Gå til innhold
Arkivverket

[#37446] Halvor Olsen Stubberud f.ca 1761, d. 1841 i Skoger, fra Eiker ?

Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei leter etter foreldrene til denne mannen. I følge Skogerboka så kom han fra Stubberud. Samme sted står det at Stubberud gård (nr 85 i Skoger/Konnerud) ble utskilt fra Eiker i 1843 og lagt til Konnerud.Halvor ble gift 20.01.1789 i Skoger med Ingeborg Olsdtr Tufte f. 1763, d.før 1801 (hennes foreldre Ole Eriksen Vestfossen og Siri Andersdtr Engen, begge fra Eiker).Blant kandidater på Eiker finnes 3 stk (vis han nå kom fra Eiker da). I Skoger har jeg ikke funnet hanHalvor Olsen Liverud konf. 1775, 16 år gmlHalvor Olsen Mjøndalen konf. 1777, 17 år gmlHalvor Olsen Gutterud i Rollag, konf 1778Er det noen som kan bekrefte eller avskrive noen av disse kandidatene som 'min' Halvor Olsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg legger en lenke til det giftemålet i Skoger: Lenke Synd at kirkebokkopiene over døpte i Eiker ikke dekker 1761+- noen år.Har lett litt i dåpslistene i åra før og etter, og det er flere barn dpt på Stubberud, med i listene, men som du nevner, ingen Halvor så langt.Du har funnet noen mulige kandidater som er konfirmanter. Har du sett under konfirmantlistene for Eiker, der er vel ingen som passer fra Stubberud?Han i Mjøndalen ville jeg undersøkt bedre, om det finnes flere opplysninger om han i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel Halvor Olsen som enkemann, med barn og svigermoder, på Stubberud i 1801. Nå under Vestfold,Strømsøe: LenkeHer står angitt hans alder,ca +- et par år 1760?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801-tellingen står Stubberud gårder nevnt også under Ø. Eker. Her finner jeg en familie som jeg lurer på om du kan finne ut litt flere opplysninger om? LenkeOle Johansen som er i 2. ekteskap og hustru i 3. har flere barn her. Om du søker på IGI, finner jeg en hel rad med barn f. og døpt på Eker, to hustruers fornavn ser ut til å være Inger. Sier bygdebøkene noe om den Ole Johansen kan ha en sønn Halvor Olsen? Det kunne jo være at Halvor er født på Stubberud, også?Dessverre finner jeg ikke hans navn nevnt i barneflokken til foreldreparet Ole Johansen og Inger, ved rask gjennomletingleting. Men med tre ekteskap, kan jo fort et barn forsvinne i kirkbokføringene?Skal kikke litt bedre på dette. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til et av Ole Johansens barn dpt i Eker. Her er hustrus navn Inger. I 1801 var det Ingeborg, vel han 2. hustru? LenkeLitt artig, for jeg har selv hatt elever fra Stubberud da jeg var lærer i sin tid, på Konnerud.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei på deg Gunn :)Jo det finnes en mulighet for at Halvor er sønn av den Ole Johannesen Stubberud og Inger Jonsdtr Vinnes (de får 11 barn på Eiker fra 1765-84) Desverre er nok deres giftermål i de kb fra Eiker som er fortapt. Så det kan ikke hjelpe meg..Men jeg ser at en sønn Johannes O Stubberud, døper en sønn for Halvor, men hans hustru het Christine HalvorsdtrHalvor og Ingeborg, døper sine barn for Ole, Berthe og Anders.. Berthe kan være Halvor sin mor, men Ingeborg sin mormor het også Berthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Ole J. på Stubberud i 1762 tellingen med hustru Inger Johnsdatter. tipper at barn under 12 år ikke er med i tellingen?LenkeVet ikke om det kan hjelpe deg noe med disse opplysningene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet til Stubberudparet Ole Johansen og Inger Johnsdatter g. i Fiskum 1763.LenkeDet kan tyde på at det også er født barn i det tidsrommet hvor kirkbokkopier mangler ? Kan hende det kunne være en sønn Halvor døpt nettopp i de årene som mangler. Bare en teori, men siden paret har fått mange barn dpt mellom 1766-1781 ( i følge IGI,) burde det være muligheter for barn f. nærmere vielsen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg skrev gift 1763 og ikke 1764, men det er rom for barnefødsler både i , 64 og 65? Minst 8 barn er nevnt fra 1766-1781, det jeg kunne se. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den konfirmanten i Mjøndalen som jeg ville holdt en knapp på: LenkeIkke sikkert at han bodde hjemme når han var så gammel som 17 år? Det er heller ikke langt til Stubberud fra Mjøndalen, så han kan godt ha flyttet dit senere, eller komme herfra?De andre konfirmantene du nevner, kom vel fra steder som var litt lenger unna?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet 6 barn av Halvor og Ingeborg på FS: Ole 1789, Berte 1791, Marte 1793, Anders 1795, Marthe 1797 og Niels 1798.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Berit.Takk for de 3 andre barna, de døde nok som små.. Ole og Anders ble gift, Berte antagelig ugift..Ser i ft 1801 for Eiker at det finnes to stk Halvor Olsen, som antageligvis er 2 av de som er nevnt blant konfirmantene i innlegg 1.. Av alle steder så bor de begge på Gulliksrud.. Finnes jo noen andre og, men de er 10 år for ungeJeg tviler litt på om min Halvor er sønn av Ole Johannesen Haugset og kona.. Men jeg er fortsatt åpen for gode innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.