Gå til innhold
Arkivverket

[#37379] Hjelp med å finne kjøpmann Andreas Outzen, Hammerfest

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Jeg har akkurat funnet en etterkommer av Andreas, og jeg tror vi får bekreftet endel informasjoner her!Han mener Andreas Outzen er født 30.3.1767 i Branderup! Jeg overlater scenen til ham om et øyeblikk.Jeg vil gjerne takke alle som har stått på og fulgt opp. Dere har vært enestående - og jeg håper i og for seg at vi kan fortsette temaet en stund. Jeg venter som sagt på skifteopplysningene etter Andreas.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Outzen

Eg heiter altså Erling Outzen. Eg er fødd og oppvaksen i Molde. Sidan etternamnet mitt er så 'rart', og det verserte ymse useriøse 'forklaringar' på det, bestemte eg meg for å følgje namnet attover så langt eg kunne. Han som starta namneætta mi i Noreg, var Andreas Outzen, som kom til landet som utsending frå eit handelsfirma i Flensborg og slo seg ned i Hammerfest. Han vart gift med Marthe Jensdatter. Han står oppført med feilskrive namn i databasen for folketeljinga av 1801. Nokon har feiltolka Ou til An. Rett namn står derimot i Hammerfest byhistorie, der han er omtala. Denne Andreas Outzen var fødd 30. mars 1767 i Branderup i Haderslev Amt i Danmark. Det fanst ein annan Andreas Outzen i dette området på den tida, men vår mann var 34 år då han vart registrert i folketeljinga av 1801, så den saka er klar. Far hans var Detlef Outzen (1724-1789), som vart sokneprest i Bevtoft, der han var til han døydde. Eldste son til Andreas var òg kalla Detlef, men ætta mi vidare kjem frå yngre bror hans, Jens Outzen, som vart med syster si Christiane og mannen hennar, Niels Drejer, sørover til Aukra (Agerø) på Romsdalskysten i 1823. Sidan har dei fleste av dei som har namnet Outzen i Noreg (no om lag 40 menneske) halde til i Møre og Romsdal. Kva namnet tyder er ikkje klart. Det kan visstnok vere eit fortyska dansk patronym av Ove (iflg. Vika), men òg eit frisisk patronym av Otto (iflg. Søndergaard). Eg meiner det òg kan vere eit gammalt frisisk eller lågtysk stadnamn, for eg har funne ein Jacob Outzen frå det same området heilt tilbake på 1500-talet. Og ordninga med fast patronym (fast sen-namn) vart ikkje vanleg i Danmark før eit stykke ut på 1800-talet. Til då brukte dei aller fleste den 'islandske' namneskikken, der søner og døtrer vart kalla etter far sin, og etternamnet såleis skifta frå generasjon til generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her er ant. søsteren Elisabeth i Flensburg, hvor jo Andreas var sendt ut fra, alderen stemmer og hennes eldste søn i Folketellingen heter Detlef og en datter Christiane:Samtlige personer i husstandensydslesvig, , Flensburg Købstad, Marien-Kirchspiel im 4ten Districht, , Ausser dem Norder Thor Neue Anbau, 862 F 807, FT-1803Der vises flg. felter:Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedErich Hansen Quorp, 47 , Verheir., Miethsmann, Schifscapitain,Elisabeth Outzen, 40 , Verheir., dessen Frau, ,Detlef Quorp, 12 , , Ihre Kinder, ,Hans Quorp, 8 , , Ihre Kinder, ,Christiana Quorp, 5 , , Ihre Kinder, ,Johannes Quorp, 3 , , Ihre Kinder, ,Maria Clausen, 28 , Unverheir., Dienstmädchen, ,Catharina Jessen, 25 , Unverheir., Dienstmädchen, ,Det er riktig mange Outzen i det Sønderjydske og faktisk finnes det tellinger fra 1769 fra Bevtofte og Branderup,Haderslev Nørre Rangstrup Bevtoft FT-1769 C9503Haderslev Nørre Rangstrup Bevtoft FT-1801 B8859Haderslev Nørre Rangstrup Bevtoft FT-1845 C2004Haderslev Nørre Rangstrup Bevtoft (Slesvigsk) FT-1803 C8607Haderslev Nørre Rangstrup Branderup FT-1769 C9504Haderslev Nørre Rangstrup Branderup FT-1801 B8858Haderslev Nørre Rangstrup Branderup FT-1845 B6583Haderslev Nørre Rangstrup Branderup (Slesvigsk) FT-1803 C0830men jeg finner dem ikke i databasen som kan søkes i her (husk bare at velge Amt f.eks. Haderslev eller Sydslesvig i boksen med den blå pil og les søgetips. Obs! man får frem kun maks 100 poster):http://ddd.dda.dk/d4/dddweb/asp/dddform.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Navnet Outzen/Autzen: Du verden - og takk! Min teori om navnet har vært at det kom fra tysk handelsadel. Jeg mener sågar å ha hørt min mor si det, skjønt dette var ikke noe stort tema :-). Navnet Von Autzen ble brukt av Elsebes barn i 1921 selvom adel forlengst var avskaffet i Norge. Kanskje har personen som gjorde det kjent til opprinnelsen: At Outzen kan være endret fra Autzen. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

På FS finner jeg registrert en vielse mellom Elen Autzen Arondsdr og Hans Halvorsen 29. juni 1837 i Hammerfest. Har noen tilgang til denne kirkeboken?Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Døpte og døde for Hammerfest finnes søkbare i DA. Under døpte vil du finne at Elen Outzen (enke)fikk tre uekte barn med Hans Halvorsen (Trønnes). Det er vel ham hun gifter seg med? Der finnes også Christiane Christolfine født Outzen som får to barn med Niels Drejer. Det er vel uklart om Elen er en Outzen eller om hun er gift Outzen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Astri; jeg ser ikke så godt - og har problemer med å kunne lese kirkebøkene, uansett om jeg viser i 150%. Da du søkte og fant Elens barn, gikk du igjennom mange bøker, kan du gi meg hint om hvor du fant dem? Ja navnet er forvirrende, kanskje hun har vært gift med en Arondsen. Jeg har vel sett det også, at man tar mannens navn og føyer til 'dtr'. Spørsmålet er jo også om flere fra Andreas' familie har kommet denne veien og slått seg ned i Hammerfest.En annen ting - i 1811 flytter Andreas Outzen til Havøysund, Måsøy og etablerer forretning. Kjenner noen til historisk litteratur fra dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Elen ARONSDR Sex:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Ditlev ANTZEN Marriage: 14 Aug 1820 Place: Masoy, Finnmark, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M427841 Source Dates: 1806 - 1832 Film or Fiche Number: 124238 Collection Details: Maasoy; Den Norske KirkeDette må vel være ekteskapsinngåelsen mellom Ditlef Outzen og Elen Aronsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja,det kan tyde på det. Oppdaget litt sent at det i 22) var referert til giftemålet. Kan noe ha barna til Ditlev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til nr 33:Jeg så ikke spørsmålet ditt. Jeg fant det i de søkbare kirkebøkene for Hammerfest LenkeHvis du der skriver inn Outzen på mors navn, finner du frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Barna til Ditlef og Elen ble tydeligvis ikke født i Hammerfest, jeg prøvde de søkbare kirkebøkene. Kanskje i Måsøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Lill. I følge slektsleksikon for Måsøy så giftet Ditlev Outzen og Ellen Aronsdatter seg 14.august 1820. Ellen var født i Alta. I følge tidligere innlegg så har du vel allerede fått svar på dette. Nils Dreijer og Christiane Outzen giftet seg 14.juli 1815. Noe mere kan jeg ikke finne på Outzen navnet i de to slektsleksikonene av Nikodemussen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Men - er det flere enn meg som har undret seg over at prestespiren Niels Drejer gifter seg med en 15 år gammel pike...? Synes å være noe som ikke stemmer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

I følge Erlandsens opptegnelser over Geistligheten i Nidaros, så var det nok riktig at presten giftet seg med den 15 år gamle datteren til handelsmannen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lill Juelsen

Jeg takker igjen for fantastisk god hjelp på dette temaet tidligere.Jeg har dessverre ennå ikke mottatt papirer fra skiftet etter Andreas Outzen og hans frue Martha Jensdatter Tange (n?).Undres imidlertid om noen kan ha funnet barnebarn etter datteren Torjer og sønnen Ditlev? jeg finner ingen..Vennlig hilsen Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Hanne Heen

Hei LillLegger til en liten opplysning her siden dere kommer inn på Haderslev.Jeg kjøpte i fjor en bok som heter Haderslevs by kjøbstadshistorie, den gamle og nye delen i ett bind.På midten av 1500 tallet er det nevnt en Jacob Outzen i Haderslev, han var da en tid Hospitalforstander, og er også nevnt som Borgermester en stund. Han kan jo muligens være en tidligere ane av de som er nevnt her. Finner ikke flere ved navnet i Hadeslev boken, men de flyttet jo mye både til Flensburg og innen det som i dag er Danmark.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjenner ikke navnet Jacob Outzen. Men det var flere slekter og til og flere med samme navn i Haderslev, også Outzen.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei LIllJeg tror Andreas Outzen er sønn av Ditlev Outzen og Cristiane Chrystalsine. Født i Branderup, Danmark 30 Mar 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, takk, Gry. Det er mange år siden dette. Takk for din interesse. Det jeg fremdeles leter etter er mer informasjon om Andreas' kone. Hvor kom hun fra, hvem var hennes foreldre og hva skjedde etter skiftet etter Andreas. Barna dro raskt sydover. Ditlev døde vel ikke lenge etter barnløs i Hammerfest, såvidt jeg husker. Men hvor ble det av Martha Jensdatter Tangen. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.