Gå til innhold
Arkivverket

[#37355] Eier/bruker-skifte

Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Engen gnr 96 i Leirfjord (tidl. Nesna) Jeg er interessert i eier/brukerforholdene på denne gården fra slutten av 1880 og framover.Edvard Eliassen overtok som eier/bruker antagelig på slutten av 1880. Da han giftet seg i 1889 og da datteren ble født i 1891 står han oppført som gårdbruker,Engen. Men under folketellingen i 1900 finner jeg familien på Jamtlien i Nordrana. Da datteren giftet seg i 1909 er familien tilbake på Engen. Jeg går ut i fra at han drev gården fram til svigersønnen overtok (når?). Han og svigersønnen døde med bare ett års mellomsom i 1944 og 45. Der slutter min families eierforhold til gården. Takknemelig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Opplysninger om eierskifter er lettest å finne i panteregisteret, som er ført ved sorenskriverkontoret som register til tinglyste dokumenter i pantebøkene. Pantebøker og panteregister fra Nordland er å finne i Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.