Gå til innhold
Arkivverket

[#37321] Nils Pedersen Hoope gift 1790 med Marthe Thomasdt. Hougland. Født/ død?

Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

Nils Pedersen Hoope.Ifølge 1801- tellingen:bosted Kollevaag,Alder: Nils & Marthe= 40 år. Altså født ca. 1761.Gift 28.11.1790 med Marthe Thomasdt. Hougland 1761-1816. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeEr dette samme Nils? Gift 18.04.1819 med 2) enke Giertrud Olsdt. Strudshavn.Kan han i så tilfelle være en av disse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'kan han i så tilfelle være en av disse': -) Døde i Askøy 1742-1927: bosted Strudshavn. Finner han ikke igjen på Kollevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Marte er fødd på Søre Haugland på Askøy. Kor Nils P. er i frå, veit eg ikkje. Han kan ha vore frå Hop i Fana, men òg ha budd på Hop på Askøy då han gifte seg.Dette er plassfolk som flyttar kringom der dei får ein stad å bu for eit år eller to. Dei to borna dei har i Kollevåg i ft1801 er dei einaste eg finn fødde i Askøy. Men då Elen vart døypt, budde dei på Skare ved Mathopen. Og då Peder vart døypt, vart Nils skriven som 'Paulsen'. Men like fullt er det nok same folket, sidan namn og alder på borna høver i ft1801. Difor kan det like godt vera Nils som vert gift oppatt frå Strusshamn i 1819, om det høver slik at Marte var død nokre år føre.Ein annan ting du lyt merke deg med ft1801; der står at Karen Aschildsdotter er mor til kona. Javel, men det er ho ikkje skriven som ved ekteskap eller då borna vart døypte (då har presten skrive Olsdtr.); men eg trur A-dtr er rett, for eg trur ho er døypt frå Haugland 0206 1743 som dotter av Aschild Nidelsen og Ane Samuelsdtr. Mann hennar, Thomas Eriksen, var frå Florvåg. Og då høver det godt at dottera og versonen ei tid budde på Skare, for der nede hadde Thomas skyldfolk. At dei kjem attende og set seg til i Kollevåg, er heller ikkje til å undrast over. For Askild-folket har tilknyting dit òg.Her er det eg har om TE og KO (KA):AS0173,0,Thomas,Erichsen,Florvaag,,,,,Kari,Olsdatter,,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 261b.,,2406,1762AS0173,1,Thomas,Eriksen,Houland,,,,,Kari Olsdtr,,,,,Marte,1010,,1762AS0173,2,Thomas,Eriksen,Hougland,,,,,Kari Olsdtr,,,,,Marte,1603,,1764AS0173,3,Thomas,Eriksen,Houland,,,,,Kari Olsdtr,,,,,Ole,0902,,1766AS0173,4,Thomas,Eriksen,Haugland,,,,,Kari Nilsdtr,,,,,Niels,2802,,1768AS0173,5,Thomas,Eriksen,Hougland,,,,,Kari Olsdtr,,,,,Aschild,2207,,1770AS0173,6,Thomas,Eriksen,Hougland,,,,,Kari Olsdtr,,,,,Erich,0108,,1773AS0173,7,Thomas,Eriksen,Hougland,,,,,Kari Olsdtr,,,,,Birthe,0610,,1776AS0173,8,Thomas,Eriksen,Hougland,,,,,Kari Olsdtr,,,,,Anne,2302,,1782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror nok at det er samme mann som gifter seg på nytt som enkemann med Giertrud Olsdtr. Strudshavn. Lenke Og da kan det nok være at han slo seg ned der, og at det er den samme Nils Pedersen dun finner død i Strudshavn. Der er det imidlertid to alternativer.Nils Pedersen Strudshavn d. i 1823 , 53 år gammel og født i Birkeland Sogn i Fana og Nils Pedersen død Strudshavnvaagen i 1833, 81 år gammel og født på Brekhus i Evanger. Ingen av dem passer i alder med 1801 tellingen, men jeg holder en knapp på den første.Fordi han alder stemmer noenlunde med alderen til den Nils som var 52 år da han giftet seg med Giertrud. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da kan det være ' din ' Nils du finner døpt her i Fana. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=2616&merk=2616#ovre>Lenke Forøvrig er det skifte etter Peder Monsn Y. Hope 1779 -1783, dessverre litt for tidlig til å bekrefte om det var hans sønn Nils som giftet seg med Marthe Thomasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrke: Fledførings kone?Rune innlegg 8: Det er egentlig samme konklusjon jeg så også. Ft. stemmer ikke overens med alder, mens ekteskap og død gjør det. Marthe har jeg jo funnet død i 1816, så enkemann var han jo uansett i 1819. Å sjekke under Fana tenkte jeg ikke på i det hele tatt.. Ser det usannsynlig at han var fra Brekhus ettersom ingenting annet nevner det, så jeg holder en knapp på Birkeland og tar det derfra.Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Søker du i ordlista nederst så finner du dette: fledføring Overdrage sin ejendom til en anden mod optagelse i dennes husstand. (Kalkar) Avså hvad man eier ell. kommer til å eie mot å få sin gjeld overtatt og å bli forsørget for resten av livet. (Norsk Riksmålsordbok)Til innlegg 7. Så budde de på Snekkevik på Sotra i 1801 mens Paul Erichsen gift med Giertrud Monsdatter budde på Skare. Paul er slik eg ser det bror til Kari og Thomas, mens Giertrud er søster til Lars MonsenNår det gjelder foreldrene til Thomas, Erik Nilsen og Berte Thomasdatter har noen funnet sikre kilder på hvem deres foreldre er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du har nok rett, men eg veit ikkje kven som var foreldre til Erik Nilsen og Berte Thomasdtr. Derimot var dei to forelxdre til Thomas, Kari og Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Noen betraktninger ang. Erik og Berthe.De giftet seg i Domkirkesognet 17.06.1735.Erik Nielsen står da oppført med Laxevog som bosted.Han opptrer fire ganger som fadder for Anders Nielsen barn , bonde på Laxevog.Anders opptrer også som fadder for Erik og Berthes barn.Det er derfor nærliggende å tro at de var brødre.En Niels Laxevog dukker også opp, kanskje far deres? Erik og Berthe døper to døtre for Marthe, men begge dør som små. En Marthe Erichsdtr. er også blant fadderne, kanskje Eriks mor?Kari og Johanne Thomædtr. er også fadder flere ganger, samt at også Berthe er fadder til deres barn.De er nok søstre. Kari var først gift med en Johannes Michelsen, men gifter seg som enke 27.10.1737 med Michel Povelsen Hope.De bor på Hollen.Johanne var gift med en Ole Jonsen.Jeg tror kanskje ikke at dette nødvendigvis fører til oppklaring om hvem som var foreldrene til Erik og Berthe (m/søsken), men tar det med for hva det måtte være verdt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Signe Marie Solheim

Ifølge min gamle stamtavle (Niels Pedersen og Marthe Thomasdatter er mine tipp-tipp-tipp), så er Marthe Thomasd datter av Thommas Erichsen Hauland (1735-1785) og Kari Aschilds (1731 - ). Niels Pedersen er sønn av Peder Monsen Y Hoope (1721-1781) og Marta Nielsd (1724-1811). - dette altså bare iflg stamtavle, men så langt som jeg har klart å etterprøve den stamtavlen, så stemmer alt :)Niels Pedersen og Marthe Thomasdatter hadde bare de to barna: Elen f 1791 og Peder f 1795. Elen gift med Engel Amundsen og bodde på N Lie i Fjell. Peder gift med Ingeborg Brynjelsd. De ble i Kollevåg og muligens på Haugland til slutt.Verken stamtavlen eller jeg kan si noe mer om foreldrene til Thomas Erichsen enn at de het Erich Nielsen, Damsgård/Florvåg (1705-1782) og Birthe Thomasd (1702-1766). Men bakover fra Peder Monsen Y Hoope har jeg en del.Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.