Gå til innhold
Arkivverket

[#37439] Lars Weidemann f. ca 1742

Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Lars Weidemann - fogd i Nedenæs Amt i 1801 - Lenke - gift med Maria Sommerfeldt.Kan nokon seie meg kor han kom i frå og kva foreldra hans heitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Lars (eller Laurs) var født i Morsø på Jylland, sønn av en prest. Dessverre har jeg ikke navn på hans foreldre her, men mer om slekta finnes i boka 'Samtaler over slegten Weidemann' av Lars F. H. Weidemann (Trondheim 1892).Lars kom til Norge omkring 1770, og ble i 1775 gift på Toten med Maria Sommerfeldt på Sukkestad. De fikk 11 barn sammen, hvorav to sønner - Laurits (1775-1856) og Christopher Christian (1779-1858) var bosatt på Toten, henholdsvis på Stenberg og Billerud (begge del av Mjøsmuseet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Fogd Lars Weidemanns foreldre var Christopher Weidemann (26.06.1685 - 24.02.1759) og hustru Elsebeth Andersdatter Koch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Då har eg fått svar på spørsmåla mine og seier takk!At alle svar gjev grunnlag for nye spørsmål, er ei anna sak. Takk for tips om lesestoff, Rune!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.