Gå til innhold
Arkivverket

[#37456] Margrethe/Grethe Ingebretsdatter fra Strømstad

Gjest Anne Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Arnesen

Margrethe (Grethe) Ingelbretsdatter/Engebretsdatter er født i Strømstad ca. 1821. Hun flytter til Oslo og gifter seg 1845 med Christofer Olsen. Hennes far ved giftemålet er oppgitt til å være Ingelbret Hansen.Hvordan skal jeg gå frem for å finne slekten i Strømstad? Har ingen erfaring med å søke etter kilder i Sverige. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anne Arnesen

Hei:-) Takk for tipsene. Søkte på släktdata, men uten hell. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal vite hvor jeg skal legge inn etterlysningen.Har svenskene lagt ut noen folketellinger online? Er det mulig å dra til Strømstad for å lete i kirkebøker, eller er de samlet et sted, slik som Riksarkivet?Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg kommer ikke inn på lenken under (4), men jeg har kikket selv. Christopher Olsen var musketeer(Militær) I vigeslen fremgår at han var 26 år og ble født i Nes På Romerike og hun i Strømstad. Far Ingelbret Hansen. Jeg har gjort noen søk, men ikke funnet henne Selv om Strømstad er oppghitt som fødested så kan man ikke stole 100% på at det er rett. Dersom du har tenkt å forske em del på Sverige så kan det være nyttig å få tilgang til Genline.se. Da kan du søke i kirkebøker og husforhørslengder. Husforhørslengden kan gi deg nyttig informasjon om fødested, dersom du finner hennes familie i Strømstad 1820-1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jeg finner henne ikke i Strömstad, men en meget god mulighet i Tjärnö.Se www.slaktdata.org .Men faren står som Engelbrekt Mattisson, så orginalkilden må kontrolleres (for å se hvis hun står som utflyttet). Dato 22 april 1821 stemmer med lysningsprotokollen. Mor er Helena Hansdotter, så det stemmer. Hon er født på Saltø.Engelbrekt Mattesson står i husförhörslängden som er registrert hos Släktdata (bare noen få år, så bare tre barn er oppført), og er f. 1775-10-18. Helena Hansdotter er f. 1786-06-28. De har tre barn, Maria 1804, Hans 1807, Carolus 1812, i den HFL som er registrert. (Carolus døde i 1832.)Foreldre til Engelbrekt: Mattis Engelbrektsson og Magdalena Andersdotter, Saltö. Gift Tjärnö 1775-06-11. (Mattis sannsynligvis død 1791-04-25 36 år 9 mån)(Änkan Mallena Andersdotter, Saltö, død 1815-01-22 64 år 5 mån) Foreldre til Helena: Hans Olsson og Anna Andersdotter, N Kile.Engelbrekt Mattisson, Saltö, g. Tjärnö 1804-04-13 Helena Hansdotter, Daftö. Emgelbrekt Mattisson, død 1866-04-20, 90 år 6 mån 2 dgr. Helena Hansdotter, Saltö, død 47 år 1833-07-06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei:-)Takk skal dere ha! Jeg fant Engelbrecht Mattisson og konen, men i alle dokumenter etter Margrethe står faren med etternavnet Hansen, så om dette er de rette er jeg litt usikker på. Hun oppgir konsekvent Strømstad som fødested. Har Sverige lister i kirkebøkene for utflyttede, eller hvor kan jeg finne ut mer?Klarer noen av dere å lese hva det står etter farsnavnet Engebrecht Hansen? Det er mulig at det er en henvisning til en gård, men jeg klarer ikke å tyde det.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Arnesen

Hei Vibeke! For en td tilbake hadde jeg anledning til å se på hush.forl. i Sverige, og du hadde rett. Det var den riktige Magrethe du hadde funnet! Utflytterdatoer stemt med de svenske protokollene! Takk! Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.