Gå til innhold
Arkivverket

[#37354] Indre Holmedals Prestegjeld Søren Olsen f 1843

Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den eneste Gert Johannes. jeg finner som er på den alderen (f. ca 1765) er så ifra Skaim:LenkeJeg vet ikke om det er rett kandidat, men den på FS er den samme som den damen jeg fant over.Ellers fant jeg en annen på FS og lagt inn av noen, han står som f. 1762 i Indre Holmedal av foreldre: Father: Jon Knutsen OR Beld Mother: Anna Andersen OR Beld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vet ikke hvem denne Gert Johannesson var. Her er det som står om dem i bygdeboken under gården Sande, bruk 4:Gjert Johannesson f. kr. 1750, d. 1812 på Sande. Gift 1. 1793 med Marte Gregoriusdotter f. kr. 1743, d. 1799 på Sande. Marte var enkje etter Anders Bendiksson. Marte var og enkje etter Anders Torsteinsson Sande.Gift 2. 1799 med Siri Andersdotter f. 1779 på Foss, d. 1868 på Sande. Siri blir seinare gift med Johannes Andersson Kirkelid/Sande.Her er nevnt 7 barn fra 2. ekt., deriblant Anna Sofie f. 1811, gift med Ola Jonsson Birkeflet. De overtok plassen Sandegjerdet. Arnfinn, jeg vil anbefale deg å låne Bygdebok for Gaular, band 5, Gardar og folk. Sande sokn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

HeiArneTusen takk til alle sammen for kjempefin hjelp.Nå vet vi virkelig litt om familien.Vi vil låne bygdeboka på biblioteket nå som vi vet hvor Søren kommer ifra.Tusen tusen takk for all flott hjelp vi har fått i dette forumet vi er målløse over innsatsen til allesammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Arnfinn Wangsmo

Søker opplysninger om Søren Olsen,født,9.1.1836 i Vaardal,Fjaler,Yttre Holmedal.Død,14.3.1903 Lundhaug(Lynghaug),Bø i Vesterålen.Hans foreldre er,Ole Pedersen og Thrine (Trine)Ellefsdatter.Søren var gift med Berthe Monsdatter fra Antun,Haus.mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall dåpen hans: Lenke Med andre ord, det var feil kandidat vi fant i fjor? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg er litt usikker på hva du er ute etter. Betyr dette at du har funnet ut at den Søren Olsen over ikke var den rette?I følge bygdebok for Gaular ble en Søren Olsen Vårdal født på plassen Vårdalsåsen under Vårdal indre i 1836 med foreldre Ole Pedersen Vårdal f 1802 død ca 1867 og Trine Eilivsdtr Kleppenes f.1802 d 1858 De var gift i 1826. De hadde barna Helene f 1829 og Ellef født og død 1838 i tillegg til Søren. Helene var gift med Rasmus Hansen Andalsvik i 1857.Foreldre til Ole Pedersen var Peder Olsen Håland f 1757 død 1819 og Anne Olsdtr Bjergene f 1759 og død 1844. De giftet seg i 1784 og drev Vårdal indre løpnr 11 Br nr 3. Peder Olson var lærer ei tid. Barn: Arne født 1791 Marie født 1793 gift med Sjur Krispinussen Helle og OleForeldre til Peder Olsen Håland var Ole Pedersen Håland som var gift med Mari Olsdtr. De drev gården Håland fra 1747-1770. Barn: Arne, Ole f 1747 død 1775 ( fikk garden), Synneve f 1752, Karsten, Peder 1758, lærer Vårdal og Ingeborg f 1759 død 1785Far til Ole Pedersen Håland var Peder Jakobson Håland som hadde gården til han skiftet i 1746. Ved manntallet i 1701 er han oppgitt å være 38 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk skal dere ha.Det var feil Søren jeg hadde i fjor.Fant hans far på giftermålet 3.11.1874 i Bø i Vesterålen,så nå er det riktig Søren.Kommer tilbake hvis jeg lurer på mere.Flott innsats av dere.mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.