Gå til innhold
Arkivverket

[#37433] Stedet Fjellnes i Sandar

Gjest Bente M. Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente M. Berggren

Har nylig kjøpt et sted i Sandefjord som blir kallt 'Fjellnes'. Det er et lite hus som visstnok skal være fra 1864. Ønsker å lære historien til dette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har du en adresse på huset 'Fjellnes' så er det muligens lettere å finne historien om stedet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ut fra kartet virker det sannsynlig at eiendommen er utskilt fra gården Gjekstad (Gjegstad) i tidligere Sandar/Sandeherred. I FT 1900 finnes tilsammen 34 bruk under gårdsnr. 87 Gjekstad Østre og 88 Gjekstad Vestre. Kanskje kan du identifisere eiendommen i FT 1900 ved hjelp av gårds-/bruksnummer? Navnet Fjeldnes finner jeg ikke i FT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jfr matrikkelutkastet 1950 [url="http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50/>http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50/ heter br.nr. 41 under Gjekstad østre (g.nr. 87) 'Fjeldnæs' og tilhører Haldor Martinsen. Det er det eneste Fjellnes blant de mange bruksnummerne under Gjekstad-gårdene.I 1886 ser det ikke ut til at eiendommen var matrikulert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente M Berggren

Takk for hjelpen så langt. Jeg kjenner til at Haldor Martinsen er tidligere eier, men lurer på tidligere historie, huset er jo fra 1864. Stedet har 2 bruksnr; 87/41 og 48/86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tviler på at husets og eiendommens historie er beskrevet skriftlig. Den bygdeboka for Sandar som dekker perioden 1850-1975, har bare med gårdsbruk over en viss størrelse. For å følge eierhistorikk etc, må du trolig undersøke pantebøkene på Statsarkivet Kongsberg.Kanskje noen i historielaget i Sandefjord/Sandar kan vite noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente M. Berggren

Tror en tidligere eier het Hans Lorentsen. Har et skylddelingspapir fra 1917 med hans navn på. Man det har vel antagelig vært en eier også før dette dersom huset er bygget i 1864?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er en Hans Lorentsen på Østre Gjekstad i 1900:LenkeEllers er det vel bare å henvise til Kristians anbefaling - du må sjekke panteboken på Statsarkivet i Kongsberg for å finne eierrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente M. Berggren

Noen som vet om det er mulig å sjekke pantebok via internett, eller må jeg fysisk reise til Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det tyder i alle fall på at eiendommen som huset står på, er utskilt som egen eiendom i 1917.Hans Lorentsen er her Lenke i 1900, og bodde vel da allerede i huset.Om han da eide huset, selv om det sto på annen manns grunn, eller om han leide det, er neste spørsmål som må besvares. Avhengig av hvor detaljert dine papirer fra 1917 er, må nok pantebøkene trekkes inn etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Fra gårdsmatrikkelen for 1886Fylke Herred Sogn Gnr Bnr Gårdsnavn Bruksnavn Eiers navnVestfold Sandar Sandeherred 87 10 Gjekstad østre Ekelund Anders KristiansenVestfold Sandar Sandeherred 87 11 Gjekstad østre Gokstad nedre Anders KristiansenVestfold Sandar Sandeherred 87 12 Gjekstad østre Gokstad nedre Anders KristiansenVestfold Sandar Sandeherred 87 13 Gjekstad østre Gokstad nedre Anders KristiansenJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Det er kanskje unødvendig av meg å minne om bygdebøkene for Sandar LenkeVilhelm Møller omtaler Gjekstad i bind III, nabogårdene Sjuve, Freberg og Nedre Gokstad i bind II. Kan ikke se at bruksnr.12 er nevnt spesielt. Møller har også med litt grendehistorie som er koselig lesning.Ellers er det gitt ut flere andre bøker som omhandler lokalhistorie i Sandar/Sandefjord. Trolig har biblioteket i Sandefjord alle.Når det gjelder selve huset er det ikke uvanlig, ved restaurering, å finne gamle aviser som ble brukt til isolering av vinduer etc., forhåpentligvis da med leselig dato. Så det sprø, brun-gule og sammenkrøllede papiret kan være ’gull verd’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke greid å finne huset ditt omtalt i Sandarbøkene til Møller. Under Gjekstad østre er det litt gårdshistorie s. 189 III. og framover. Omtalt er nr. 87/1. 87/3,21 87/7 Vestad 84/60 87/ 9 med Våningshus nederst i Skaustubakken. Ellers finner du mye artig kulturhistorie fra området i V. Møllers bøker, som Solveig nevner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som nevnt (innlegg 8) satte Møller & co ei grense for hvor små bruk som skulle omtales - jeg lurer på om grensa var 50 daa. Det var sannsynligvis praktiske årsaker til det, men det er naturligvis synd at verken bygdebøkene til Berg eller Møller omtaler husmannsplasser og småbruk. Vi kan jo håpe at Sandefjord kommune setter av penger til et tykt verk om smått og stort i Sandar/Sandefjord en gang i nær framtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente M. Berggren

Liten oppsummering av det vi vet så langt: ca 1960 – 2005 Arne og Karin Martinsen ? - ca 1960 Hulda og Haldor Martinsen 1942? 1938 – skylddelingsforretning.. Det blir kjøpt en del fra Gokstad nedre 48 (eier Reidun Gokstad) 1900? Hans Lorentsen, født 1845, gift med Maren Helene Nilsen (men eide da ikke Fjellnes). Var han da bruker av Fjellnes? I 1900 – folketelling er han registrert på Gjægstad østre 1917 skyldsforretning (fra gården Gjekstad/Ekelund 87/12 bruksnavn Gokstad nedre (eier Karen Jakobsen (enke etter Hans Jacobsen?). Overtagelse til Hans Lorentsen. 1886 Gårdsmatinikkel 1886. Bruker av 87/1211) var Anders Kristiansen (han var bruker av flere bruksnr på Gjekstad)Hvem bodde da i huset på Fjellnes? 1864 huset ble visstnok bygd da, men av hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Selv om det var skylddeling i 1917, kan Hans Lorentsen ha eid *huset* før den tid, men ikke tomta det sto på.Det man her må gjøre, er å undersøke tinglysningene for eiendommen som hustomta etter hvert ble skilt ut fra. Sannsynligvis vil husets beboere og/eller eiere ha fått festebrev/bygselbrev/grunnseddel på huset/tomta. Jeg siterer fra Riksarkivarens lille hefte 'Førstehjelp for arkivbrukere 2: Eiendomsopplysninger i statsarkivene': 'Festebrev (bygselbrev, grunnsedler) er leiekontrakter for fast eiendom - gjerne hustomter - som ikke er skyldsatt med eget bruksnummer. Slike dokumenter inneholder ofte grensebeskrivelser.'Du behøver ikke besøke Statsarkivet Kongsberg. Du kan henvende deg til dem og be dem undersøke saken ved å oppgi gårds- og bruksnummer for Fjellnes og eiendommen som Fjellnes ble utskilt fra. I 1886-matrikkelen, som tidligere er lenket til, finner du også det løpenummeret som gjaldt fram til 1886, og som gårds- og bruksnummerne erstattet. Oppgir du alt dette, bør det være god mulighet for at Statsarkivet Kongsberg kan hjelpe deg.PS: Det skulle ikke forundre meg om navnet 'Fjellnes' først er benyttet fra utskillingen med eget bruksnummer i 1917, da hvert bruksnummer skal ha et navn. Det er derfor ikke sikkert du vil finne navnet i kilder fra før 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente M. Berggren

Takk for tipsene, de har virkelig vært til hjelp! Jeg har nå fått papirer på 87/12 fra statsarkivet i Konsgsberg, og ut ifra det jeg er istand til å lese så er Hans Lorentzen nevnt her helt tilbake til 1876. Så nå er jeg da interessert i å finne ut mer om denne Hans Lorentsen for å finne enda mer historie om huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At du finner Hans Lorentsen tilbake til 1876 høres rimelig ut, for jeg finner ham ikke i Sandar i FT1875 (denne tellinga er bare registrert for Sandar og Sandefjord). Siden det står i FT1900 at han var født 1845 i Stokke, har du ham her Lenke i FT1865 (alderen er et år for høy, da oppgitt alder skal være den man ville oppnå i 1866).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente M. Berggren

Dette vet jeg om Hans Lorentsen: Om Hans Lorentsen¨ Hans Lorentsen født i Stokke 1845 gift med Maren Helene Nilsen født 1839 Laurdal. I folketellingen fra 1900 står det at han er på ”paa reise fra Fr.stad til Australien, og hans yrke er sømand/selmager, hennes yrke er husgjerning.. Navnet hans er nevnt i panteregisteret til Gokstad Nedre (87/12) første gang i 1876 ” Skøde 1876 fra Kristine Nilsdatter enke efter Andreas Johannesen til Hans Lorentsen paa et hus med tomt”, han var da 31 år gammel. Videre er navnet hans nevnt i skylddelingsforretningsforretning fra 1917 da eiendommen ble skilt ut fra Gjekstad Østre (Gokstad Nedre) og fikk eget bruksnavn ”Fjeldnæs”. Han var da 72 år gammel.Navn som er nevnt på 87/12 før Hans Lorentsen er Karen Marie Gokstad, Kristine Nilsdatter gift med Andreas Johannesen. Else Marie Nilsdatter. Disse finner jeg ingen informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Bente M. Berggren

I gårdsmatrikkel for 1886 for gjekstad østre (87) står Anders Kristiansen oppført som bruker på 87/12 og flere av de andre bruksnr. Lurer da på om han var bruker og så leide ut hus & have til andre? Finner ingen informasjon om Anders Kristiansen. Noen som har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.