Gå til innhold
Arkivverket

[#37385] Gulen, Sogn og Fjordane : Ivar Gregoriusson og Lisbet Byrknes

Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei!Noen som kan hjelpe meg med fødsels og dødsdato på Ivar ( Iver) Gregoriusson,Gulen gift 5.11.1763 med Lisbet Byrknes. Datteren deres er Ingeborg Ivarsdtr. f. 1771-1838 gift med Nils JonssonWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Gulen, Byrknes, Lnr. 68, No br. nr. 20 Børtnes 'Storstaua', nr. 37.'Jon Larsson .... døydde i 1789, saman med ... og Ivar Gregoriusson; truleg omkom dei på sjøen...'********Dtr til denne Jon, Åse, f. 1768 vart g. 1789 m. sonen til Ivar, Gregorius, f. 1765.**************Kan dette då vere fld. til Ivar Gregoriussen? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Gisle og Terje!Tusen takk for hjelpen.Da mangler jeg bare Lisbet Byrknes.Kan jo hende at hun heter noe annet til etternavn.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Lisbet og Ivar hadde også sønnen Knut som bosatte seg på bnr. 8 på Byrknes. I Ft 1801 har han moren boende i husholdningen, og navnet hennes er da Lisbet Knutsdtr og hun er 73 år. Der døde hun kort etter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=guledo79&gardpostnr=2503&merk=2503#ovre>LenkeUt fra alderen ved folketellingen og dødsfallet er dette en god kandidat Lenke Denne Lisbet hadde dessuten søsteren Anne som ble gift med bror til Ivar.Dette er nok vielsen til Lisbet sine foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Glemte å ta med at brødrene Nils og Knut Åmundson kommer fra Åmundsbotn i Masfjorden. Der finnes de i 1701-mantallet som stesønner til Torgeir Johannesson som da var var gift med deres mor - Lisbet Knutsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei nå ble jeg og interessert, jeg har nemlig Anne Knutsdtr og Sjur Gregoriusson i min data.Jeg er litt i tvil om foreldra til Sjur, har fått oppgidt at det er Sjur og Synneve, men hvorfor har de da ikke kalt oppatt Synneve blant barnebarna?Derimot fant jeg dette på FS: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700022312920&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Barna til Sjur og Anne har jeg som:Britha f. ca 1744Gregorius f ca. 1745Anna f. Ca 1748Knud f. Ca 1751.Det er jo tydelig at fedrene er oppkalt, men ikke mödrene. Det synest jeg er litt rart. Hvem er så denne Sjur Gregoriussen jeg fant på FS? Er det snakk om to med samme navn?Her er Iver födt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Vi er vel nå litt på vei ut over sidelinja for det opprimmelige temaet her, men vi får håpe Wenche unnskylder det.Den Gregorius Anderson som finnes hos FS-IGI som far til en Sjur Gregoriusson må være den Gregorius vi finner på Ånneland i 1701-mantallet og i Gulen bygdebok på bnr. 5. Han er en av mine forfedre, og at han hadde en sønn som het Sjur var ukjent for meg. Han må ha vært minst 60 år på det tidspunktet han skal ha fått den sønnen, men utenkelig er det jo ikke.Det merkelige er at den Gregorius Asgrimson som var bruker på Litle Kvernøy og som eg tror er den rette far til Sjur og Ivar, også ser ut til å komme fra bnr. 5 på Ånneland. Han skal ha vært sønn til en Åsgrim som var bruker til ca 1690. Bygdeboken har så det giftemålet Gisle fant i (3), og i tillegg har bruden fått etternavnet Stigestrand. I bygdeboken for Hyllestad finnes ingen med dette navnet på Stigestrand - heller ikke en Ole som kunne ha vært faren.Ellers må eg konstantere at med unntak av Gregorius er det lite samsvar mellom de barna du har etter Sjur og Anna og de barna som finnes i bygdeboken. Der oppgir en et skifte etter Sjur som kilde til opplysningene, men det finnes desverre eksempler i samme bydgebok at en ikke alltid kan stole på at skiftene blir referert rett. Men bygdeboken har tre barn, og utenom Gregorius er det Ivar og Magdeli - begge uten fødselsår.Til slutt enda et eksempel på tvilsomme og kreative farskap i Gulen bygdebok. Oppdaget rent tilfeldig på s. 293 i bind III at forfatterne har 'laget' en far til brødrene Nils og Knut Åsmundson nevnt overfor. Det skal ha vært en husmann på Byrknes i 1630 som het Åmund - og han kan selvfølgelig på et senere tidspunkt forflyttet seg til Masfjorden - men det er svært tvilsomt at han 65 år senere skal ha fått sønnen Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Terje:Nå er det mye mulig at disse barna er helt feil, kanskje de er etterkommere etter den andre Sjur - han som du har som forfar?Jeg fant dem nemlig på FS og det er ikke kopi fra kirkebok, ser jeg. 1. Brithe Sjursen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 26 OCT 1744 Birkenes, , Sogn Og Fjordane, Norway 2. Gregorius Sjursen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 20 DEC 1745 Birkenes, , Sogn Og Fjordane, Norway 3. Anna Sjursen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 07 AUG 1748 Birkenes, , Sogn Og Fjordane, Norway 4. Knud Sjursen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 04 OCT 1751 Birkenes, , Sogn Og Fjordane, Norway Det er Gregorius Sjursson gift med Anna Larsdtr Röd jeg er mest interessert i, men det hadde vært bra å få korrigert de andre barna og.Det hadde vært fint om vi hadde fått tak i det skiftet de henviser til.I allefall må du ha funnet riktige foreldre til Sjur og Ivar etter som det er kopi fra kirkebok.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint! Da får vi bare håpe at¨vi finner svaret på problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LenkeViser at du hadde rett Gisle, det er bare Gregorius, Iver og Magdelie og ikke de som jeg fant på FS!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.