Gå til innhold
Arkivverket

[#37409] Aslaug Rasmussdatter født ca. 1670 - gift med Tarald i Oddernes

Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

Aslaug/Otlaug/Otlu Rasmusdatter, født ca. 1670 i Spind sogn, skal i sitt andre ekteskap være gift med en Tarald i Oddernes sogn. I 1753 skal det ha vært tre gjenlevende døtre fra andre ekteskap (Aslaug var da død). Hun var i første ekteskap gift med Kristen Nilsen. Ett av barna fra dette ekteskapet levde også i 1753.Hun flyttet trolig til Oddernes ca. 1705. Men hvor bodde hun og familien? Og hvem giftet hun seg med (hva mer enn Tarald het han)? Når er barna født? Hva ble familiens og hennes barns skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Kirkebøkene starter også i Vanse Prestegjeld i 1692. Men jeg har kun funnet hennes første giftemål i 1700 i Spind sogn.Har ikke sett i kirkeboken for Oddernes, men finner på familysearch 9. januar 1718 gift Tarald Aanonsen og Oslu Rasmusdatter. Noen som kjenner til hvem denne Tarald var? Det var dødsskifte etter Aslaugs mor i 1676, så hvis dette er samme Aslaug som i Spind må hun ha vært minst 41 år. Og neppe mor til tre døtre etter den tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

'GUNDLOF CHRISTENSEN' døpt 14. mars 1706 i Oddernes har i følge familysearch.org foreldrene Kristen Nilsen og Aslaug Rasmusdatter. Noen som kjenner til disse? Er de nevnt i bygdebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Har endelig fått sett i kirkebøkene for Oddernes. Gundlof var sønn av Kristen Nilsen og 'Oslou' Rasmusdatter Vrånes (som ligger i Randesund sogn - den gang i Oddernes). Og det er 'Oslu' Rasmusdatter Vrånes som i 1718 gifter seg med Tarald Ånonsen Frikstad. Ingen faddere eller forlovere er fra Spind.Bygdebok for Randesund forteller litt om disse. Men ingenting om hvor Aslaug skal ha kommet fra. Hun døde i 1737, det er navngitt tre barn i første ekteskap og ei i andre. Maks to av barna fra første ekteskap kan ha vært i live i 1753. Maks en av stedøtrene og hennes datter fra andre ekteskap kan ha vært i live i 1753.Konklusjon: Man kan ikke se bort i fra at dette er de samme personene som nevnt i (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Aslaug Rasmussdatter hadde en bror, Gunder, som det er skifte etter på Bjørnestad i Spind i 1753. Jeg har lett, men ikke funnet, at skiftet er blant ekstraktene som er på registerkort på Statsarkivet. Har nå fått en noe utydelig kopi av sidene i selve skifteprotokollen.Gunder var barnløs, så derfor arver søsknene. Om søsterene 'Aadlou' (Otlu/Otlaug - som er den samme som jeg feilaktig(?) har kalt Aslaug), sies at hun er død men har bodd i 'Rannestad sogn'. Hun etterlater seg en sønn og tre døtre. Sønnen Nils Kristensen er død og skal ha etterlatt seg barn men hvor mange vites ikke... Døtrene heter 'Torbor, Gunlou og Guri Taraldsdøtre'.Bortsett fra at Torborg og Gunlaug er Kristensdøtre, stemmer dette perfekt med opplysningene i bygdebok for Randesund. 'Gundlof' var ikke _sønn_, som jeg skrev i (5), men datteren Gunlaug (i bygdeboken kalt Gunlev).Så da er den saken løst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Vet ikke om du har fått med deg at Asbjørn Olsson Øvre Frigstad est. 1585 ifølge bygdeboka for Øyslebø var gidt med Siri Ånonsdotter Stoveland, og uten å ha sjekket noe nærmere var det vel de som hadde en sønn ved navn Aanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per torgersen

Nei, jeg har ikke fått det med meg. Jeg kommer heller ikke til å sjekke det videre av den grunn at jeg fant det jeg lette etter, nemlig hvor det ble av Otlaug Rasmusdatter Ullerøy og hennes familie. På forhånd hadde jeg informasjon fra Christian Morgenstierne Munthe om at hun, som var søster til hans tipp-tipp-tipp-oldefar, giftet seg med 'en vis Tarald i Oddernæs sogn'... Det jeg derimot skal sjekke videre, er at opplysningene jeg har fått fra sekundære kilder stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.