Gå til innhold
Arkivverket

[#37444] Uekte i Vågan ?

Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Er det noen som kan slå opp dåpen til Lovise Henrikke Ulriksdatter. Hun skal være født 1838 i Vågan, etter hva jeg har funnet ut så tror jeg ikke foreldrene var gift. Faren het Uldrik Jonsen, f. 1815, usikker hvor han kom fra. Moren het Martha Josefsdatter f. 1815, trolig Vågan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Kirkebøkene for Vågan fra 1838 fins dessverre ikke. De gikk tapt da prestegården i Kabelvåg brant i desember 1873. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Tusen takk Håkon, jeg har vel hørt noe om denne brannen, for jeg tror jeg har vært bort i den før. Du vet vel ikke hvor mange bøker som ble borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Alle kirkebøkene før 1866 gikk tapt ved brannen 5. desember 1873. Perioden 1843 - 1865 dekkes i hovedsak av klokkerbøkene. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G. Storvik

Lovise Henrikke ble konfirmert i Vaagan 1855, og oppgis å være 17 1/2 år. Foreldre : Ulrik Johnsen og pike Martha Josepsdtr. Dette visste du kanskje allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G. Storvik

Lovise Henrikke ble konfirmert i Vaagan 1855, og oppgis å være 17 1/2 år. Foreldre : Ulrik Johnsen og pike Martha Josepsdtr. Dette visste du kanskje allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja, jeg har konfirmasjonen hennes, det er derfra jeg mener at hun er født utenfor ekteskap. Men takk i alle fall. Men det virker ikke som jeg kommer noe særlig lenger. Jeg tror Ulrik Johnsen kom fra Kolvereid, Nord Trøndelag, Men Martha Josepsdtr. er jeg noe usikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder Martha ville jeg skrevet en mail til Statsarkivet i Trondheim og spurt om hun er å finne i Vaksinasjonsprotokollen for Vågan. Den starter på 1818. Det finnes innrulleringsmanntall på mikrofilm for Vågan 1806-1837, og hvis Lovise Henrikke er født i 1838 så burde vel hennes far Ulrik være i Vågan i 1837 i det minste? Innrulleringene for Vågan finnes på mikrofilm NT-198(Gimsøy og Valbert-Gimsøy er i Vågan), og resten er ifølge oversikten jeg har å finne på mikrofilm NT-199. Skulle du få bruk for oversikt over skifter og pantebøker på mikrofilm, så har jeg det også. Det er kun oversikten jeg har og ikke selve mikrofilmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Hei og takk for hjelpen, skal sende en mail til Statsarkivet i Trondheim i denne stund. Når det gjelder oversikten så kan det nok hende jeg vil få bruk for den, så hvis du vil være så snill, så kan du sende den på e-post til odd-els afakrøll online.no . På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg får ikke laget noen liste på noen dager, for jeg har den ikke på pc-en men i perm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Ingunn..Jeg veit ikke hva som skjedde med lenkene, de fungerte her hos meg både før og etter at jeg innlegget på plass. Men det er ikke første gangen det skjer litt krøll her inne, så jeg prøver igjen :))..Kan dette være riktig personer??Martha i 1865 tellinga for Vågan: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61865&gardpostnr=204&personpostnr=1449&merk=1449#ovre>LenkeUlrik i samme telling: LenkeUlrik Johnsen i 1875 tellinga for Vågan: LenkeMartha i samme telling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Til Anne Lise : Det er helt i orden, haster ikke.Til Mette : Tusen takk, det virker jo som det er riktige personer.Jeg skal prøve å jobbe videre med foreldrene, det er kanskje lettere med Ulrik enn med Martha, siden det ikke er noen kirkebøker. Men takk begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I 'Journal over de Børn som have bivaanet Waagens faste Skole' i 1831 finner jeg en Marta Josepsdatter. Hun er imidlertid født i 1819 (12 år), og som foreldre eller husbond er oppført Knud Jacobsen i Vestpollen. Knut var sønn fra Jacob Ballesens første ekteskap, Liland i Austnesfjorden. Men her er det ikke mye hjelp å få, Knud Jacobsen er tydeligvis ikke Marthas far, men sannsynligvis eier av den gården Marthas familie bodde på. Da må vi altså prøve å finne en Josef som bodde på Vestpollen. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ååh, så bra. Det ser ut som hun giftet seg to ganger, første gang 28/9-1839 med Jakob Sivertsen, Vestpolden. Andre gang med Knut Pedersen Vågan, 6/9-1867. Da hun giftet seg første gang står hun oppført med bosted Sildpolnes. Men nå kjenner jeg at geografi kunnskapene kommer til kort. Her er det snakk om Vestpollen, Nordpollen og Sildpollnes, jeg går ut fra at disse stedene ligger i Vågan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

http://trekilen.com, fant jeg en Joseph Josephsen som var død 9/5-1813, på Sildpolnæs under Helle, ingen alder. Kan muligens være hennes farfar. Men når jeg søker på gårder: Sildpolnes, så får jeg opp Lødingen. Da har vi det med geografi kunnskapene igjen da. Er det langt mellom Lødingen og Vågan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Såå bra, takk, har lagt det under favoritter. Nei det er jo ikke langt fra hverandre. Men det er kan hende to Sildpolnæs, ett i Vågan og ett i Lødingen. Men i FT 1800 kom det bare fram det ene i Lødingen. Den Joseph Josephsen som døde i 1813 kan jo også forsåvidt være ett barn, siden jeg ikke finner ham i FT 1800. Akk ja, det skal vel ikke være enkelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Sildpollnes i Lødingen har ingenting med Vågan å gjøre. Nå har jeg gått gjennom FT 1801 og alle skiftene jeg har tilgjengelig. Jeg tror at vi med 100% sikkerhet kan fastslå at Marthas far ikke var fra Vågan, i hvert fall var han ikke i Vågan i 1801. Jeg antar han har flyttet til Vågan etter 1801. Har også sett over manntall over mannlige personer som er født i Vågan etter 1795, og kan ikke finne noen Josef eller Josefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hva med han her, 40 år gammel i 1801 og gift første gang med ei på 25. Kan dette være et mulig farsalternativ for Martha? Lenke Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg har også vurdert Joseph Andersen, men gikk fra det. Det er forøvrig feil i folketellinga 1801, det står at Storfjell hører til Gimsøy i Vågan. Storfjell har aldri soknet til kirken på Gimsøy, men til Vågan. Jeg har også sett på den Joseph Josephsen som det refereres til i innlegg 18. Det som står i dødslistene for 1813 er: 'Joseph Josephsen - efterladt intet'. Lensmannen skrev som oftest barn i tillegg til navnet. I og med at det ikke står noe barn her, så tror jeg Joseph Josepsen var en voksen mann, og jeg ser ikke bort fra at det kan være Marthas bestefar. Men dette blir bare gjetning. Jeg foreslår at du søker på Josef Josefsen i ft. 1801, og hvis du finner noen, sjekk om han kan ha flyttet til Vågan. Drar på vinterferie nå, så jeg melder meg ut av debatten. Lykke til videre. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.