Gå til innhold
Arkivverket

[#37413] Nordisk Slægtsdatabase

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Er det noen her på dette forum som har kjennskap til denne danske databasen med et utall slektsnavn. http://www.nsdb.dk/efternavne.htmDer er det et navn som interesserer meg sterkt, men før jeg bestiller adgang til dette, hadde det vært fint å høre om noen har erfaring med materialet som skal finnes der - hvilken type opplysninger man kan få og om de er til å stole på. Tar i mot tips med stor takk. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg lufter dette spørsmålet igjen...Håper fremdeles at det er noen som kan si noe om den danske 'Nordisk Slægtsdatabase'. En mengde navn som er blitt og fremdelse blir diskutert på Brukarforumet, finnes jo i denne databasen. Det er derfor fristende å skaffe seg adgang til den, men ikke før jeg har hørt om andres erfaringer.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Vurderer å kaste meg på denne selv - ikke for å finne enkle løsninger, men for å se om andre har tenkt annerledes. Jeg vil uansett ettrprøve evt. opplysninger da jeg er veldig opptatt av at opplysninger skal være kildebelagt.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet egentlig ingenting om den, men ser at den har vært inne i flere debatter i DIS-Danmarks slektsforum - bl.a. her: Lenke.Eieren av basen, Michael Hedeman, bruker flere innlegg i den tillenkede debatten til å reklamere for arbeidet sitt. I et par andre diskusjoner framstår han som en noe kontroversiell person, men jeg vet som sagt for lite til å mene noe om Nordisk Slægtsdatabase. Selv vil jeg nok likevel være noe skeptisk, særlig når eieren - antakelig for å lokke til seg abonnenter - skryter av at man der kan finne Gorm den gamles etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker så mye for respons. Det er fristende å tenke på hva som kan gjemme seg av opplysninger bak alle disse navnene. Synes at det hadde vært fint om eieren Michael Hedeman hadde lagt ut en smakebit slik at eventuelle interesserte visste hva de kunne finne. Jeg har ikke forventninger om å finne Gorm i mitt slektstre, men er fornøyd om jeg kunne finne personer på 1600-tallet.Jeg betalte inn et lite beløp til denne http://proband.slaktdata.org/ for en stund siden i håp om å finne opplysninger i Sverige. Jeg har ikke hørt noe ennå og er derfor noe skeptisk til slike nettsteder som lover nesten gull og grønne skoger når det gjelder søk på aner. Tror likevel at jeg må la meg friste av dansken denne gangen. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har hatt kontakt med Michael Hedemann i Nordisk Slektsforskerbase. Jeg tok utgangspunkt i søkingen etter PIIL (i flere pågående debatter),her er spørsmålet mitt:'Blir det lagt ut noen smakebiter av basen, slik at vi kan se hvordan den fungerer?Hva har du f eks av opplysninger om PIIL på 1500- og 1600-tallet? Har du Hans, Cort / Kort og Henrik PIIL til Bergen/Vestlandet og deres forfedre? Er det opplysninger å hente i denne basen som vi ikke allerede har tilgang på?Det norske slektsforskermijøet vil trolig avvente å melde seg inn til vi vet hvordan det fungerer.På forhånd takk!Mvh Arnfrid'og her er svaret:'Hej ArmfridDer er pt 98 Pill i NSDB men desværre ingen i den tidsperiode og sted du søger.Nu er NSDB jo langt mere end en database hvor der kan søges oplysninger, det er også et slægtsprogram og med pt 256 medllemer som sammen indtaster i databasen kan man roligt sige at det er hjælp til selvhjælp.Lad os antage at du istedet for bare at hente oplysninger også indtaster nogle, kan det være at et andet medlem har en forbindelse som kan hjælpe dig. Dog skal du være klar over at NSDB har et krav om kildeangivelse når det drerer sig om personer født før år 1700, dette for at komme de mange slægtstavler af tvivlsom kvalitet tillivs som ligger rundt om på nettet.Om NSDB opbygning og start kan du læse på http://www.nsdb.dk/oss.htmJeg har planer om iforbindelse med nyt layout som vil ske inden for et månedstid at lave en prøve uddrag af databasen.Venlig hilsenMichael Hedeman'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for fine opplysninger, Arnfried. Jeg tok også kontakt engang for å spørre etter et bestemt navn. Fikk da til svar at navnet var i databasen og at jeg kunne få tilgang ved å betale et bestemt beløp.Men jeg var noe skepisk og det ble med det. Når sant skal sies, så er det flere interessante navn i oversikten.Jeg venter og ser hva som dukker opp den neste måneden hos M.Hedeman og melder meg inn. Inntil da lever jeg i håpet - kanskje finner jeg noe. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Det finst ei 'kjempestor' dansk gedcom fil. Kanskje den er grunnlaget for dette arbeidet? I så fall er det mogeleg å finne dene fila ved å søke på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Dette ser veldig interessant ut. Jeg kjenner ikke til denne siden før annet enn det jeg har sett på denne debatten, og nå tittet på hjemmesiden.Det er flere navn der som jeg er veldig interessert i. Det jeg ikke får helt klarhet i er om databasen i hovedsak er Danske eller om det legges ca like stor vekt på Norske og Svenske slekter. Vet noen det ? De navnene jeg er interessert i er Svenske og Norske og slektsnavm. Det er dermed ikke like interessant for meg å betale for adgang om jeg i hovedsak går ut fra at det er Danske slektsnavn som er med.Enig med Inger om at man bør ha sunn skepsis, men ikke alene pga betaling. Vi er priviligerte her i Norge, som så mye er gratis. Går man bare over grensen til Sverige så er det betaling for det meste. Så skepsisen min går på at det er en såpass lite kjent side (i allefall for meg), og hvorfor den er det om den er veldig bra. Beløpet kr 300 for første år er jo ikke så galt.Takknemlig om noen kjenner til noe mer om databasen, og kan si om slektsnavn fra alle nordiske landene vies ca like stor oppmerksomhet her.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Kan ikke hjelpe deg noe særlig annet enn å si at Angoulême er litt nord for Bordeaux i Frankrike: Lenke, France&ei=ff24Sta7EOKfjAes5oDuBQ&hl=fr&geocode=FdSJuAIdnHQCAA&split=0mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk skal du ha, Kjellaug R. Petit.Ja, du befinner deg ikke altfor langt fra Angoulême. Det skulle ha vært interessant å se om dette geografiske navnet også opptrer som slektsnavn i databasen. Jeg har ikke sett noen eksempler på opplysninger om de navnene som er nevnt der, jeg ville bli svært glad om noen ville hjelpe. Vurderte en tid å melde meg inn, men lot det være fordi jeg fant bare to aktuelle navn. Merkelig at en såpass stor slektsdatabase ikke skulle være mer benyttet som referanse.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.