Gå til innhold
Arkivverket

[#37398] Kari Kristoffersdt. .offerdal , uhrdal i s&f ?

Gjest Maybritt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Hei!Jens var nr. 3 av ein ungeflokk på 7, av Sjur Jensson Plassen Hovland, Offerdal (1800-1880) g. 1830 Kari Kristoffersd. Haugen Offerdal (1807-1880) Sjur og Kari kom til Jevnaker omk. 1830Kan noen hjelpe meg ? Haugen Offerdal ? Hvor er det ? Jevnaker er det på Østlandet eller var det en plass i SF som het det den gangen ?Kan ikke finne noe om Kari Kristoffersd. noen plass ?? det nærmeste jeg kommer er een av de to Christoffer som kan være faren ( hun er ikke født før ca 1807 ) LenkeEr det noen som kan bekrefte dette så hadde det vært fint !På forhånd tusen takk Hilsen Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her finner du Siur på gården Hovland i Lærdal pr.gjeld 1801, nesten nederst på siden post 2093. Lenke Forøvrig er Jevnaker i Oppland Fylke. Offerdal, Haugen og Hovland tilhørte Lærdal prestegjeld, men ligger i dag i Årdal i Sogn.Dersom du går inn i 1900 tellingen for Sogn og Fjordane, velger Aardal, og så gårdsnavn alle termer får du opp alle de nevnte gårdene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch IGI finner jeg at Kari og Sjur giftet seg i Lærdal 04.07.1830.Dette må sjekkes mot kirkeboka. Om du legger inn en forespørsel om hjelp til oppslag i kirkeboka for Lærdal i Arkivforumet med henvisning til ekteskapet, kan du få opplyst fedrenes navn samt bo/fødested for brud og brudgom. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er trolig ekteskapet mellom foreldrene til Sjur. LenkePå FamilySearch finner jeg en Jens døpt i Lærdal 20.09.1744, far Anbiørn.Samme sted finner jeg en Ingeborg Siursdtr. døpt 15.02.1755 med foreldre Siur Gulbrandsen og Guri Nielsdtr. Men dette må sjekkes mot kirkebokorginalen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Først vil jeg bare gjøre oppmerksom på at det er mange gårder som heter Jevnaker/Jevnåker/Jamnåkre o.l. rundt om i landet, men den gården det er snakk om her, ligger i Årdal som Offerdal og Hovland.Dette paret (Sjur og Kari) er omtalt Krossens bygdebok for Årdal fra 1985. Her står flg.: «Sjur Jensson Offerdal og Kari kom til 'Steinhaugen' under Jamnåkre. Dei fekk 7 born. det vert fortalt om dei at då dei hadde mist 5 av borni sine, sa kona: «No har kje me att meir enn to ao sjau, han Kristoffer og han Jens». «Ja, og sia e' me lens», sa Sjur. Ingeborg f. 1830 - til Sogndal 1853 g.m. 1860 Ole Andreas Dalaker (sjå s. 646). Kristoffer f. 1832+. Jens f. 1835 d. 1892 g.m. 1863 Anna Anfinnsdotter Lægreid (sjå s. 938) f. 1830. Kristoffer f. 1838 + g.m. Helene Monsdotter frå Lindås. Til Bergen 21/4 1857. Ole f. 1841, Jon f. 1845 d. 1845, Jon f. 1846 (s. 455 Laberg)...» Det står også litt om barnebarna som jeg ikke tar med her.Sjur var (iflg. Krossen) født 1800 og døde 1880. Han finnes i FT 1801 ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11422&gardpostnr=72&personpostnr=2093&merk=2093#ovre>Lenke ). Kari var født i 1807 og døde i 1880. Hun var datter av Kristoffer Ellingson Tufte (1760-1833) fra Aurland og Brite Jonsdatter (1775-1858). Vi finner dette paret på Tufte i Aurland i FT 1801 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tenkte så sterkt på stedet Jevnaker, at det ikke falt meg inn at det var en gård i Årdal det var snakk om her. Det er bra at noen er våkne. Her er ekteskapet mellom Christopher Ellings. og Brita Johndtr.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybrit engebrigtsen

Hei til dere alle !tusen hjertelig takk til dere alle, så langt, ( hva skulle jeg gjort uten dere, sukk ):)Trenger nok mer hjelp til slekten i S &F, men det kommer jeg tilbake til. Vanskelig uten bygdebøker.Mange hilsen Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Eg har i 2002 skrive ei ættebok for ei grein av Offerdahlsslekt for perioden 1602-2002 på oppdrag. Slektssoga er ikkje offentleggjort. Men personane du etterspør er med. Opphavsretten gir meg høve til å formidle frå boka. Info om levande personar vert ikkje lagt ut på internett. Kontakt meg difor evt. direkte. Postadresse: Postboks 47, 6806 Naustdal. Helsing Ingvard Skarvatun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.