Gå til innhold
Arkivverket

[#37451] Skifte i Nordfjord - Nils E. Støvreide

Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg er svært interessert i dette skiftet:635 Nils Eriksen Støvreide Stryn 103 5a 1711-1713,spesielt om det er omtalt en sønn, Absalon, gift på Svarvestad (Svarstad) i Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 30. september 1712 og nevner enken Ingebor Abrahamsdatter med lagverge Jacob Abrahamsen Bøe, og barna Erich Nielsen, 7, Abraham N., 4, Ingeri N., 13, og Brite N., 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Vel, så enkelt var det altså ikke. Aaland nevner en Absalon Nilsen (Svst) på Stauri gift med Brite Valdemarsdatter Svarstad i bygdeboka for Innvik/Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Rune Bergesen

Hei Tor, har vært i Spania i hele vinter, vet ikke om du har løst denne gåten?,men ser at du er på jakt etter Absalon Nielsen Stauri, jeg ville sett om ikke han kom fra Berstad, Niels Pedersen Berstad har nemlig en sønn Absalon i Skiftet 1709, og han er den eneste jeg finner i i 1701 tellingen, han har en bror Siver Nielsen på Svarestad, kanskje derfor han har tatt navnet Svarestad?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hallo Rune. Vinteren i Spania høres flott ut. :=)) Takk for tipset. Jeg har Absalon Nielsen Berstad i basen min også, men så langt har jeg ikke satt likhetstegn mellom Absalon Stauri og Absalon Berstad. Foreløpg har jeg notert ulike fødselsår, men der er 'kildene' rimelig usikre. Jeg skal undersøke litt mer omkring dette. Når Absalon Nielsen blir kalt Svarstad er dette fordi han giftet seg til Svarstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.