Gå til innhold
Arkivverket

[#37367] Oppslag i kirkebøker for Moss (2)

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg ser at noen har kirkebøker for Moss relativt tilgjengelig og håper at det er mulig å få hjelp med 2 stk. oppslag:Det ene gjelder fødsel, dåp og foreldre for barnet Petra Sofie Kolstad som reiste til USA 5.10.1899 sammen med en dame jeg tror er moren, (Kristiane Kolstad, 39 år). Petra Sofie er 1 år gammel, dvs. hun er trolig født i 1898. Begge er fra Moss, iflg. emigrantlista. Hovedspørsmålet er om det virkelig er Kristiane som er moren.Det snedige er nemlig at ved FT1900 er Kristiane Kolstad tilbake i Norge og da med en sønn, Dagfin, født 1900 i Kristiania (ref. FT1900 for Kristiania).Det andre oppslaget gjelder dødsfall og begravelse for lærer Hans Peter Johannesen Kolstad (f.1830). Jeg har en følelse av at han døde like før århundreskiftet 1899/1900.Kolstadfamilien bodde på Jeløy så muligens snakker vi om Moss landdistrikt i begge tilfeller.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Ja vi snakker nok om landsognet. Har sett etter om jeg kan finne konfirmasjonen til Petra sofie og Dagfinn, for å kunne bekrefte/avkrefte rett mor, og jeg fant i alle fall en konfirmasjon.Konfirmert 6 des 1914 Moss Landsogn (fra klokkerbok). Karl Fredrik Dagfinn Kolstad f. 17 jun 1900 døpt 23 jun 1900. Fødested: Kra. Fødselsstiftelsen. Bosted ved konf: Hoppern. Foreldre: gårdsarb gift mand Karl Fredrik Boug og pike Johanne Kristiane Kolstad. Kristendomskunnskap: meget god.Petra sofies konfirmasjon har jeg ikke funnet. Da har jeg lett i tiden 1911-16, og der burde hun jo være med. Kan ha oversett det selvfølgelig, men har nå sett over et par ganger.I boke Moss Bys historie bind 2, side 325 kapittelet: Lærer med losji på Nore, står det bl.a:'Om omgangsskoleformen fremdeles rådet i de nordlige deler av landsognet, hadde imidlertid søndre Jeløy nå eget, fast skolehus på Hoppern. Det hadde man fått alt i 1856. Og læreren, Hans Peter Kolstad, bodde fast i selve skolehuset. Det var stort sett arbeiderbarn fra Helgerød og husmannsbarn fra plassenee rundt på søndre Jeløys som sognet til denne skolen, for proprietærgårdene hadde enten ikke barn i skolepliktig alder eller ikke barn i det hele tatt. Bonden Olasus Gudmundse på den ene Ramberg-gården hadde imidlertid 2-3 skolebarn. Til sammen ble det mer enn 50 barn å holde styr på. Sannsynligvis delte læreren elevene i to grupper, en med de yngre og en med de eldre barna. Han hadde sitt å stå i med. Presten Lie, synes likevel å ha vært svært godt fornøyd med Kolstad 'I bokens navneregister står det :Kolstad,Hans P(eter), lærer f. 1829.Jeg tror uten at jeg i farten er helt sikker at det gamle skolehuset på Hoppern fortsatt står der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Anne Lene!Jeg er egentlig ikke overrasket over at du ikke finner Petra Sofies konfirmasjon. At hun reiser med moren (?) til USA i 1899 og ikke er å finne i FT1900 (mens Kristiane er det, og da sammen med sønnen Karl Fredrik Dagfinn) indikerer at Petra Sofie enten ble igjen hos slektninger eller døde rett etter at de kom til USA (imigrantlista for Ellis Island viser at begge kom fram i god behold og at de skulle til Chicago).Johanne Christiane Kolstad hadde flere søsken jeg ikke har funnet ut hvor ble av, men de kan ha emigrert; bl.a. emigrerte broren Ingolf i 1892, men han var også tilbake i Norge i 1900. (Har en ide om at det kan ha noe med farens død å gjøre).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.