Gå til innhold
Arkivverket

[#37333] Slekt i Oppdal - foreldre til Ole Ingebrigtsen Hoel.

Gjest Jan M. Larssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan M. Larssen

Leter etter foreldrene til Ole Ingebrigtsen Hoel som 26.3.1801 ble g. med Gurri Iversdatter Buen, f. 1779, datter av Iver Eriksen Gorset, f. 1745. Når ble Ole født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Mine opptegnelser for Ole Ingebrigtsen Hoel avviker. I folketellinga 1801 står Ole Ingebrigtsen oppført sammen med Guri Iversdatter under Hoel. De er da ikke gift, men gifter seg samme året. Ole er da oppgitt til å være 50 år gammel. Han er smed og husmand. Ole og Guri har 2 barn, Ingebrigt og Erich , 3 og 1 år gamle. Oles foreldre: Ingebrigt Roaldsen Hoel og Kari Halvorsdqatter Mellem. I kirkebok for Oppdal finner vi Ole Ingebrigtsen Hoel døpt 6. februar 1752. Ole Ingebrigtsen dør i 1813, begravet 29.08.1813. Dødsårsak: 'Langvarig svaghet'. Han oppgis da til å være 54 år. Ole og Guri har da 6 barn. Guri gifter seg på nytt 6. juli 1825 med Guttorm Ingebrigtsen Sætrum. I tillegg til unøyaktige aldersangivelser, er det nok snakk om 2 Ole Ingebrigtsen. Hvem er den rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Det ser ut for meg som om Ivar Hoel har gjort ei feilkobling når han på sida Lenke under matrikkelnummer 662 har kobla Guri Jonsdatter sin son Ole Ingebrigtsen f. 1775 med Guri Iverdatter Buen. Går vi litt lenger ned på sida til matrikkelnummer 664 så står ført under husmenn i folketellinga 1801: I.Ole Ingebrigtsen 50 år,Guri Iversdtr. 27 år og borna hennar:a Imgebrigt Olsen, 3 år og b Erik Olsen 1 år. Det siste er nok det som er rett her. Helsing Bjørn Sundseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Må nesten henge meg på denne etterlysninga, ettersom jeg har samme problemet. Har funnet en datter til dette ekteparet og det er Karen Olsdatter, født 1805, og senere gift med John (Jon) Bervendsen, Sletvold, Oppdal. Hvis dette er riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Ole Ingebrigtsen og Guri Iversdatter hade 6 barn. Karen var nr. 4 og trolig født i 1804. Hun er døpt i Oppdal den 22.04.1804.Hun har i flg kirkeboka 2 barn uten å være gift. Begge med John Bersvendsen Sletvold. Det er Bersvend, født 06.07.1827, døpt 15.08.samme året, og Johanna, født 08.10.1829, døpt 08.11. Jeg finner ikke noe inngått ekteskap verken på Karen eller John.Under begravde i Oppdal finner jeg John Bersvendsen Sletvold død 28.05.1829, 27 år gammel. Gravlagd 12.07.1829.Jeg finner ikke John Bersvendsen Sletvold døpt i Oppdal, men jeg finner Jon Bersvendsen Lien døpt 03.01.1802. Begge foreldrene er innflyttet fra Dovre, og kan godt ha oppholdt seg på Sletvold. Ettersom vi finner Bersvend-navnet også på Sletvold tidligere, kan det her være slektskapsforbindelser som har ført til at Lien fra Dovre har valgt å flytte til f.eks. Sletvold i Oppdal.Det er lang tid mellom dødsdato og begravelsesdato for John Bersvendsen. Det kan tyde på at det dødsårsaken f.eks. kan være et ulykkestilfelle langt fra heimen, kanskje i fjellet, og at det har tatt en tid før han ble funnet.Hilsen Bjørn Sundseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Thor Atle Olsen

Det var lenge siden siste innlegg, men må få spørre Bjørn? Vet du hvem foreldrene til John Bersvendsen var. Skulle gjerne ha fått noen opplysninger om dem. Lien gård? skal altså være i Dovre, men er ikke nevnt i de 2 første bygdebøker derfra. Har hørt at bok tre skal være på trappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Lien kan også være Lien i Oppdal, men foreldrene oppgis her å være fra Dovre. Hvor de har oppholdt seg i Dovre og hvilket navn de har vært ført under der, vet jeg ikke. Her er dåpen til Jon Bersvendsen Lien, m. foreldre.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=oppddobt&gardpostnr=13845&merk=13845#ovre>LenkeSom du ser har vi også Jon Bersvendsen Sletvold, men det er dåp i 1765. Vi finner ingen barn til denne Jon Bersvendsen i kirkeboka for Oppdal. Her dåpen til barna til Jon Bersvendsen og Karen Olsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.