Gå til innhold
Arkivverket

[#37345] S. Juell-Tønnesen, f. ca 1856 i Stavanger- etterkommere i Drammen?

Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

I 1865ft for Stavanger er Søren Lemich Juell Abrahamsen*, 9år, oppført som sønn av allmueskolelærer Abraham Tønnesen og hustru Bergitte Marie Tønnesen. Abraham Tønnesen er født ca 1817 i Tveid pr.gj., Birkenes i Aust-Agder. Hustru Marie Tønnesen er oppgitt til å være 35 år og født i Stavanger. Jeg antar at hun er født Juell.Grunnen til denne antakelsen er at Birkenes bygdebok omtaler S. Juell-Tønnesen som sønn av Abraham Tønnesen,f.1817. Søren skal ha vært lærer i Drammen og utgiver av lærebok. Er det noen som kan hjelpe meg med foreldre til Marie Tønnesen og etterkommere av S.Juell-Tønnesen? Hvis det er riktig at S.Juell-Tønnesen har utgitt lærebok: Hva er tittelen på boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Hei, litt gammelt innlegg...Benn... Kan si at Marie Tønnesen var født Juell og datter av Søren Lemmich Juell f. 1800 i Øyestad... Han var Berthe Lovise Knudsen som døde i 1839...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk for innlegget, Arne! En forsinket takk til dere andre også.Vet noen hvor familien Lemmich Juell kom fra i Øystad? Stavanger/Domkirken: 1855-1877, MinisterialbokDåp 13. juni 1857 -nr 212 Søren Lemmick Juell Foreldre skolelærer Abraham Tønnesen og hustru Bergethe Marie Knudsen. LenkeForøvrig er faren Abraham Tønnesen barnebarn til Tellef Tellefsen og Anne Bentsdatter Uglandskog i tråd nr 73408.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Lemmich Juell som var f. 1801 var sønn av Søren Lemmich Juell (1745-1810) gm Christine Birgitte Trulsen (1765-1811). Han igjen var sønn av fogd til Østerdalen, Solør og Odalen Jens Juell (1708-1767) gm Petronelle Hansdatter Lemmich (1716-1768). Og som igjen var søn av fogd til samme sted Christian Juell (1679-1744) og Else Braem (1685-1718).Søren Lemmich Juell (1800- ) var født i Øyestad, faren Søren og farfaren Jens på Hof i Åsnes. Og igjen oldefaren Christian i København.Litt mer om fogden Christian Juell sin familie og etterkommere kan du lese på Dis-Norge sitt slektsforum: [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=69133>LenkeFor dem som ikke kjenner til det så har jeg påtatt meg oppgaven å skrive en slektsbok for familien Juell som jeg selv stammer fra via sønnen Mathias Juell (1725-1814).Du her lese litt mer om datteren til Søren Lemmich Juell Tønnessen sin datter Helga Seeberg Tønnessen (1890-1966) som ble gift med Birger Malling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benn.... NB!!! Når du skal vise til en lenke fra skannede kirkebøker så må du gå øverst på siden og endre bildeinformasjon fra ingen til Øverst eller nederst. Og så kopiere lenken til permanent sidelenke eller permanent bildelenke... Ellers så går lenken ut på tid etter 30 min fra du åpnet siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at fadderen Christoffer Nymann ble gift med Olava Tonette Juell som var søster av moren..... Dvs onkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobbersmed John Bie som var fadder ble senere gift i 1866 med tanten Berthe Lovis Juell som og var fadder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Arne B.Takker og bukker for oversikten over Juellfamilien.Vet du om Abraham Tønnessen og Bergitte Marie Juell i Stavanger hadde flere barn enn Søren Lemmich Juell Tønnessen f. 1857? Var Birger Juell f. 1880 gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se i boken 'Familien Juell' av F.O. Juell så hadde de 7 barn... NB!! Det er endel feil og mangler i den boken. Dog vil vite mer når jeg kommer så langt i mitt arbeide... Om Birger så aner jeg ikke annet at han ga ut minst to bøker iht bibsys.no..Tør jeg spørre hva bakgrunnen for din interrese for denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Grunnen til at jeg ønsker å vite mer om denne familien, er at Abraham Tønnesen var bror til min oldefar, Guttorm Andreas Tønnesen. Abraham ble lærer og skolestyrer i Stavanger. Brødrene kom fra Birkenes i Aust-Agder. Birkenes- ætt og odel side 291, Uglandskog-ætta.Det hadde vært spennende å finne alle barna til Abraham Tønnessen og Bergitte Marie Juell. Skal vite om det er etterslekt i Stavanger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være morsomt å hjelpe deg.... Om jeg får tid så kan jeg se i arkivet på torsdag...Har du en email som jeg kan nå deg på... Må desverre begrense spredning av informasjon om den delen av familien som er nær vår tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

For sikkerhets skyld, dersom lenka i forrige innlegg faller ut.Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 16 (1855-1867), Fødte og døpte 1860, side 172. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges filologer og realister, utgitt 1933:Søren Lemmich Juell Tønnesen, fhv. lektor, adr. Fjøsanger. Eks.art.1874. Sproglig-historisk lærereks.1886. Årsvikar ved Stavanger off.h.almenskole 1875-76. Klasselærer (adjunkt,overlærer,lektor) ved Drammens off.h.almenskole 1881-1927. Avskjed i.h.t. loven om aldersgrensen. Skolens sekretær i ca. 20 år.Gift 1887 med Martha 'Magdalena' Seeberg, dtr. av skibsreder og aut. skibsmegler Carl Fredrik Seeberg og Maren Mørch. 1 sønn (død), 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Mange takk for nyttige opplysninger, Carsten!Jeg trodde i utgangspunkete at paret hadde gifta seg noe senere enn 1850 siden sønnen Søren ble født i 1857. Kanskje har de hatt barn som ikke vokste opp. Legger ved FT-1865. Der er oppført to barn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges læger 1909-1925:Birger Malling, søn av sorenskriver Michael Vilhelm Malling (f.10-9-1843, død 9-12-1918) og Marie Eleonore Henrichsen (f.12-4-1856), er f. i Bergen 8-6-1884, tok eks.art. i 1902 og i juni 1910 medic.eks.I 2.halvaar 1908 var han kandidat ved Rikshosp.s øienavd., i 1.halvaar 1909 ved med.avd., fra 1.novbr. 1910 til 15.juni 1911 ass. hos komm.læge K.Løken i Brumunddalen, i 2.halvaar 1911 atter kandidat ved Rikshosp.s øienavd. og i aaret 1912 ass. ved Kristiania komm.lægevakt samtidig med volontørtjeneste ved nævnte øienavd.I de første 4 mndr. av 1913 studerte han øiensygdommer i Wien (prof. Fuchs' klinik), München, Heidelberg, Berlin og Kjøbenhavn. Efter et 2 mndr.'s vikariat for distriktslægen i Lødingen nedsatte han sig i sept. 1913 i Tromsø, hvor han praktiserte som øienlæge til mars 1922, da han flyttet til Bergen. 27.decbr. 1915 fik han stipendium av Th.Rolls legat, hvilket han brukte til et ophold ved Rikshosp.s øienavd. i mars-april 1916.I 1.halvdel av 1918 arbeidet han ved Universitetets fysiologiske institut med eksperimentelle undersøkelser over farvesansen, studerte med stipendium av Rosencrone-Hjelmstjernes legat i 1919, 4 1/2 mnd. ved Royal London Ophth. Hosp. og 3 uker ved Royal Infirmary's Eyedepartment i Edinburgh, i 1920 fysiologisk optik i Kjøbenhavn (prof. Tscherning) og i 1921 2 mndr. ved kliniker i Wien, Leipzig og Berlin; desuten flere kortere reiser.Han blev 14.juni 1919 kreert til dr.med. (Avh.: Undersøkelser over farvesansen). I 1919 og 20 var han formand i Trmsø fylkeslægeforening, i 1923 1.sekretær i Det medicinske selskap i Bergen og fra 1924 er han medlem av redaktionskomiteen for 'Medicinsk revue'.Han blev vpl. sek.ltn. i armeens sanitet 4.mars 1908, utnævntes fra 1.febr. 1912 til fastlønnet pr.ltn., var som saadan først pr.ltn. ved 6.san.komp., fra 1.april 1912 ansat ved sanitetets stab, fra 1.oktbr. samme aar avd.læge ved Agdenes befestninger og meddeltes avsked fra 1.juli 1914. Fr 1.jan. 1915 til 16.febr. 1919 var han beordret san.pr.ltn. og blev 1.decbr. s.a. utskr. san.kaptein.Gift i Drammen 7.aug. 1913 med Helga Seeberg Tønnessen, f.der 27.juni 1890, datter av overlærer Søren Lemmich Juell T. og Martha Magdalena Seeberg. 1 sønn.Studentene fra 1902, utgitt 1952:Birger Malling. Professor, Oslo, f.8-6-1884.Praktiserende øyenlege i Bergen til 1939, professor i medisin ved Univ. i Oslo og overlege ved universitetsøyeklinikken, Rikshospitalet, Oslo, siden 1939. Medlem av Videnskapsakademiet, Oslo. Formann i Bergen Lægeforening 1931-32, og i Norske Øyenlægers Forening 1932-33. - Har skrevet en del artikler i oftalmologiske tidsskrifter.Hans mor døde desember 1944, hans svigermor i 1930 og hans svigerfar i 1946. - Hans sønn Per f.1914 er driftsbestyrer, gift med Eivor Ingegerd Thureson, Gøteborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.