Gå til innhold
Arkivverket

[#37391] Hjelp til å finne Kristen Johannesen Gismarvik i USA i perioden mellom 1894-1925

Gjest Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Kallstad

Hei, håper det er noen som kan hjelpe meg med å finne informasjon i amerikanske kilder om min tippoldefar Kristen Johannesen Gismarvik.Han er født/oppvokst på Karmøy/Haugesund og han fikk en datter i San Francisco i 1896. Hun het Ruth Kamilla. Hennes mor er i følge kirkebøkene Regine (Josefine) Rasmusdatter.Jeg vet ikke når de reiste til USA, men jeg har noen gamle brev/notater etter Kristen. Bl.a. et lite ark med notater som er skrevet på engelsk. Øverst i hjørne står det 1894. Blandt notatene står det en del tall, ser ut som breddegrader el.l. Kanskje var det dette året han reiste over?Videre har jeg flere daterte notater/brev som 'beviser' at han er i USA i perioden mellom datterens fødsel og 1925.Jeg har et adresseendringsbrev han skrev 25. mars 1925 hvor han skriver til en bank el.l. i USA at adressen hans er endret i fra 'P.O. Box 31, Fruitvale, Oakland, California' til 'Stangeland, Kopervik, Norway'I følge min mormor og morfar så reiste kona og datteren tilbake til Norge før Kristen. (De fikk visst en sønn og men han døde visst ung)Er det noen med tilgang til amerikanske kilder (folketellinger osv) som kan hjelpe meg med å finne informasjon om Kristen mens han er i USA?Han gikk under navnet Christ Johnsen, Christ J. Gismarvik (ev. Gismarvig) eller Christen, Kristen Johannesen osv... det er de variantene han har brukt i de notatene jeg har etter han i hvertfall.Er på forhånd takknemlig for all hjelp.Mvh Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmann Christen J. Gismervig ankommer Boston fra Liverpool 17 september 1903 med 'Saxonia' han kommer fra Stavanger - er 48 år og gift - han har tidligere vært i USA i 1897 - da i San Francisco - Christen skal til sin bror, M. S.(eller muligens M. J.) Thulstad, 106 Steward Street, San Franscisco, California. Han ser ut til å reise aleine. Har med seg 11 dollar. Hans yrke er 'Steward'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Hei, og takk for svar.Lisa: i de opplysningene jeg hadde fra før av så det ut til at han ble født i 1858, men hvis han var 48 år i 1903 som Jon har funnet fram til her, må han nødvendigvis ha vært født ca 1855?Jon: dette var interessant! Du finner ikke noe om første gangen han var i USA? Alså i San Francisco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Hei,hadde håpet noen fler svar :) Hvis noen har noe informasjon om Kristen etter at han har flyttet tilbake til Norge så hadde det vært kjempefint og!Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du nevner at Christen Johanneson Gismarvik er født på Karmøy/Haugesund i 1858. I bygdeboka for Gismarvik er det ingen med det navnet, men under Skeie i Avaldsnes på Karmøy er det en Kristen Johannesson f.9.12.1860 og som dro til Amerika i 1887. Foreldrene var Johannes Larsson f.1823 på Skeie og Kari Knutsdtr. f.1824 på Visnes. Fire av barna utvandret til Amerika. Vet du navnet på foreldrene til Christen? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg nr. 3 står det: 'Christen skal til sin bror, M. S.(eller muligens M. J.) Thulstad' Dette skal sikkert være 'Thuestad' som ligger rett over Gismarvik i Avaldsnes. Både Gismarvik og Thuestad hørte til Avaldsnes på den tiden. Mvh. Johan Arthur hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Hei, og tusen takk for svar.Dette er det jeg vet om foreldrene til Kristen: Navnet Gismarvik tok han etter stefaren sin, han ble født på Håstø. Dette står nedskrevet i en gammel familiebibel, men det står desverre ikke noe mer om foreldrene hans.Mvh Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at jeg har funnet ut de rette foreldrene nå. Johannes Kristensson f.1821 på Håstø i Avaldsnes d.1858 gift med Randi Mortensdtr. f.1828 På Fosen i Avaldsnes. De hadde bl.a sønnen Kristen f.1854 gift 1885 med Karen Jensine Rasmusdtr. de var da i Haugesund. Randi Mortensdtr. ble gift på nytt med Tollak Jon-Bendiksson f.1820 fra Gismarvik. De fikk en datter Anna Sofie f.1865 som ble gift med Helge Mathiuas Johannesson fra Sørhaug i Skåre (nåværende Haugesund) Han hadde en bror Morten Johannesson f.1858 som ble gift med Ingeborg Knutsdtr. fra Apeland i Tysvær. De var bosatt på Røyksund i Avaldsnes. Disse var i San Francisco da de eldte barna var født, og de ble begge gift i USA. Morten Johannesson er sikkert den M.J.Tuestad som Kristen skulle reise til i 1903.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster til Karen Regine, som het Brita Serine hadde en datter som het Regine Josefine Rasmusdtr. Kristen Johanneson som ble gift med Karen Jensine i 1885, var styrmann og de bodde i Haugesund en stund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være søster til Karen Jensine f.1863, som het Brita Serine f.1849 hadde en datter som het Regine Josefine Rasmusdtr (Halvorsdtr.).f.1870 og født utenom ekteskap. Faren var Halvor Johan Eliasson f.1850. Kristen Johanneson som ble gift med Karen Jensine i 1885, var Bestemoren hans kom fra Stangaland i Kopervik og kanskje det er derfor adresse endringen er til Stangeland i Kopervik. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen J. Gismarvik er død 6.7.1937 og Regine Gismarvik er død 12.11.1936 og er begge gravlagt på Stangeland gravplass i Kopervik. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Du verden! Tusen takk for masse nyttig informasjon :) Noe av informasjonen har jeg fra før av, men det kom fram en del nyttig ny informasjon her. Takker så meget for det!I hvilken kilde fant du dødsfallet til Kristen og Regine?Og ut i fra informasjonen ser det ut til at Kristen var gift med Karen Jensine først. Har noen informasjon om når hun døde?Og forstår jeg det riktig at Kristen og Regine giftet seg i USA?Mvh Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Dødsfallet til Kristen og Regine fant jeg her http://www.karmoykirken.no/Gravregister.htm. Det sto desverre ikke fødselsdato, men det kan jeg finne ut på gravsteinen eller i dødsannonse i Hgsd.Avis. I bygdebok for Skåre II, side 1006, nr. 56 står det at Karen Jensine f.1863 ble gift med Kristen i 1885. Han var styrmann da og bodde i Haugesund. Har enda ikke funnet noe ut om når Karen Jensine døde, men den Regine Josefine Rasmusdtr. er datter utenfor ekteskap til søster til Karen Jensine. Hun het Brita Serine.f.1849 og ble senere gift med Salve Jakobsson. Regine Josefine f.1870 var fosterdatter til foreldrene til Karen og Brita. Har svært mye opplysninger om slekta til både Kristen Johannesson Gismarvik og til Karen Jensine.Det er vel svært stor sannsynlighet at Kristen er sønn til Johannes Kristensson f.1821 og død på Håstø i 1858. Kona Randi ble da gift med Tollak Bendiksson som bodde på Gismarvik. Ser at broren til Kristen; Morten og kona Ingeborg Knutsdtr. reiser over til Amerika med skipet 'Gallia' og ank. New York 7.4.1888. De fikk de to første barna i San Francisco. Hvis du legger ut din e-mail adresse, så kan jeg sende deg mye informasjon, som det er altfor mye av til å legge det ut her.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

gravejester@gmail.comTakker så meget for all hjelp. Dette har vært et lite mysterium for hele familien, og er på god vei til å bli løst :)Mvh Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.