Gå til innhold
Arkivverket

[#37421] Martin Gulbrandsen, ant. Ål i Hallingdal

Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Martin Gulbrandsen, ant. Ål i Hallingdal Martin var far til Gulbrand Gustav Martinsen f. 1844, Ål i Hallingdal. Døde i 1887 i Røyken i Buskerud. Gulbrand er min t.oldefar og g.m. Ingeborg Berntsdatter f. 1843. De bodde i Røyken i Buskerud. Viet i 1867 De hadde disse barna: 1. Bernhardt Gustavsen f. 1867. 2. Ludvig Martinius Gustavsen f. 1869 . 3. Anna Kristine Gustavsdtr f. 1872 . 4. Alfred Gustavsen f. 1873 5. Gabriel Ingvald Gustavsen f. 1875. De hadde også disse barna: 6. Anton f. 1877. 7. Inga Marie f. 1879. 8. Betzy f. 1881. 9. Thora Johanne f. 1883. 10. Julius f. 1884. Jeg har ikke klart finne Martin i det tilgjengelige matriellet på internett, men kan jo ha oversett noe. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg finner heller ikke Martin Gulbrandsen fra Ål i 1865. Helst er han nok død. Du bør finne ut hvor din t.oldefar Gulbrand Gustav var født i Ål, så lete fra det stedet i Ålboka , så finner du han sikkert. Ålboka ligge ute på nettet , men du må vite hvilken gård du må søke under.Lykke til videre. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Fra Ål Kirkebok:Født 16.05.1844: Gullbrand. Foreldre: ind Gustav Gulbrandsen og Liv Arnesdr. Sundrebraaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk så lenge Espen! Nå har jeg fått noe å jobbe med. Hvor på nettet finner jeg Ålboka som Tormod nevner? Jeg har forsket i min mors slekt fra Nord-Troms og Vest-Finnmark. Det var litt lettere da det foreligger flere folketellinger på Digitalarkivet for disse områdene. Senere vil jeg komme tilbake med resultat slik at jeg kan dele det med dere andre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du kan skrive inn Nye Aal Bygdesoge på google for å prøve å finne noe mer i Ål. Jeg prøvde å se om jeg fant din ane i Sundrebråten både der og i den gamle bygdeboka uten å finne noe, men kanskje er hun å finne på andre bruk under Sundre. Jeg har selv aner i Sundre i Ål, men det er lengre tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk til dere som deltar! Da min t.oldefar giftet seg i Røyken 27.01.1867 (listet av Røyken Historielag) står han oppført som Gulbrand Gustav___? 22 år, født i Aal i Hallingdal og hans far oppført som Martin Gulbrandsen. I følge Ål kirkebok er en Gulbrand født 16.05.1844 med foreldrene Gustav Gulbrandsen og Liv Arnesdatter. Fødselsåret og farens etternavn er det samme, men hva med fornavnene? I inlegg nr. 37248 har det også vært forvirring med dette farsnavnet. Er det det samme her mon tro? Jeg har også studert utkastet til Nye Aal Bygdesoge og sjekket alle gårdene under Sundre (gardsnr. 110), men ikke funnet noen av navnene nevnt her. Hadde jeg bare funnet faddere, søsken eller annen slekt skulle det kanskje gå å ringe inn familien. Kikket litt på folketellingen for Flå. Her er det flere med etternavnet Gulbrandsen. Kan det være en ide å se nærmere på dette? Jeg har jo tro på at det går å løse og vil derfor søke vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Du bør nok tenke på viktige detaljer som du finner i kirkebøkene. Som bl.a. konfirmasjon , eventuelt andre søsken. Giftemålet til foreldrene , m.v. Det hendte flere ganger at presten hørte dårlig og skrev feil etc.På Biblioteket i Drammen , finner du sikkert svaret. Der kan du lese alle de aktuelle kirkebøker på film. Lykke til videre!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Vet ikke om det er samme person som jeg fant under family search. Det var innlagt en hel slektsfil på hannes forfedre og søsken.Skriver litt:Gulbrand Gustav Martinussen f.16/5 1844 Asker.Død 10/3 1887.Buskerud? Foreldre:Martin Gulbrandsen f.1821 Eidalen Asker og Live Andreasdatter f.1815 og D.1880. Hennes foreldre.Andreas Andreson og Mari Pedersdtr. Mari står oppført gift 4 ganger. Her er også en del kjente familienavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk skal dere ha. Hyggelig at dere følger meg. Desverre er jeg litt fysisk forhindret fra å reise så mye grunnet ryggskade. Derfor er jeg sååååå glad for at dere er der. Gleder meg til å ta en titt på det dere har skrevet. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Jeg har ikke funnet bekreftelsen på at Live Andreasdatter 1815, var gift med Martin Gulbrandsen 1821. Nina, hvordan fant du ut at den Martin f. 1812, du nevner var gift med Live Andreasdatter, f. 1815? Det er noe her jeg ikke får til å stemme eller kanske jeg har oversett noe dere har forsøkt å fortelle. Da min t.oldefar giftet seg i Røyken 27.01.1867 (listet av Røyken Historielag) står han oppført som Gulbrand Gustav___? 22 år, født i Aal i Hallingdal og hans far oppført som Martin Gulbrandsen. Dette tyder vel på at faren eller moren hans har forbindelse med Hallingdal? Family Seach og Folketellingene gir ikke svar. Er det mulig at det har foregått et navnebytte eller at Martin kan være et fosterbarn? Er det noen som kan sjekke aktuelle kirkebøker? Dette er fortsatt en nøtt for meg og det er ingen vits å gå videre før jeg får sjekket inn denne familien. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.