Gå til innhold
Arkivverket

[#37351] Lensmann Johannes Helgesen Hauger - hans dtr. Ambjørg, f. 1646

Gjest Sjur Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Madsen

Fra IGI finner jeg at Ambjørg, g.m. Hans Nielsen Bestum, dør 3 nov 1737 på Nes i Bærum. Ser at lensmannsslektene går igjen, men finner ikke den rette linken i farten. Kan noen bidra ? PS. Er klar over svakheter med IGI, men lell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skiftereg.kort: Aker skifteprotokol 1710-1727 s.7: Skifte 22/4 1711: Forhenv. lensmann Hans Nielsen Bestum. 1.gift med Kari Halvorsdt. som er død-3 barn. 2.gift med Ambjør Johansdt. som er død, sk.11/4 1710 (se.s.38)-6 barn.I skiftene etter moren og faren til Ambjørg står det at Ambjørg giftet seg til Bestum. Ingen alder eller fødselsår er nevnt. Det med Nes skjønner jeg ikke,pluss datoen for dødsfallet hennes kan jo ikke stemme. Så mitt råd i dette tilfellet er: glem IGI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Hei Arnstein ! - lite lutefisk pt. - det jeg lurer på er hvorfor datter Ambjørg av lensmannen i V Bærum gift med Hans Nielsen på Bestum, Aker dør på Nes i Ø Bærum ? Hvilken forbindelse har de til Nes ? Ser at lensmannsslekter går igjen også her, men hva er slektsforholdet eller sammenhengen ?Berit: har du andre oppl. fra skifte som kan være av interesse ? Ambjørgs far, Johannes Helgesen Hauger er min 7. ttof. - hvorfor reagerer du på dato for dødsfallet. Blir hun for gammel (=91) - annet ? - eller, som du sier, glemme IGI ?mvh sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står i skiftet fra 22/4 1711 at hun er død og at det antagelig er skifte etter henne 11/4 1710. Ingen vet når hun ble født så alderen er ukjent. At hun dør på Nes i Bærum mens mannen fremdeles lever og bor på Bestum i Aker er vel heller tvilsomt.Du bør sjekke disse 2 skiftene for å få vite mere. Ingen vet hvor Johannes Helgesen Hauger kom fra om du lurer på det. Jeg har notert meg at Ambjør het Anbjør, men det kan være feil. Jeg har søsteren Kirsti som en av mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

1. Dødsdato: Ja jeg har også den datoen. Greit å få flerer innspill. Bruker 1710. Takk skal du har. Har forresten flere f.datoer. Har du noe der ?2. Navn: Har Ambjør, Anbjør, Ambiør, Ambjørg. Nå er vel dette stort sett samme navn, så så veldig farlig er vel ikke dette, men det er alltid greit med det som er korrekt. Har du navnet fra Asker Bgb. ?3. Slekt: Hurra ! vi er jo da x-menninger. Kunne godt tenke meg å utveksle info. Selv bruker jeg TMG og kan eksportere Gedcom-fil for Johannes Helgesen Hauger med alle etterkommere til deg. Vil jo svært gjerne ha noe igjen også da. (OBS. dette hører sikkert ikke hjemme her) mail meg på sjur@madsen.no mvh sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes veldig lite opplysninger om denne slekta, og det er kanskje ikke så rart da det jo er veldig lenge siden. Så i grunnen så er jeg fornøyd med det jeg har da resten vel bare blir spekulasjoner. Jeg er ikke så veldig interessert i søsknene da dette allerede er langt ut på sidelinja. Men takk for tilbudet ditt.Om hun het Anbjør eller Ambjør er vel heller ikke så viktig. Det sto Anbjør på skiftekortet, men det behøver ikke være riktig av den grunn. Jeg har ikke fått sett på orginalskiftene og det kan jo forekomme feil i avskriftene.Johannes var 55 år i 1664. Skifte 1/10 1685 Hauger, V.Bærum. Skifte etter kona Mari Arnesdt. 16/8 1698 Hauger. De hadde 6 barn som levde i 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.