. Det ser ut som om du må lete etter Maren på Løten. Paret har bodd foruten på Granerud flere steder på Kirkenær, på Løten, og Hof, Trangsrud og sist på Engebakken. Nils prøvde også lykken i USA og emigrerte i 1880, men han vendte tilbake til hjemtraktene.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Det er de rette personene jeg leter etter.Hvordan fant du ut så mye om dem? Jammen artig dette.At hun var fra Løten hadde jeg ikke anelse om.Lurer litt hva foreldrene til Nils heter også. Har noen navn på dem men jeg er ikke 100 prosent sikker.Navnene er Lars Nielsen. Karen Nielsdatter.Lurer på om det er rett men er som sagt ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Øyvind. Jeg har mine opplysninger fra boken 'Navnsjøboerne' av Bjørn Tuer.Nils Larsens mor var Karen Nilsdatter f. 24.12.1823 i Grue. Hun var gift med Lars Nilsen f. 1832 i Stemsrudhagen.Karen Nilsdatters foreldre er: Nils Arnesen f.1803 i Grue død 4.12.1883 i Grue gift med Kari Larsdatter (1802 - 16.9.1852) født og død i Grue.Nils Arnesens foreldre er: Arne Nilsen (1768-3.3.1832)født og død i Grue. gift 1794 med Kari Pedersdatter (1771-10.11.1835) f. og død i Grue.Arne Nilsens foreldre: Nils Danielsen Hämäläinen (14.9.1732-5.2.1804) f. Digerberg Sverige død i Grue. Den første husmann på Monsrud. Gift 1762 med Kerstin Nilsdatter (1739-1794) født på Kindelsrud død på Monsrud, Grue.Videre fra mine opptegnelser:Daniel Danielsen Hämäläinen f. 18.5.1709 Digerberg, Sverige. Gift 30.4.1731 med Annikka Andersdotter Vaisinen f. 10.8.1707 Nordre Viggen, Sverige død 1743.Daniel Persson Hämäläinen f. 1678 Digerberget, Sverige. Gift 28.10.1697 med Malin Nilsdotter fra Botangen, Dalby, Værmland.Per Persson Hämäläinen f. 1643 Digerberget, Sverige død 1729. Gift med Karin Persdotter f. 1640 død 1729.Per Persson Hämäläinen f. 1585 Digerberget, Sverige. Gift med Gjertrud Persdotter.Dette er også mine forfedre.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Turid.Det var kjempe artig og høre at vi har samme forfedre.Var litt av en liste jeg fikk der. Er jo helt vilt.Jeg er kjempe glad for det.Lyder Nilsen var min Farfar,Sønnen Til Nils Larsen. Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei igjen Øyvind.Du kan også få noen flere opplysninger om Annika Andersdotter Vaissinen.Hennes far er Anders Johanneson Vaissinen, født Nordre Viggen, Sverige. Gift 13.05.1706 med Gjertrud Henriksdotter Flatåsen.Anders Johannsons foreldre er: Johan Andersson Vaissinen født 1647 Nordre Viggen, Sverige. Gift med Anna Matsdotter Moijainen f. 1660 i Sverige.Johan Anderssons far: Anders Pålsson Vaissinen f. 1610 Nordre Viggen, Sverige.Som du forstår er det flere finneslekter her.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

'Daniel Danielsson (Hämäläinen) f. 18.5.1709 Digerberget'. Jeg er ikke så sikker på at Hämäläinen er det riktige slektsnavnet til Daniel. Henviser til boka Finnar i Östmark, Vitsand, Nyskoga, Södra och Norra Finnskoga av Jarl Ericson, sidene 161 og 162, hvor det er anført Rämäinen som slektsnavn. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Har Daniel Danielsson og hans sønn Nils Danielsson da forskjellige finske etternavn. Bjørn Tuer bruker Hämäläinen på Nils og det er det navnet jeg også har fått oppgitt på Daniel osv. Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Turid.Tusen takk for all hjelp. Jammen mye info det om mine forfedre.Jeg er intressert i den boka av Bjørn Tuer.Er den å få kjøpt eller lånt på bibloteket?Står en del i den skjønner jeg.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Boka er utkommet i versjon II. Forfatter er nevnt tidligere, du finner personen i Telefonboka på nettet. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.