Gå til innhold
Arkivverket

[#37320] Murer Hans Johansen. f. ca. 1887, reiste fra Oslo til Bergen i 1911

Gjest Bent Roger Ødegaard
 Del

Recommended Posts

HeiJeg søker opplysninger om min oldefar:Murer Hans Johansen. f. ca. 1887 Min bestemor f.1911 ble utsatt ( adoptert). Ifølge de opplysninger jeg har: Naar besluttet utsat: 30.11.1911. I de samme papirer står det at barnefar er Hans Johansen ca. 24 aar. han er tilskrevet, men har flyttet fra Oslo til:Strandveien 16, Gyldenpris i Bergen.Min bestemor`s mor er Anna Kaspara Bergersen f. 1886, den siden har jeg opplysninger om, men 'problemet' er at jeg ikke har funnet ut noe om Hans. Jeg håper derfor at noen kan hjelpe meg med opplysninger om Hans Johansen`s etterkommere.... og eventuelt aner.På forhånd takk.Vennlig hilsenBent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Et problem her er at Gyldenpris i 1911 slett ikke var Bergen, og følgelig ikke er med i folketellingen 1912 for Bergen, og at personene som bodde der heller ikke er med i Bergen folkeregister før Gyldenpris i 1921 ble overført fra Laksevåg til Bergen.I Bergen var det i 1922 to med navn Hans Johansen, en sjømann i Strandgaten 106, og en butikkbetjent i Bratlandssmuget 14B.Mureren kan ha reist videre lenge før Gyldenpris ble innlemmet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Takker for svaret. Jeg bør altså legge inn et nytt innlegg hvor jeg endrer fra Bergen til Laksevåg? Men de to Jahansen du nevner i 1922 telling for Bergen, kommer de fra Oslo? Murer`n kan jo ha blitt sjømann...Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det hjelper nok ikke mye å legge inn et nytt spørsmål. Problemet er at det ikke finnes folkeregister for Laksevåg i 1911, og folk derfor mye enklere kunne flytte på seg uten å bli registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igenDet var synd. Men kan du være behjelpelig med noen tips om hvordan jeg skal gå fram for eventuelt å få noen svar i denne saken?Vennlig hilsen Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.