Gå til innhold
Arkivverket

[#37357] Tyding av kirkebok

Gjest Berit Gaarder
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Gaarder

Hva står det egentlig her: LenkeØverste barn: Kaare Vilhelm. Hva betyr det som står i kolonnen for hjemmedøpte? Tredje fadder: tittel og navn? Under merknader: M: førgifte, men hva står under dette?Mens jeg er inne på tolkninger i disse kirkebøkene. På to gutter og en jente litt lenger ned på siden står helt ute til venstre M og en dato. Hva betyr dette?På forhånd takk.Mvh Berit Gaarder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den tredje fadderen er 'barselpleiersk. Charlotte Bergesen'. Under anmerkninger mener jeg det står 'v: Pauli K: 16/1-1917 M: før gift sen skilt og gift 2B: 2'.Det ser ut som presten strør om seg med koder, som ikke er lette å forstå 90 år etter. Det som står under anmerkningene er først, som du sikkert har forstått, at foreldrene er viet i Paulus kirke i Kristiania 16. januar 1917. Så gjetter jeg på at mannen (M) har vært gift før, men at han så (svensk 'sen'(?)) er skilt og gift igjen. '2B: 2' kan henspeile på at han har to barn fra før og at begge lever. På denne tida noterte man gjerne antall barn et par hadde fra tidligere, og hvor mange som levde. Se på kodene nedover, så ser du at det passer.De andre 'kodene' du spør etter, som sikkert er forkortelser, har jeg ikke forslag til løsning av. Hvilken kirkebok er dette? (Lenka ga bare bilde av sida, uten bildeinformasjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

I kolonnen for 'hjemmedøpte' står det vel februar?Tredje fadder er nok 'Barselpleierske Charlotte Bergesen'.Merknaden er så vidt jeg kan skjønne 'V[iet] Pauli k[irke] 16.1.1917' så det var vel litt på hekta. Deretter noe sånt som 'M[annen] før gift 2 B[arn] 2(?) som skilt og gift' -- men her er jeg på gyngende grunn.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er enig med Kristian i tolkningen av '2 B. 2 sen skilt og gift'. 'sen' kan jo være forkortelse for 'senere'.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Takk skal dere ha begge to. Kirkeboka er Rikshospitalets ministerialbok, fødte og døpte. M står nok for moderen, for jeg vet at hun hadde to barn fra før. Det var det som sto under som jeg ikke skjønte. Kan nok være riktig at det står skilt og senere gift. Alle tre barna hennes hadde hver sine fedre.Kanskje noen andre der ute kjenner kodene til Rikshospitalets prest, slik at vi kan få tydet merknaden i venstre marg. Den går igjen på flere dåpsbarn i disse protokollene.Stemmer nok at fadderen er barselspleierske. De to andre ser ut til å være morens søsken, og så har de vel brukt en av de ansatte på Rikshospitalet.Venter i spenning på at vielsene i Paulus menighet blir indeksert, for å finne giftermålet. Kansje det der står noe om oppløsningen av tidligere ekteskap.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Enig med Leif; det er mye enklere å tro at 'sen' er forkortelse for 'senere' enn å trekke inn svensk, slik jeg gjorde :)Det er vel forkortelsen som kan minne om 'IFS' i kolonna for hjemmedåp som er etterspurt? Det ser ut som om det står gjentakelsestegn nedover, og at bare nr. 114, Edvin, skiller seg ut med 'O', eller kanskje det er '0' (null)? I siste tilfelle kan det tenkes å være '1 FS', men hva dette 'FS' skal bety, begriper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Jeg er ingen ekspert på dette, så jeg aner ikke om det kan være rett. Den M´en ytterst tiv venstre, kan det være at noen av mødrene ble 'introdusert', slik som man gjorde i eldre tider? To av datoene er sammenfallende med dåpen, mens en er noe senere. Kanskje den siste mora var syk og ikke kunne delta i dåpen, og derfor har en senere dato for dette? Dersom noen har peiling på når prestene slutta med denne skikken, så fortell meg det gjerne. Jeg bare gjetter her. Linn Moan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Tenker I FS skal bety 'i Fødselsstiftelsen' - som jo dette er? Altså at barna ble døpt i Fødselsstiftelsen.Les om Fødselsstiftelsen og Rikshospitalet her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.