Gå til innhold
Arkivverket

[#37454] Leo Waage født i Bergen 22.04.1909

Gjest Svein Arne Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arne Opdal

Leo Waage ble født i Bergen eller omegn dem 22.04.1909. Foreldrene skal være Carl M. Waage og Magdalena ?. Leo ble gift med Alfhild Knutsen fra Songe (Aust-Agder). Håper noen kan hjelpe meg på veien med å finne Leo's opphav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror jeg har funnet det du søker. Leo Halfdan f. 22.04.1909 døpt 03.05.1909 , foreldre fyrb. Karl Mathias Nilsen og Magdalena Gjertrude Hjørnevik. De var født i 1865 og 1878. Faddere var Elise Risnes og Anna Flood.Du finner posten under skannede kirkebøker, Bergen, Nykirken 1904-1916 Ministerialbok, døpte 1909 side 162 øverst på siden.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver igjen.Det var feil på lenken til 1900 tellingen i Horten i forrige innlegg. Lenke Karl Mathias var fra Flatanger i Nord-Trøndelag. Ved ekteskapet i 1906 står han oppført som Nils Vaage.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har prøvd å finne Karl Mathias født, men forløbig uten resultat. Derimot fant jeg noe interessant i folketellingen i Bergen 1885.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=F81201&gardpostnr=28772&merk=28772#ovre>Lenke Her finner vi Karl Nilsen som pleiebarn hos en enke som heter Vaage til etternavn.Jeg finner nemlig ikke at Vaage/Waage har tilknytning til Flatanger i Nord-Trøndelag. Og i folketellingen i Bergen 1891 finner vi ham igjen, da oppført som sønn av enke Larsine Abrahamsdtr. fra Vaage i Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Jeg er veldig glad for din hjelp Rune. Dette er en del av min svigerdatters slekt som både jeg og hennes familije vet lite om. Alt du har anført ovenfor er ukjent for oss, men det kan se ut til at du er inne på et godt spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror nettet begynner å snøre seg sammen.Larsine Abrahamsdtr. giftet seg i Selje 17.07.1864 med Niels Torjers. Vaage. [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbvigde&page=1&sql=low%5Fbrudgom%5Fforenamn+like+%27ni%25%27++AND+low%5Fbrudgom%5Fetternamn+like+%27tor%25%27+++ORDER+BY+low%5Fbrudgom%5Fforenamn%2C+low%5Fbrudgom%5Fetternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=7>LenkePå FamilySearch IGI står hun oppført med far Abraham Jacobsen og Niels med far Torjer Nielssen. Samme kilde kan fortelle at Larsine ble født 25.08.1839 av foreldre Abraham Jacobsen og Marte Arnesdtr.Og leter men litt mer i samme kilde finner du dåpen til Karl Mathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her finner du det nygifte paret med sønn Anders på Selje i 1865 på gården Vaagsbjerg.Niels Torjersen var født i Gloppen.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror at Niels og Larsine må ha flyttet fra Vaage i Selje til Flatanger en gang mellom 1870 og 1876. I Fylkesarkivet for Sogn og Fjordane sine databaser finner jeg at de fikk tre barn på Vaage.1. Christopher Anders f. 04.03.18652. Lovise Samuline f. 27.06.18663. Anders f. 06.08.1870.Familien har så flyttet til Flatanger hvor de har oppholdt seg i noen år. Men Niels ble syk ,for vi finner ham død i Bergen 04.12.1883. Han kom til Pleiestiftelsen i Bergen 17.06.1881. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og som et siste bidrag i denne omgang. Her er dødsfallet til Larsine, Karl Mathis mor.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom Niels Torjersen Vaage var født i Gloppen er det trolig denne karen.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100238409709&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeOg da finner du foreldrene hans på plassen Qvien i Gimmestad sogn i Gloppen i 1865.Lenke. Torjer Nilsen og Kari Andersdtr. giftet seg i Gloppen 01.04.1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Foreldrene til Magdalene Gjertrud Hjørnevik ble gift i Nykirken i Bergen 1867.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=11442&merk=11442#ovre>Lenke Brudgommen Helge Larsen var fra Voss, mens bruden Kari Evensdtr. var fra Os. Her finner du Helge død i Bergen.Lenke Og dette er trolig Kari/Karen Hjørnevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her bekreftes fødselen til Larsine Abrahamsdatter på Vaage i Selje 25.08.1839.[url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27larsi%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27a%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>Lenke Her er ekteskapet mellom Abraham Jacobsen og Martha Arnesdtr. i Selje 02.07.1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Kjempejobb Rune.... YOU'RE MY MAN !!!! Samme til deg Gisle... alltid velvillig oh hjelpsom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.