Gå til innhold
Arkivverket

[#37346] Eilert Andreas Dischington f. 1833 Vågan

Gjest Ben Roger Dischington
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter forfedre til skomaker Eilert Andreas Dischington f. 1833 i Vågan gift med Dorthea Margrethe Knutsdatter f. 1839 Lenvik. Går utfra at Eilert er etterkommer Hermann Dishington eller Jørgen Ernst Dishington som kom til Vesterålen fra Danmark omkring 1730. Har gått gjennom boken til J.A. Voll: 'slekten Dishington' uten å komme videre der. Er det noen som kan hjelpe meg videre med å finne Eilerts foreldre? Evt. tips til hvor jeg kan lete videre?Jeg finner Eilert og Dorthea på gården Søvejen/Nedrevad i Ibestad i folketelling fra 1865 og 1875. I folketelling fra 1900 finner jeg dem i Salangen herred på gården Aspelund. Antar at dette er samme gård, noen som kan bekrefte dette? Etter å ha gjennomsøkt kirkebøkene på disse sidene har jeg funnet barna deres, men kommer altså ikke videre med Eilerts foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Her er noko 'interessant':Lenke'Sønnen' Oscar Edvin Diderich (94) er uekte og adoptert av Eilert og Dorthea.Kanskje du visste dette frå før?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marianne I bygdebok for Salangen nevnes Oscar Edvin Diderch Martinussen som halvbror til Bernhard og Hilda som var Eilert og Dortheas barn. Har ikke sjekket det ut men har tenkt at det kan være en tidligere sønn av Dorthea. Evnt. feil i bygdeboka ang. halvbror. Takk for innspill.. Ben Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Sjå her er Oscar konfirmert:LenkeDorthea Margrethe er mora og Martinius Olsen faren.Men det var altså Eilert sine foreldre du er på jakt etter. Du må prøve å finne giftarmålet mellom Eilert og Dorthea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Au, au, no har eg bomma stygt på linjene her! Giftarmålet er sjølvsagt ikkje på toppen av sida! Far til Eilert heiter Ingebreth....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marianne! Mange takk for den linken. Da er jeg et steg videre. Vet jeg skal ha sett denne Ingebrigt i folketellinger fra Vågan, så nå må jeg sjekke han ut nærmere... Eventuellt flere innspill vedrørende disse mottas med takk. Ben Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har notert paret Ingebrigt Dishington og Karen Johanne Danielsdtr, sannsynligvis fra Vågan. De var foreldre til Birgitte Sofie Dishington (1831-1864), første kona til Ulrik Angell på Sølferstranda i Eidsfjord, den gang i Hadsel kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ingebrigt Olsen på Ångstad i Hadsel var i sitt andre ekteskap gift med Anne Elisabeth Dishington. Hun var født rundt 1730, temmelig sikkert datter av Herman Dishington Sandnes. Ingebrigt og Anne fikk sønnen Ole (Ingebrigtsen), f. 1762, som gifta seg med Hanna Johannesdtr. Flere av deres barn brukte Dishington som slektsnavn, etter farmora. Den eldste sønnen deres het Ingebrigt Andreas (Dishington), født 1787, men her er det et problem: Jeg har fått oppgitt at han døde i 1812. Opplysninga kan imidlertid være feil, i så fall er han nokså opplagt den Ingebrigt Dishington som var far til Eilert Andreas.NB: Denne slutningsrekka er en hypotese som du bør kontrollere holdbarheta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for de opplysningene. Spennende opplysninger som jeg skal se nærmere på. Ser i boken om til JA. Voll at denne Anne Elisabeth Hermannsdatter nevnes som datter til Hermann Dishington. Det står videre at hun giftet seg med Ingebrigt Olsen 1. oktober 1760, gårdbruker på Åndstad i Hadsel. Her nevnes en sønn av disse: Jacob Ingebrigtsen f. 1761, gårdbruker i Holdøen i Hadsel. Ben Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det stemmer, men Voll la ikke all verdens arbeid i å utforske denne delen av Dishington-slekta. Han prioriterte Jørgen E. Dishingtons etterslekt (der han var inngifta!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det i boka hans, han nevner at kirkebøker fra Hadsel er mangelfulle, samt at alle kirkebøkene for Vågan er brent. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei Ben Roger,Her er litt om Dishingtonslekta, sakset fra det jeg har om slekta med utgangspunkt i Hadsel/Vågan. Se forøvrig innlegg 37938. Etter å ha sett Dishingtonnavnet i Harstadområdet har jeg jo lurt på det var en forbindelse til Eilert Andreas på Sjøvegan. Jeg tar gjerne imot opplysninger om di familiegrein av Dishingtonslekta.A. Ingebrigt Andreas Olsen Dishington, f.1787 på Klakk i Hadsel, g.31/10-1816 i Vågan, d.9/8-1880 på Årstein. Karen Johanna Danielsdatter, f.178? i Digermulen, d.30/4-1859 på Årstein. Barn: A.1 Anne Dorthea, f.1816-17, d.19/3-1862 på Årstein, ugift. A.2 Ole Johan, f.23/5-1818, Karivika(Årstein nedre). A.3 Nicoline, f.30/3-1820 på Haug. A.4 Peder Daniel, f.8/7-1822 på Raften. A.5 Lovise Maria, f.3/11-1825 på Raften. A.6 Henriette, f.1828 på Årstein. A.7 Birgitte Sofie Jentoft, f.1831 på Årstein, Solum Sølferstrand i Hadsel. A.8 Eilert Andreas, f.1834 på Årstein (Årstein 1861 kalt Dishington).A.8. Eilert Andreas Ingebrigtsen Dishington, f.1834 på Årstein. Dorthea Margrethe Knudsdatter Bjørnstad, f.1839 i Lenvik/Hillesøy, g.1863 i Dyrøy, d.19??. Barn: A8.1 Bernhard, f.22/1-1865 i Sjøvegan, Kjelmo i Målselv. A8.2 Alida Ludvika, f.9/1-1869, Haugen, Eggøy i Lenvik. A8.3 Hilda Kaspara, f.16/11-1871, Salangen. A8.4 Peder Johan Borge, f.28/12-1874, d.ung? A8.5 Hans Albert, f.12/12-1877, d.ung? E.A.I.D. bodde 1900 på Aspelund, Sjøvegan i Salangen.A8.1 Bernhard Kristian Eilertsen Dishington, f.22/1-1865. Sofie Hansine Nikolaisdatter, f.5/5-1875 i Røsnes i Bø, d.22/10-1904 i Sjøvegan. Barn: A8.1.1 Einar Bjarne, f.13/6-1903. 2.kone: Lorense Martea Hansdatter, f. 24/5-1867 i Kjelmo i Målselv, g.9/1-1909 i Salangen i Troms.A8.2 Alida Ludvika Eilertsdatter Dishington, f.9/1-1869 i Sjøvegan. Hans Berg Eriksen, f.1862 på Eggøy i Lenvik, g. 9/10-1896. Barn: A8.2.1 Elen Anne, f.7/7-1896. A8.2.2 Dorthea Margrethe, f.21/7-1898. A8.2.3 Ragnhild Barothea, f.25/5-1901. A8.2.4 Aslaug Berg, f.23/1-1904. A8.2.5 Sigfred Berg, f.31/1-1907. A8.2.6 Leonhard Bergiton, f.17/9-1909. A8.2.7 Andreas Tønder, f.16/4-1912.A8.3 Hilda Kaspara Eilertsdatter Dishington, f.16/11-1871. Hans Rinnan Lund, f.1853. Barn: A8.3.1 Fridtjov Richter, f.30/1-1904 i Sjøvegan.Mvh Rolf Sverre Alsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Veland

Min samboer, Ben Rogers, familiegrein går via Einar Bjarne Dischington, sønn av Bernhard Kristian. Vår store gåte det siste året har vært å få bekreftet hvorvidt Anne Elisabeth Dishington var datter av Herman Dishington Sandnes som nevnt i (10). La merke til tråden du viser til i ditt innlegg nå. Her kan det se ut som dette er bekreftet? (Som glade amatører innenfor dette feltet, trenger vi litt tid på å fordøye/systematisere informasjonen vi får). Takker for vist interesse. Har du slektsforhold til denne greinen?mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Skiftet i 1813 etter Lisbeth Lucia Castensdtr på Delp,Gimsøy,Vågan må være fullgodt bevis på at Anne Elisabeth Dishington var datter av Herman på Sandnes og at Ole Ingebrigtsen på Lekang var hennes sønn og av Dishingtonslekta. Min tipptippoldefar Hans Albrigt Dishington var bror av Ingebrigt Andreas D. på Årstein. Farmora mi var da firmenning til Einar Bjarne D. Jeg har laget meg ei oversikt over det jeg har greid å finne av etterkommere etter Anne Elisabeths sønn Ole, litt fordi Dishingtonboka er ufullstendig. Epost: rolfsval(krøllalfa)gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHer er lenken til ekteskapet til han som flyttet fra Vågan til Dyrøy Lenkede er ekteskap nr 1 i 1863Han er etterkommer til Herman Jobsen Disingthon f. ca 1698 og Elisabeth Lucie PedersdtrOm han er bror til Jørgen Jobsen D f. 1702 på Nysted i Danmark vet jeg ikke. Han var gift og bodde på Sortland og var gift i Øksnes i 1739 med Riborg Hveding datter av presten Hans Olsen og Anne HvedingSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heioppdaget nettop i Sortlan Bygdebok Bind 2 at Hermann og Jørgen var halvbrødre.Har 67 side med etterkommere på den eldste av denne slekten, Er det noen som samler?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.