Gå til innhold
Arkivverket

[#37372] Hvem var foreldre til Petter Andreas Nilsen Lervåg, f. 1791 Hitra

Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

Jeg leter etter opphav til min ane, Petter Andreas Nilsen Lervåg, husmann på Oldervika, Hitra, født 1791.Iflg. Hitraboka II var hans mor Kirsten Kristensdatter, f. ca. 1753 - d. før 1800 og Nils Larsen Oldervik, husmann under Lervåg, f. i Verdal? 1751-1807.Har fått et tips om at Kirsten kan være datter til Kristen Nilsen Fillan og Elen Kristoffersd. Skreddervik, men HB har ingen Kirsten som deres barn. Boka nevner tre døtre, Elen, Maren og Gjertrud, men boka er jo langt fra feilfri.Jeg har også en annen mulig kandidat som far under Lervåg: Kristen Kristensen som døde før 1777, men HB oppgir her bare to sønner: Lars og Peder.Jeg har ikke funnet ut noe om Nils Larsens opphav, men er takknemlig for alle opplysninger vedr. personene ovenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan opplyse at Kristen Nilssen Fillan og (mitt opphav) Ellen Kristoffersd. ifølge skifte etter Kristen i 1768 ikke har noen datter Kirsten, men kun de tre som nevnes ovenfor. (Ellen har dessuten en sønn i sitt andre ekteskap.) Det virker derfor sannsynlig at Kirsten Oldervik kan være datter av Kristen Lervåg, både ut fra geografi og hans to sønners fødselsår. Men det bør vel i så fall fremgå av skifte etter barnløse Lars Kristensen Lervåg i 1777, som Hitra II ser ut til å henvise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Takk for innspill. Når jeg ser på lenken som Astrid oppgir, så står det Kirsten Christiansdatter. Kanskje jeg bør begynne å lete etter en Christian i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.