Gå til innhold
Arkivverket

[#37441] Olga Inger Ida Olsen f. 28 feb 1893 Froland

Gjest Ståle Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ståle Eriksen

Olga Inger Ida Olsen skal være født 28 feb 1893 Froland, Aust-Agder. Olga var enebarn. Moren het trolig Fredrikke. Fredrikke skal ha vært gift 2 ganger: 1.gang: Ole Olsen 2.gang: Jørgen eller Jørgensen Har bare muntlige oppgifter på Olga. Er det noen som kan gjøre et oppslag på dåpen hennes for meg? Eventuelt også vielsen til foreldrene, trolig 1890-93 i Froland eller omegn. Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Hei. Jeg har lurt på om denne Olga kan være 'min'. Lenke Eneste Olga med mor Fredrikke jeg har funnet sammen i Ft 1900. Det som 'ødelegger' er at denne Olga ser ut til å være datter av Aasmund Jensen. Faren til Olga het som nevnt Ole Olsen men jeg tror han døde tidlig. Fredrikke giftet seg vistnok på ny med en Jørgen eller Jørgensen. Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Rune Landsverk

Kirkeboka for Froland B-10 1893-1920 side 276 :15/1-1898 gifter Osmund Jensen Runnekjen og Fredrikke Ludvigsd.seg i Froland kirke.Under annmerkinger står det : Brudens 1th mand Ole Jørgensen. Et barn Olga af dette ægteskab født ved Blakstadbru.Det står i nabo kolonnen : Brudens 1th mann død 11/8-95 i Froland.Har også leita etter Olga dåp, men har ikke funnet henne i kirkebøkene for Froland.mvh Rune Landsverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Takk for oppslaget Rune. Dette styrker min mistanke om at den Olga som er nevnt i FT 1900 lenken er 'min' Olga, bare feilaktig oppført som datter av Aasmund Jensen. Jeg har som sagt bare muntlige opplysninger på at Olga var født i Froland, tydeligvis er hun ikke det. Moren Fredrikke Ludvigsdatter er trolig født 1857-1860, datter av Ludvig Still & Aasine Kathrine Karlsdatter som i 1865 bor på Steenklev, Austre Moland. Det er bare å vente og håpe på at flere skannede kirkebøker for området legges ut etterhvert. Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Ståle Eriksen

Takk Rune. Den hadde jeg ikke sett. 'Min' Olga er kanskje oppført i Kirkeboka for Tromøy, og ikke Froland som jeg har trodd. Får håpe kirkebøkene for det aktuelle tidsrommet (1893)legges ut snart...Hilsen Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Hei Rune. Du finner vel ikke tilfeldigvis vielsen mellom Frederikke Ludvigsdatter og Ole Jørgensen? De bør være gift rundt 1890-93 (kanskje enda tidligere) muligens i Froland eller Tromøy/Austre Moland. Skulle gjerne visst hvem hans foreldre var og når han var født. Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Landsverk

HeiTrur jeg har funnet dåpen til Ole Jørgensen.Ole født 23. november 1867, døpt 12. januar 1868 i Froland kirke.Han er uægte født.Foreldre : gift mand Jørgen Jansen Bøilestadeie og pige Inger Olsd. Bøilestadeie.Kilde : Froland MINI A-3 side 24Har foreløpig ikke funnet vielsen til Ole og Fredrikke.Men tok å sjekket bygdeboka til Froland.På plassen Neset(Elsesnes) under Bøylestad gården side 530 finner jeg far til Ole sammen med sin kone :Jørgen Jansen Riseeie, Øyestad f.(1825) d.1893 g. 1858 m. Else Olsd. Eikerapen, Åseral, f.1829 d.1909Barn: Gunhild, f.1859 g. 1880 m. Anders Larsen Oppestad Oline, f. 1864 d. 1920 Ingeborg, f.1866 d.1892Jørgen var av reisende folk, s.a. Jan Olsen Allting og Gunhild Marie Rasmusd. Strømsing. Else var d.a. Ole Svendsen Eikerapen og Allaug Hansd. Kylland. Elses søster Inger budde her i 1875 med sønnen Ole, f. 1867. Jørgen Jansen var far til Ole også. Ole flytta til A.Moland i 1889.I kirkeboka for Austre Moland MINI A-10 side 184. Så fant jeg pige Fredrikke Still som inflyttende i 1879 fra Froland. Denne inflyttingene er først i 1885 notert ned. Hun flytter til plassen Snemyr.Kunne ikke finne Ole som innflytta til Austre Moland og ikke at Fredrikke flyttet ut.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Stor TAKK til deg Rune! Dette var interessante opplysninger. Du har virkelig hjulpet meg mye. Må si at det ikke er lett å orientere seg i Aust-Agder... I hvertfall ikke når folk flytter rundt i området. Hvordan har du ressonert deg fram til at Ole Jørgensen f.1867 er den riktige? Står det noe om hans alder ved død 11/8-1895? Er dødsfallet reg. i Froland?Når det gjelder Olga født Blakstadbru. Hvor ligger denne plassen? Når hun ikke står oppført i Froland har du noen formening om hvor hun kan være oppført? Har leita gjennom det meste av de skannede kirkebøkene uten hell. Kirkeboka for Austre Moland virker kanskje mest trolig? (Siden Ole Jørgensen flyttet dit i 1889)Har funnet dåpen til Jørgen Jansen i Øyestad. Han ble født 17/6-1836. Foreldre:Jan Olsen & Gunnild Marie Rasmusdatter Risse Eie. Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Landsverk

Ole Jørgensendøde 11/8-1895begravet 17/8-1895jordfestet 25/8-1895f. ca 1868, Næset u. Bøilestadbosatt Åleborg (Hurv)Dette står i Froland Klok B-10 side 335.Han er ikke nevt på plassen Åleborg under Hurv i bygdeboka. Og plassen Næset er jo samme som Neset under Bøylestad som jeg noterte i innlegg 10.Blakstadbru er i Froland.Fant konfirmasjonen til Fredrikke. Hun er konfirmert 28. september 1873 i Froland kirke.Kilde : Froland Mini A-3 side 128Også videre fant jeg Ole sin konfirmasjon. Han er konfirmert 30. september 1883 i Froland kirke.Kilde : Froland Klok B-9 side 152Etter å sjekket kirkebøkene for Froland og Austre Moland igjen, så tok jeg til å sjekke Barbu. Hva fant jeg der.... joda dåpen til Olga Ingerida...Olga Ingerida født 28. februar 1893 og døpt 26. mars 1893 i Barbu kirke. Foreldre : arbeider Ole Jørgensen og Fredrikke Ludvigsen. Fødested er Langsæ... (veldig uklart)Kilde : Barbu Mini A-2 side 139Har også prøvd å finne vielsen mellom Ole og Fredrikke. Har sjekket Froland og Austre Moland. Tipper den står i Barbu Mini A-3 1883-1898.mvhRune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Takker og bukker Rune! Takket være deg har jeg endelig fått oppklart 'mysteriet' Olga Ingerida. Hun var min tippoldemor og døde i 1977 i Arendal.Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei StåleJag har noe mer på det som kommer frem i innlegg nr. 10 på Jan Olsen Alting, f. 1797 og gift 14.11.1824 med Gunhild Marie Rasmusdatter Strømsing, f. 22.04.1803 i Åmli i A-A, døpt 01.05.1803 i Åmli Krk., datter av Rasmus Pettersen Strømsing, f. ca. 1777, død 18.06.1868 på Askedalen u/Fjotland i Vest-Agder og Anne Kristine Halvorsdatter Finne, død 1845 på Øiulfstad i Åseral (de har 6 barn)Rasmus er sønn av Petter Christian Strømsing Rasmussen Vardal, f. 19.08.1759 på Strømme, Tysnæs i Hordaland, død 04.01.1836 på Tveiten i Sirdal i Vest-Agder og Gunild Thorsdatter, f. ca. 1760 og død ca. 1840 i Sirdal, Vest-Agder.Petter er sønn av Rasmus 'Gamle-Rasmus' Jensen Vardal, f. ca. 1691 og død 10.12.1793 på Kaalbakken, Sirdalen i Vest-Agder og gift ca. 1733 med Karen Margrethe Pedersdatter f. ca. 1712 på Ringsaker på Ringerike (datter av Petter Svendsen Rosenvold og Guri Andersdatter)Rasmus 'Gamle-Rasmus ' er sønn av Jens 'Snuggerud' Jensen, f. ca. 1670 i Sirdal, død ca. 1740 (Jens var Regiments-smed) og gift ca. 1695 i Sirdal med Kari 'Grå' Andersdatterf. ca. 1674 i Sirdal og død ca. 1745Har mye på sideslekter (søsken) og om du ønsker det kan du sende meg en mail med din adresse så sender jeg deg dette pr. postMailadresse: v-kvenno@online.noMvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Takk Inger. Jeg hadde funnet frem til disse,men du kom med flere supplerende opplysninger jeg ikke hadde.Ser at Gamle-Rasmus er eldre enn jeg trodde. jeg hadde han som født 1699.Petter Christian Rasmussen Strømsing Vardal er oppgitt med 2 ulike fødesteder: Haugesund kommune oppgir at Petter ble født på Gaupås,Skjold i Vest-Agder. Gården skal ha ligget like ved Skjoldstraumen som skal ha gitt opphav til 'Strømsing' navnet. Lenke Eilert Sundt oppgir Strømme, Tysnæs i Hordaland. Er disse samme plass? Jeg mailer deg ang. sidegrener etterhvert. Har nok å ta tak i som det er akkurat nå. Driver å nøster opp i 'sørlandsslekta' mi for tiden, og har funnet mye nytt i det siste.Beste hilsener Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.