Gå til innhold
Arkivverket

[#37379] Hjelp med å finne kjøpmann Andreas Outzen, Hammerfest

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei,1)Trenger hjelp med tyding av kirkebok for Hammerfest.Kan noen hjelpe til, hadde det vært fint:14.11.1799 gifter Andreas Outzen/Antzen/Autzen/Arntsen seg med Martha....?I tellingen for 1801 finner vi dem slik: LenkeDe har da en liten sønn ved navn Ditlev, og senere skal de få en datter ved navn Elsebe eller Elisabeth Outzen døpt 10.11.1807 i Hammerfest.2)Jeg undres om de fikk flere barn, men har som sagt litt problemer med å lese kirkeboken.3)Det bodde få i denne byen på den tiden, kan det finnes noe register over kjøpmenn/handelsmenn, mon tro? Kan det finnes adressebøker, historiebøker med slike detaljer?4) Finnes det utflytterlister eller 5) oversikter over dødsfall som noen kan ha tilgang til?Mange spørsmål. En vanskelig nøtt fordi navnet synes å staves på forskjellige måter. Jeg antar at Elsebe/Elisabeth, datteren må ha tatt med seg navnet Autzen etter sin far.Håper på hjelp!Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, takk Åse - og til Odd Brede for informasjonen om barna!Om ikke noen flere barn dukker opp, kan jeg da bare spørre pent igjen - om svar på 3 og 4.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg har ingen opplysninger om hvor Andreas Outzen kom fra , men kan komme med opplysninger fra boka ' Handelssteder i Finnmark' av N. A. Ytreberg.S.127 : Seksjonssjef i kystvernet for Hammerfest i 1810 under krigen Danmark/England.s. 132 : Kjøpmann Outzen på Måsøy var lam i hele kroppen p.g.a.skjørbuk.s.134 : I 1814 var Andreas Outzen blant kjøpmennene som underskrev : ' Å ville hevde Norges selvstendighet og uavhengighet og å våge liv og blod for det elskede fedreland'.s. 259 : På Fuglenes var Andreas Outzen kjøpmann fra ca.1798. Han hadde tidligere vært assistent ved Talvik handel og var gift med Martha Jensdtr. Senere flyttet han som kjøpmann til Måsøy.s. 262 : Havøysund . Første handelsmann her var Andreas Outzen. Han fikk bevilling 31. desember 1811 mot 10 rdl. blanko. Outzen var i krigsårene sjuk av skjørbuk og døde av vattersot i 1819. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Dette var jo helt fantastisk, Britt! Han var en tilsynelatende aktiv mann!Jeg fikk akkurat følgende opplysning fra biblioteket i Hammerfest: Andreas Outzen var i februar 1807 var en av fem menn som ønsket å opprette et leseselskap i Hammerfest, sitat fra Jørgen Sivertsens monografi 'Omkring biblioteker i Hammerfest': 'Til Samtlige Hrer Indvaanere af Hammerfest Kiøbstad. Som Interessentere have tegnet sig følgende saaledes: Med Fornøielse giver jeg til dette nyttige Brug 2 Rdlr. aarlig. J.C. Buck, Kiøbmand. Ligesaa. M.W. Buck, Kiøbmand. Ligeledes. S. Akermand, Factor. A. Wadel, Toldcontrolleur. Kan 2 Rdlr. aarlig være nok til første Indskud? Ellers er jeg villig at betale 4 Rdlr., hvis de øvrige Interessentere vil gjøre det samme. A. Outzen, Kiøbmand'.Jeg håper det er mulig å finne ut mer om ham og hans familie, spesielt hvor han kom fra og hvem foreldrene er, selvfølgelig.Igjen takk, Britt!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

WOW! Har ikke hans fødselsdato eller foreldre. Men da blir det kanskje mulig å finne dette, samt hans barn/arvinger... - og konas familie.Tusen takk, Britt! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Her er vielsen i 1799 ,mellom kjøpmann Outzen og pige Martha fra Fugleneset.LenkeHvis linken ikke virker er det s.162 , ekteviede, i Hammerfest mini fra 1752. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen takk, begge to. Det var i og for seg her jeg begynte, jeg forsto ikke hele teksten i kirkeboken :-)og ba om hjelp. Hun er altså fra FugleNøstet eller Neset som du sier. Antar at ingen vet nøyaktig hvor det er? Forstår dere ordet foran 'pige' og det som står helt til høyre?Er arkivforumet riktig sted å forespørre om informasjon rundt skiftet etter Andreas?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg er heller ikke så flink til å tyde skriften. Det er ikke sikkert at Martha Jensdatter er fra Fuglenesset. Jeg tror det var begges bosted ved vielsen. For å få vite mer om dødsboskiftet etter Andreas Outzen så finnes det på Statsarkivet i Tromsø . Du kan sende mail dit , men husk å oppgi postadresse. De svarer ikke på mail. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Lill.Jeg forsøker meg, men er ikke særlig flink. Ved vielsen tror det står:Den 14 November 1799 blev Ungkarl Her Kiøbmand Outzen og Huusholderske Pige Marta, paa Fugle Næsset, copulerede.Noen bør kontrollere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell D. Josefsen

Bare en liten opplysning til innlegg 10. Fuglenes ligger over bukta vis a vis Hammerfest sentrum og er i dag en bydel i Hammerfest. Rundt 1800 ble det kanskje ikke regnet som en del av Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den 17 September 1799 blev udi Hamerfest kirke confirmeret Daab over Drængebarn, navnl Ditlev Outzen, fød den 31 August ; ?? faderen Kiøbmand Outzen på Fugle Nesset og Moderen Pigen Marta, hans Huusholderske, forhen hjemmedøbt af Gurrue Normans ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Er enig i tolkningen, Britt, men er usikker på 'husholderske'?Synd at den lenken er borte, teoretisk kunne man tenke seg at det var Ditlefs bestefar, ja. Outzen er muligens et dansk (eller tysk) navn.Fuglenes høres ut som et flott sted å bo - dengang - med utsikt over byen, mener jeg så en haug med tjenestefolk i husstanden :-). Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

'Marta og Outz' som ekteparet ble kalt i Hammerfest fikk foruten min tippoldemor Else, gift med Martin Lauritz Bruland også Christeline.Jeg fikk akkurat denne opplysningen som kommer fra anerekka i slekten Angell:Hans Staboe Hagerup, født 22.08.1822, døbt 08.01.1823 i Borglund. Lensmand i (Frænen) Sund. Gift 31.07.1855 med Julie Tarette Drejer. (Foreldre: Pr. Agerø Nils Drejer, født 21.05.1775 i Fyen og Christine Christelsine Outzen, født 06.11.1800, gift 14.07.1815. Christine var datter af Kjøbmand i Hammerfest Andreas Outzen og Marthe Jensdtr.).Jeg år utifra at Pr Agerø kan bety prest i Agerø.Min andre tipp/tippoldefar Johan Nicolai Munchler Bruland gifter seg inn i denne slekten i sitt 3. ekteskap med Ida Sophie Jæger - slik jeg kan forstå det ;-). Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Christiane Outzen og sogneprest Niels Dreier får to barn døpt i Hammerfest: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=100399>LenkeLenkeHer ser vi at jomfru Torjer Outzen og jomfru Elsbe Outzen er faddere på hvert sitt barn. Torjer er f 2/6/1805 døpt 24/7/1805 Elsbe er f 4/10/1807 døpt 10/11/1807Deres bror Ditlev Outzen f 17/9/1799 blir gift iflg slektsbok for Måsøy, med Elen Aronsdatter (f i Alten) 14/8/1820.I FT 1865 for Bod i Møre og Romsdal, finner jeg en Jens Outsen f ca 1811 Hammerfest. Han kan jo være en mulig bror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Den Detlef som det refereres til i inlegg 15) [1725 - 21 AUG 1783], hadde faktisk en sønn som hette Andreas! LenkeMen det oppgis at denne Andreas levde fra 1760-1812, og det stemmer vel bare sånn 'nesten'...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Outzen, Detlef (b. 1725, d. 21 AUG 1783) Note: Kilde: Personalhistorisk tidsskrift 1984. Slægten Outzen/Rostgaard af Carl Langholz. Cand.jur 174?, advokat 8 aug 1749, birkefogedadjunkt i Løgumkloster birk 1751, birkefoged smst. ca 1752,kancelliråd 11 feb 1780, ejer af Fårgård 1753 og forpagter af Brøns Mølle. Death: 21 AUG 1783 paa Faargaard; Nørre Løgum soOutzen, Andreas (b. 1760, d. 1815) Note: Kilde: Personalhistorisk tidsskrift 1984. Slægten Outzen/Rostgaard af Carl Langholz. Skæbne ukendt. Death: 1815Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Limer inn det jeg fant på FS. Har aldri fått til å lage ordentlig lenke herfra. Se på navnene til denne familien :Husband Ditlev Christiansen Outzen Pedigree Birth: 21 JUN 1724 Toftlund, Haderslev, Denmark Christening: Marriage: 1760 Death: 25 JUL 1789 Bevtoft, Haderslev, Denmark Burial: Father: Christian Ditlevsen Outsen Family Mother: Elizabeth Clausen OR Slange --------------------------------------------------------------------------------Wife Christiane Chrytalsen Pedigree Birth: 12 OCT 1731 Bevtoft, Haderslev, Denmark Christening: Marriage: 1760 Death: 21 JUL 1769 Branderup, Haderslev, Denmark Burial: Father: Augustinus Chrystalsen Family Mother: Magdalene Eichel --------------------------------------------------------------------------------Children--------------------------------------------------------------------------------1. Christian Augustinus Outzen Pedigree Male Birth: 11 OCT 1760 Branderup, Haderslev, Denmark Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------2. Elisabeth Outzen Pedigree Female Birth: 20 AUG 1762 Branderup, Haderslev, Denmark Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------3. Augustinus Outzen Pedigree Male Birth: 22 DEC 1764 Branderup, Haderslev, Denmark Christening: Death: 11 JUN 1768 Burial:--------------------------------------------------------------------------------4. Andreas Outzen Pedigree Male Birth: 30 MAR 1767 Branderup, Haderslev, Denmark Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------5. Magdalene Outzen Pedigree Female Birth: 14 JUL 1769 Branderup, Haderslev, Denmark Christening: Death: 15 JUL 1769 Burial:--------------------------------------------------------------------------------6. Anna Outzen Pedigree Female Birth: 14 JUL 1769 Branderup, Haderslev, Denmark Christening: Death: 16 JUL 1769 Burial:--------------------------------------------------------------------------------7. Christiane Outzen Pedigree Female Birth: 14 JUL 1769 Branderup, Haderslev, Denmark Christening: Death: 17 JUL 1769 Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.