Gå til innhold
Arkivverket

[#37377] Hofslundsengen Nornes Sogndal S&F

Gjest Helge Bergfjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bergfjord

Er det noen som kan gjøre oppslag i byggdebok for Sogndal hvor Monrad Pedersen er foster sønn i ft 1900 se Lenke Har funnet faren Peder Monsen (Sæle / Nesse) f Vik S&F 1862 død i Bergen i 1898 og moren Kari (Kaia)Knutsd (Monsen Neset) f Sogndal 1867(69) og død i Bergen i 1899. Hva som kan ha hent, siden de dør så ung bare et år mellom har jeg ikke funnet ut. Det kan være noe som tyder på at han reiste tilbake til Bergen senere, mulig der står noe i byggdeboken, om det fins noen bok som omhandler gården. Har arb. med å finne faren og sønnen tideligere se tema 37277 Takker for hjelp. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det er til no ikkje kome ut bygdebok for Sogndal som omhandlar ætt og gardar. Det er rettnok kome ut ein del årbøker ('HEIMBYGDI VÅR SOGNDAL')frå 1921 og framover som omhandlar ein del gardar og ætter, men i desse manglar det meste av husmanns-plassane og desse ættene. Eg har sett gjennom årbok VII der ein finn gardane under Nornes, men finn ingen opplysningar om Monrad Pedersen der.Etter det tidlegare innlegget ditt var eg innom biblioteket i Sogndal idag og såg gjennom 'Innflytte til og utflytte frå Sogndal 1901-1944'. Der fann eg fylgjane: 'Monrad Pedersen Nesse. arbeider, f. 1894 i Bergen, Bosted: Sogndal, 7/3-1912 til Bergen'. Den som hadde meldt fra om flyttingen var Hofslundsengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Takk for hjelpen Ottar, da vet jeg at han kom tilbake til Bergen, så da for jeg lete videre der. Og om noen kjenner til han i Bergen, er jeg takknemlig for hjelp. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Takker for hjelp så langt, kan opplyse at vi finner han som emigrant fra Bergen i 1913 Lenke så om noen kunne hjelpe å finne ut videre, når han døde, om han ble gift, og fikk han barn? blir jeg glad Ser også at han reiser med en slektning Hofslundsengen fra samme gården han vokste opp som fostersønn, over til USA. Vh helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Helge -I WW1 Draft Registration Cards 1917 - 1918 for Cook County, Illinois finner jeg registrert Monrad Christian Nesse. Han oppgir at han er født i Bergen den 22. nov. 1895. Han er ugift og bosatt i 844 Prospect Ave, Winnetka hvor han også jobber som sjåfør. Arbeidsgiveren heter B. J. Reach. Monrad er norsk statsborger. Middels høyde, middels kroppsbygning, grå øyne og brunt hår. Registreringskortet er underskrevet den 12. (?) juni 1917. 1930-Census - 3753 Hamlin Ave, City of Chicago, Illinois.Monrad Nesse, Head, 34 år gl., f. i Norge, imm. 1913, naturalisert, giftet seg 27 år gl. Yrke: 'Mechanic, Automobiles'.Dagny, Wife, 34 år gl., giftet seg 27 år gl., f. i Norge, imm. 1913, nat.Marian, datter, 5 mnd. gl., f. i Illinois.Christ....(?) (trolig Christiane) Olsen, svigermor, 77 år gl., enke, f. i Norge, imm. 1920, 'Alien'.Margaret Gundersen, niese, 6 år og 5 mnd. gl., f. i Illinois.Knut Dahlen, fetter, 43 år gl., ugift, f. i Norge. Imm. år ukj. Yrke: 'Proprietor - Garage'. Jeg har ikke klart å finne noen dødsregistrering for Monrad, men dette vil jeg tro er hans kone:Name: Dagny NesseSSN: 326-28-4572Last Residence: 60634 Chicago, Cook, Illinois,United States of AmericaBorn: 22 Oct 1893Died: Jul 1974State (Year) SSN issued: Illinois (1951 )Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her finner du godt med info om Dagnys søsken og foreldre m.v.Kanskje denne Gary A. Smith kjenner til nålevende etterkommere etter Monrad og Dagny? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er vel Dagny som reiser her: Lenke Hun ankom Ellis Island den 14. oktober med 'Oscar II og skulle til sin søster Mrs. Anna Gundersen, 5947 Lincoln Str., Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Mange takk for hjelpen, Arne Solås. Ja, jeg skal skrive til Gary A. Smith og høre om han kjenner til etterslekten til Monrad. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.