Gå til innhold
Arkivverket

[#37337] Hjelp til tyding av yrke i US Census 1900, Johan Olsen?

Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Er det noen som klarer å tyde yrket til Johan på linje 2? Mener det står Mate et eller annet, kanskje et yrke på sjøen?Dette er samme Johan som jeg har etterlyst i andre innlegg før. Johan var fra Drammen, født i 1870. Fant ham i USA ved hjelp fra Jon Torp. Tusen takk igjen Jon:)Johan fikk to barn med en dame i Norge før han emigrerte. Giftet seg ikke her. Vet ikke hva hun eller barna het.Barna skal ha vært søskenbarn til Ellen Thommesen/Tommesen el.l som gikk på skolen med min mormor som var født i 1907. Tror min mormor gikk på Danvik skole i Drammen.Fortsatt interessert i all info om Johan, hans norske kjæreste og barna hans.Dersom ykret er sjømann, kan det forklare hvorfor jeg ikke finner ham utvandret her, eller innvandret i USA. Kan også være mulig at jeg har funnet ham på en båt i England i 1901.Glad for alle forsøk på tolkning og annen info.Mvh Gry

bilete0575.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Er det en spesiell grunn til at du tror det kan være et yrke ang. sjø? Bare en tanke: kan han ha vært baker som sin far?Uansett hvordan jeg vrir og vender på det: 1= M, 2= a /u, 3= t, 4= ser ut slik som r`en i Norway. Ikke at det ble et sannsynlig ord... Ellers ser jeg det samme som deg : mate. Hadde det ikke vært for at t`en som dukker opp flere steder (bl.a. daughter på nest- nederste linje)så kunne det vært male. M.t.p. at yrker gjerne er oppdelt slik i noen sammenhenger.Neste ord tolker jeg slik: 1= b, 2= y, 3= h eller l, 4= t. Videre: er?Som sagt; ikke mye hjelp egentlig ettersom jeg ikke får et sammenhengende normalt ord, men slik tolket jeg bokstavene hver for seg... Hva med å prøve ut Digitalarkivets side 'kurs i gotisk håndskrift' & deretter velge 'Alfabet'. Det er jo ikke det samme, men kanskje det likevel kan være en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

First Mate betyr overstyrmann/ 1.styrmann, derfor tenker jeg yrke på sjøen. Og Johans nevø i USA var Mate Elec. i en kilde som gjaldt mannskap på en båt, fant ham senere både som elektriker og sjømann.I norske kilder omtales Johan som arbeider. Alt står åpent så klart, siden jeg ikke har funnet noe sikkert om dette. Takk for alle forsøk så langt!Mvh Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Står trolig Mate Lighter (siste bokstaven mest usikker, om det skal være en til, og uvanlig at prikken i i-en mangler men det kan være slurv).Mate = styrmann. Lighter = lekter, som brukes i havner, på kanaler og rolige elver. En styrmann der jobba vel med alt mulig ombord ved sida av skipperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.