Gå til innhold
Arkivverket

[#37406] Finchenhagen-slekt

Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Leter etter foreldrene til Morten Finchenhagen, f 1661, antakelig död i Christiania i aug 1731 Han var gift med Berte Marie Nilsdatter Muus fra Trögstad i Östfold, f 1667,d 1709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt jeg vet er han første gang nevnt i Christiania 1682 som gullsmedsvend hos Lauritz Pedersen. Ifølge skiftet etter hans ektefelle (begr. 04.06.1709, skifte 1712), var det forbindelser til København.Han døde forøvrig 27.08.1731 og ble begravet på Byens Kirkegaard to dager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen i Trøgstad 20.01.1686 står hun forøvrig som Bente Maria ( han som Martin ).Flere steder har jeg lest at hun skal være født i Trøgstad 1667, men jeg finner henne ikke i kirkebøkene. Hvilken kilde har Per i (1) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo GeirDette fant jeg i et slektstre på nettet. Morten er også nevnt i oversikt over byskatten i Christiania over flere år.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Morten er det mange opplysninger (for mye til å skrive her), men jeg har ingenting før 1682. Jeg er ganske sikker på at han ikke er født i Christiania. Videre har jeg ikke funnet Bente/Berte døpt i Trøgstad, men har søkt temmelig snevert. (Deres barn har jeg funnet i Christiania). Generelt er jeg svært skeptisk til sletstrærne på nettet, jeg har til gode å finne et som er annet enn avskrift av i beste fall sekundærkilder, de jeg har sett på er i hovedsak de jeg har funnet i tilknytning til Christiania. (Enkelte er OK som 'snarveier' til kilden, men feil er det mange av så alt må kontrolleres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hei igjen, Geir!Morten og Berte er blandt mine forfedre.Vi har fremdeles navnet i bruk innen familien.Det hadde jo värt spennende å vite hva du sitter inne med om Morten. Navnet finner jeg igjen både i Danmark og på Bornholm.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Espen Skjærbakken

Jeg har 'samlet' en del om denne slekten. Har dessverre ikke hatt anledning til noe særlig leting i eldre primærmateriale, men har brukt kirkebøker nokså vidt på deler av slekten, mens ulike artikler er utgangspunkt for andre deler.Morten/Martin Finckenhagen/Finchenhagens opphav har jeg ikke funnet noe nærmere om. Sannsynligvis hadde han en bror, Johann Finchenhagen, i Kjøbenhavn. Denne skal være født i 1667 i Eisleben, Saxe, Prøysen. Har funnet Finckenhagen-navnet flere steder i det området, men har ikke funnet noen løsning på det, og det er en del år siden jeg jobbet med det. Noen opplysninger om etterkommerne har jeg lagt ut på: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Takk skal du ha, Espen ! Jeg har store avvik fra Roots Web hva angår barna til Charlotta og Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.