Gå til innhold
Arkivverket

[#37348] Seselia Engelsdt. Li - kan hun være datter av Engel Amundsen Kleppe?

Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

(Engel Amundsen sin familie nevnes forøvrig i temanr 37331.)Her er familie- listen som gjør at sps stilles...:Eli Nilsdt. Nore Li 1879-1907Foreldre: Nils Andreassen Nore Li 1854-1933 Synneva Johannesdt. Nore Skoge 1852-1935Besteforeldre: Andreas Engelsen 1811-1894 Synneva Nielsdt. Nore Li 1810-1870 Johannes Andersøn Skoge 1800-1878 Seselia Engelsdt Li 1812-1903Seselia Engelsdt. Li og Andreas Engelsen: kan de være søsken? Det nevnes nemlig at Seselia er født i Askøen pr.gj.Andreas Engelsen sine foreldre: Engel Amundsen Kleppe 1790-1849 Elen Nilsdt. Kollevaag 1793-1854Finner det svært sannsynlig, men ikke bevist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- Seselia Engelsdt. Li!!!!!!!! Takk for at du ga meg beskjed! Er vel ikke mye jeg kan gjøre med tittelen nå.Sps er det samme. Det riktige navnet er Seselia Engelsdt. Li. Beklager slurvefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I følge Bygdebok for Fjell, så er Sesilia Engelsdatter datter til Engel Amundsen og Eli (Elen) Nilsdatter fra Askøy. Så derfor vil eg tru at det du har funne ut er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Under FS IGI: Andreas 1812, Marthe Sidselle 1814 og Johannes 1816. Alle tre Askøy. Under FS VRI: Kari 1824, Niels 1828 og Gjertrud 1831. Alle tre Sund. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er Marthe Sidselle som John henviser til som er den riktige, men ho kalles seinare berre for Sesilie. I folketelling 1900 står det at ho er født i Strusshavn sokn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Viser til innlegg nr 3. Eg har no retta i tittelen på temaet. Viss ein vil ha retta opp i tittel, stikkord eller liknande etter å ha sett i gong eit tema, så kan ein sende ein epost til digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Anita!!Jeg har m.a.o. fått jackpot ang. slektskapet til Andreas da..Er det ikke slik at Askøy også nevnes som Strudsehavn prestegjeld? Mener å ha lest det en plass.. Stemmer det at Askøy har lagt under både Fjell, Sund og Laksevåg i perioder,eller er det bare meg som roter nå? I så tilfelle er det da kanskje mulig å finne døpte barn i et av de andre prestegjeldene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Askøy blei anneks under Fjell 1813, kom under St. Jørgens Hospital 1819, ført sammen med Fjell i 1842, og utskilt som eget prestegjeld igjen i 1871. Laksevåg sokn ble utskilt i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden du også spurde om Fjell låg under Sund, så vart Fjell utskilt fra Sund prestegjeld 1813, på nytt anneks under Sund i 1819. Sammen med Askøy nytt prestegjeld 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg sitter her med avskrift av kirkeboka for Askøy, og der finner jeg følgende:Andreas døpt 08.03.1812, foreldre Engel Amundsen Kollevaag og hustru Elen Nielsdtr.Marthe Sidsell døpt 03.07.1814, foreldre Engel Amundsen Kollevaag og hustru Eli Nielsdtr.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.