Gå til innhold
Arkivverket

[#37397] Født i Aamaal i Sverige 1847

Gjest lise mette
 Del

Recommended Posts

Gjest lise mette

Tippoldefar Lars Gustav Johannessen var bosatt i Moss under folketellingen 1900. MEN han var født i Sverige i Aamaal i 1847. Er det MULIG å finne ut hva hans foreldre het? Er det noen der ute som kanskje kunne hjelpe meg med dette tro? Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette

Ja det er riktig Lars Gustav som du fant Solveig, for han het Kingren også. Går det an å finne ut noe om hva hans foreldre het tro? Tusen takk for hjelpen. ise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kingler Johannesson, Lars Gustaf Soldatson (ogift man)f. 21/9 1847 i Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 15/11 1863 från Kingebol, Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 287Emibas emigrationsakt: Ånimskog P 1863 003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ånimskog i Älvsborgs län, Dalsland - fødte och døpte 1847 [Gid 1965.17.74900] Genline:Lars Gustav f 21.9. døpt 22.9.1847. Bosted Kingebol. Foreldre Soldat John. Kindgren 32 år och Maja Cajsa Larsdtr. Vittner: Olof Larsson och hans hustru (ikke navn)Det var alt ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Husförhör Ånimskog 1841-49Side 249 - KingebolSold. Johannes Kingren, f. 31/10 1816, Ånskog, utflyttad til Frändefors i 1841. Vigd 12/4 1841 medH. Maja Cajsa Larsdoter, f. 21/2 1815 i TroskogBarn:Lisa Maja, f. 29/11 1842 i ÅnskogAugusta, f. 9/2 1845 i ÅnskogLars Gustaf, f. 21/9 1847 i ÅnskogJeg legger ut den originale siden også, så kan du sjekke opplysningene selv.

bilete0580.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette

Ja dette tar jeg av meg hatten for... Tusen takk for at dere har hjulpet meg med å finne navnet på mine tipp tipp oldeforeldre. Kanskje jeg kan spørre om navnet på foreldrene til soldat John Kingren f.31/10 1816 i Ånskog også da? :-) Tusen takk igjen! Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lisa Maja Kilgren bor i 1890 tellingen på gården Sørgården i Tøsse. Hun er ugift piga. Augusta bor på Sotebyen i Tøsse, sammen med sin mann Jan Fredrik Magnusson som er født 1843 i Tøsse. De hadde da dattern Anna Laura f.1869 i Tøsse. På gården bor også Jan Magnus sin søster Britta Kajsa. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Med litt tid greier vi nok å komme et stykke bakover med hjelp av Genline. Morens fødested er Fröskog, farens Ånimskog.Moren Maja Caisa f 21.2. døpt 26.2.1815 på gården Linknappen i Fröskog. Foreldre Lars Bryntesson og Lisa Andersson. Vitner: Jon Pärsson och H. Ingrid Olsdtr ibid.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Faren Johannes Kindgren født på gården Kingebol i Ånimskog 16. døpt 17.12.1813. far Magnus Elgson?? mor Lisa Andersdotter. Vitner: Martha Nilsdtr och skräddare Silander ibid.I husforhør på samme tid på Kingebol skrives far Magnus Jonasson Elg.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette

Kjempe flott at dere har klart å hjelpe meg med alt dette. Artig å få navnene på mine tipp tipp oldeforeldre, og hvor de kom fra. Tusen takk. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette

Kjempe flott at dere har klart å hjelpe meg med alt dette. Artig å få navnene på mine tipp tipp oldeforeldre, og hvor de kom fra. Tusen takk. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har funnet i husforhör 1820-26 på Kingebol i Ånimskog [GID 1965.9.35000] denne familien:Magnus Jonsson Elg f 1783 i Tydje Hustru Lisa Andersson f 1791 i ÅnimskogS. Johannes f 1813S. Gustav Magnus f 1815S. Jonas f. 1820D. Anna Marie f 1822S. Jan M. f 1825Alle barna født i Ånimskog.(Elg er trolig et soldatnavn. Prøv med søk på Anbytarforum under slekter. Kindgren kan vel være et smednavn).Under døpte/fødte i Tydje, Älvsborgs län i Dalsland 1769-1825 [GID 1956.5.92200] finnes MAGNUS f. 30.nov. døpt 1. des. 1783. Bosted Rolfsbyn i Tydje.Foreldre Jonas Jonsson och Anna Börjesdtr. Vitner: Petter Andersson och Pg. Britta Persd.Under Husforhör 1781-1790 i Rolfsbyn, Tydje [GID 1956.2.52100] fant jeg denne familien:Jonas Jonsson f 1758 i Tydje Anna Börjesdotter f 1759 i ÅnimskogS. Johannes f 1780 dødS. Jonas f. 1779S. Magnus f 1784 (her ble det slurvet med året)D. Lisa f 1787Alle barna født i Tydje.Familien var strøket over, noe som ble gjort når de flyttet. Det er føyet til (noe uleselig) at de hadde flyttet til Slädekjärr, som også er en gård i Tydje.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jan Magnus Elg er i 1890 tellingen gift men er alene, løsdrivare i Ånimskog. Det er også en Gustav Magnusson Elg f.1815 i Edelskog, men er gift og bor i Ånimskog. Bor på gården Slobol. Gift med Anna Britta Jacksson f 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Alle disse plassene som hittill er nevnt i sammenheng med denne familien ligger nær Åmål, før i Tössbo härad. Midt i det vakreste av Dalsland, det ligger mengder av større og mindre sjøer rundt i det kuperte landskapet. Blant annet sjøen Ånimmen. Denne er godt kjent for båtfolk, også norske. Absolutt et sted å besøke. Vänern ligger jo og¨så nær inntil.I innlegg 12: Foreldrene Lars Bryntesson og Lisa Andersdotter på Linknappen.I husforhör 1816-21 Linknappen [GID 1897.9.98000] :Lars Bryntesson født i Frøskog 8/3 1739, død 1817 enken Lisa (her står Jonsdtr-ikke Andersdtr!) f 16/8-1779 i ÅnimskogS. Olof f 6/9-1802 S. Erik f 17/3-1807 S. Johannes f 6/1-1811 D. Maja Cajsa f 21/2-1815Ved husforhör 1821-27 på Linknappen finner jeg bare enken Lisa Jonasdtr f i Ånimskog igjen av familien.Jeg har prøvd å finne Lisa født i august 1779 i Ånimskog, men dessverre finnes det ikke noen fødsler ført inn i kirkeboka (skannet på Genline) før i november dette året. Resten av siden kan være tapt.Lars Bryntesson föddes och döptes 8. mars 1739, med foreldre Brynte Olofsson och hustru Caisa eller Lisa?? Bryngelsdotter fra Linknappen. Vitner: ?? Jonsson i Österbyn, hustru Marit Olufsdotter i ??. Genline [GID 1897.15.51200] Kirkebok Fröskog døpte/fødte 1729-64.Du kan prøve deg med et søk på Anbytarforum, det kan være noen som vet noe om disse. Nå har du jo fødestedene. Familien(e) Elg ligger under slekter der.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.