Gå til innhold
Arkivverket

[#37423] Beret Engebregtsdt. Fougne-Eie f. ca 1717 i Gausdal

Gjest Terje Vaagan
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Vaagan

Hei !En av mine forfedre var Beret Engebregtsdt. Fougne-Eie f. ca 1717 i Follebu, Gausdal. d. ca 1787. Noen som vet hvem hennes foreldre var ? Vet at det på gården Fougner Nordre i Follebu var flere generasjoner med navnet Engebregt, tenkte kanskje at hun hadde noe med denne gården å gjøre.Kan Fougne-Eie være en husmannsplass under Fougner ? Har også lånt ei slektsbok som omhandler Nordre Fougner, utgitt i 2003, uten å finne svar på spørsmålet.Beret E. Fougne-Eie var gift med Nils Brandslien, Gausdal f. 1713 d. 1775. Er interessert i alle opplysninger ang. Beret og Fougne-Eie. På forhånd takk !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Wendel

Hei, jeg kan ikke hjelpe deg, men et par detaljer kan du få:Se nettstedet www.onshus.no, som er bra på Gudbrandsdalsslekter.Her er det et register over etternavn, bl. a, Brandslien.To navn peker seg ut: Nils Kristiansen B kan fort være barnebarn av dem du jakter på. Og Anne Nilsdatter B. kan gjerne være barn.Dersom de (Kristian og Nina) er registrert i noen skifter, vil disse skiftene kunne romme info som avdekker morens bakgrunn.En tynn tråd å forfølge, men i mangel på noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Lars !Takk for tipset ja. Har sjekket litt på Onshus sine nettsider, fant ikke de nevnte navn, men fant andre slektninger og forfedre. Jeg kan selv ta kontakt med Tor Onshus, mulig at han sitter inne med flere opplysninger.Disse sidene var helt ukjente for meg, så jeg takker igjen meget for tipset ditt Lars. Har mye slekt fra Gausdal og omegn jeg, skal sette meg ned grundig og gå gjennom databasen.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Hei Terje På Familysearch finner jeg en Beret Engebretsdatter som gifter seg med en Niels Thomassen 15 juni 1739. Videre finner jeg en Thomas Nielsen døpt 22 februar 1741, og en til døpt 2 desember 1742, begge med Niels Brandslien som far. En Marit Nielsen er døpt 27 desember 1739, med Niels Thomassen som far, antar at det er henne som er den Marit Nielsdater Brandslien som ble gift med Ole Christensen fra Rud i Østre Gasusdal iflg. Kråbølboka. Så er det en Anna Nilsdatter som også ble døpt 17, desember 1739, og med Niels Thomassen som far, dette må vel da være en tvillingsøster. En tredje datter av Niels Brandslien het Sidsel, og ble døpt 17 mars 1748. Etter vanlig oppkallingsskikk burde vel tvillingsøstrene være oppkalt etter sine bestemødre. En Thomas Nielsen gifter seg med en Anne Erlandsdatter i Østre Gausdal 29 desember 1705, fremdeles iflg. Familysearch. En Niels Thomassen blir døpt 15 januar 1713, her er faren kalt Thomas Baarslien, men det kan muligens være feil avskrift for Brandslien. En Helga Thomassen finnes ofså, gift med Nils Stenersen Reistad 5 juni 1738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Bjørn !Takker så meget for opplysninger, her var det masse av både navn og årstall. Noe var nytt for meg, andre ting har jeg i min database fra før.Er nok den Beret Engebregtsdatter som jeg søker som du har funnet ja. Jeg nedstammer igjen fra Marit Nielsdt.f.1739 og mannen Ole Christensen Rud.Stemmer nok de fleste opplysningene du har funnet her. Har ganske god greie på grena ang. Brandslien, tror denne slekta delvis er tatt opp på dette forumet før. Faren til Niels Thomassen f.1713 var visst Thomas Brandslien som du også er åpen for.Men det ser fortsatt ut at det er vanskelig å finne forfedre til Beret Engebregtsdatter. Hun var nok fra området ved Fougner, trolig en husmannsplass under gården. Men takker igjen for mange og gode opplysninger Bjørn !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.