Gå til innhold
Arkivverket

[#37371] Kjenner noe n Palme Stenersen som bodde på Skjelbred på Snarum i 1777?

Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Tormod Thoresen, Drammen, 27.2.2006 18:52 (1) Hei. En av mine aner fra Krøderen het Stener Palmesen. Kirkeboken har blitt borte i den tiden han skulle være født ca. 1776-77. Han ble konfirmert i Krødsherad. jeg antar at en Gjertud Palmesdatter er en søster . Hun er stadig fadder til hans barn, selv om de bor et godt stykke fra hverandre. Hun skal ha blitt født ca. 1784 , men ikke på Krøderen, for de kirkebøkene er inntakte. Hun er dog konfirmert på Krøderen. Det var naturlig å søke rundt i nærområdene av Krøderen for å finne nye muligheter. Hallingdal ble svaret negativt, det samme for Norderhov. Derimot så fant jeg en meget god kandidat på Snarum på Modum; Palme Stenersen. Det ville jo være meget naturlig å kalle opp sin sønn som Stener Palmesen,- Noen som kjenner til han?? mvh TormodP.S. Jeg laget nok en sak under gruppen Buskerud. Det ble ikke det første. Håper det er ok. ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg har vært 'innom' denne Palme Stenersen. Det kan være han. Det som er litt rart er at Palme's sønn Stener , ikke min Stener, men den andre , overtok plassen til Palme når han døde i 1809. Det ville ha vært mest riktig om det var 'min' Stener Palmesen som da var vesentlig eldre og burde av den grunnen , som en eldre sønn , arvet sin fars plass. Men ingen regler uten unntak.Palme Stenersen er nevnt bl.a. i Krødsheradboka på side 130.Takk skal du ha.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Det er ikke på Skjelbred Palme er i 1777, men på Skibrek (Sciebrech). Sønnen Tosten f. 31/7-1777 døpes i Nykirke 11. søndag etter trinitatis. Faddere er Marthe Narvesd. Refsal, Marthe Olsd. Schiebrech, Ole Christophersen ibid, Ole Olsen Refsal og Ole Nielsen Lobben.Jeg tror som Kjell i innlegg (2) at Palme som var på Skibrek er den som er i Skinnessundet senere. Kona Ingebjørg Eriksdatter er kanskje fra Bjøre (side 290 i Krødsheradboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad innlegg 3: Det er ikke snakk om arv når en sønn overtar en husmannsplass etter sin far. En husmannsplass var pr definisjon umatrikulert jord, og altså ikke et eget eiendomsobjekt. Den hørte under vedkommende gård. Dermed var det gårdens eier som ga folk tillatelse til å sette seg ned som husmenn, og som også hadde kontroll over suksesjonen på plassen.Uansett; hvis eldste sønn allerede var etablert på en annen plass, eller til og med på en gård, da faren falt fra, var det trolig i utgangspunktet ingen grunn til å overta den husmannsplassen faren hadde hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Til innlegge 5. Dette er en akseptabel grunn. Min Stener Palmesen bodde på Sundmannstuga under Nore i 1801, sammen med sin familie. Senere ved hans siste barnedåp i 1808 bodde han på en plasse på Skinneseiet. Samme området eller stedet som faren???? Palme Stenersen med sin familie , bodde.Til innlegg 4. Jeg skrev også ned Skibrekk , men fant ut at det også kunne tolkes som Skjelbred. Og da det lå på Snarum, syntes jeg det virket sannsynlig , da det var mange fra Krødsherad som flyttet frem og tilbake der. Skibrekk har jeg en følelse av kan ligge nærmere Eiker.Jeg finner ikke Palme Stenersen hverken i ekstraskattelistene i Modum 1762 , eller i Krødsherad. Der har jeg sogar listene både i 1764 og 1765 kopiert og oppbevart hjemme.Ingeborg Eriksdatter fra Bjøre side 290 i Krødsheradboka bor i 1765 ugift fortsatt under Bjøre , sammen med sine brødre Ole og Torsten.Kan Palme muligens dukke opp i Ekstraskatten i Eiker mon tro?? Har noen tilgang på dem? Og kan Palme og Ingeborg ha født Stener i Eiker , eller flyttet de tilbake til Krøderen??Letingen innstilles ikke. Om Ingeborg Eriksdatter er datter til Erik Aslesen og Gjertrud Olsdatter finnes det en forklaring på navnet Gjertrud Palmesdatter , om hun er datter av Palme og Ingeborg.Jeg trenger fortsatt hjelp.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnme Haakensen

Hei Tormod, Jeg har et spørsmål litt på siden av temaet. Vet du om Stener og Ingeborgs datter Beret f. 1803 er hun som ble gift med Torsten Torstensen i 1829 og var bosatt på Melum under Vassendrud? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Arne. Det stemmer. Og sannsynligheten for at jeg er på riktig spor er meget høy. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.