Gå til innhold
Arkivverket

[#37457] Hvordan finne utvandring/innvandring til USA år 1867?

Gjest Gry V Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry V Ertvaag

Hvilke muligheter finnes for å finne innvandringen til en person ca 1867?Gunerius Gundersen født ca 1858 i Norge, kom ifølge US Census til USA i 1867. For tidlig for Ellis Island, med andre ord. Finner ingen i DA's emigrantkilder heller. Og han var jo liten, så han må da ha reist med noen.Gifter seg ant. 10.juli 1887 med Laura Olsen i Brooklyn, antagelig dagen etter hun ankommer USA. Får en sønn William Martin Gundersen 23 april 1888.Har ikke bestilt Death Certificate enda, men tror han dør i Brooklyn i 1903 (da står det Gunerins Gundersen).Er det mulig å finne innvandring/utvandring tror dere?Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ser at faren til Gunerius heter Gunnar Olsson. Det er en Gunnar Olsson f.ca 1813, bosatt på Hagamoen,Eidsvoll g.m Kristine Kristiansdtr.f.1818 med sønnen Gunerius Gunnarsson 8 år i 1865. I 1900 censusen står Gunerius Gundersson f.1858 g. m Laura Olson f.1868 med sønnen William Gundersson f 1889. De er bosatt i Brooklyn Ward 1, Kings, New York. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry V Ertvaag

Hei og takk for velvilje alle sammen:)!!!Tema 12 386 ('William Gundersen, New York 1906') er relevant for dette, de siste av innleggene gir oppdatert info på bakgrunn.Informasjonen fra US Census 1900 har jeg alt(Ancestry), og gjennom Familysearch, giftermål Laura og Gunerius, fant jeg også at faren til Gunerius skulle hete Gunder Olsen. Farens navn har jeg ingen andre kilder på enda.Vet ikke hvor i Norge Gunerius eller faren kom fra. Har funnet den samme kandidaten på Eidsvold, og lett etter disse andre familiemedlemmene på Ancestry uten hell.Finner derimot Gunerius i Lain Directory to ganger før han gifter seg (en helt sikker, den andre svært sannsynlig). Heller ikke i Lain Directory klarer jeg å finne noen av de andre.Nettsiden Norway Heritage prøvde jeg i går. Den eneste jeg fant som aktuell var Gunder Olsen, ukjent alder, står på listen over passasjerer fra Christiania på barken 'Emerald' 13.juni 1867, den skulle vel til Quebec. Men det står også der NAME RULED OUT. Men hva betyr det? At han ikke dro likevel? Sto ikke familiemedlemmer, men det står jo av og til bare 'med familie'.Jeg sjekket riktignok bare avgang fra Drammen og Oslo, ettersom konen Laura var fra Drammen. Det er nemlig så merkelig at Laura utvandrer og kommer til USA 9.juli 1887 med billett prepaid, og gifter seg dagen etter med Gunerius som har vært i USA 20 år allerede!Bakgrunnen for min interesse for Gunerius er at jeg prøver å finne alle spor omkring min oldefars søster Laura i USA (hvis interessert, se tema jeg nevnte over). Da fant jeg at hun giftet seg med Gunerius. Ettersom de fikk en sønn William Martin i 1888, og også en sønnesønn William ca.1920, håper jeg til slutt å finne nålevende slektinger i USA.Det siste jeg har funnet, er spor av sønnesønnen under 2.verdenskrig, men her har jeg ikke fått kontrollert om det er rett person eller en navnebror med rett alder.Dette ble vel alt for masse detaljer til at jeg får noen svar:) Uff da.Håper likevel!Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Når er første sikre spor på at han er i Amerika. Kanskje immigrasjonsår 1867 er helt feil?En Gunderius Gundersen fra Drammen reiser i juli 1887, men han er amerikaner og har vært i Amerika i 6 år. Alderen stemmer bra (28 år):LenkeHar du funnet 'din' Gunerius i folketellingen 1880?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry V Ertvaag

Hei og takk for respons igjen!Gunerius er i USA i US Census 1900, bor i 40 Willow Place, Brooklyn.Det står at han er født i 1858, er 42 år, har vært gift i 13 år.Så står det at han kom til USA i 1867, at han har vært der i 33 år, og at han er naturalisert. Han er Watchman av yrke.Konen Laura har vært i USA i 13 år, kom i 1887, og vært gift i 13 år.I Lain Directory (www.bklyn-genealogy-info.com/Directory/1897/g.html) for 1897-98 står det at Gundersen Gunerius er 'porter' og bor i 40 Willow Pl. så det er nok bombesikkert ham.I Lain Directory for 1879/80 står det Gunderson Gunerins, yrke 'barkpr', 9 President. Det kan jo være feil avskrift av navn.Men det er ca seks år fra det og til han som dro i juli 1887.Laura dro også med skipet Island, som står på den Gunerius du fant.Men jeg har regnet avreisen hennes som 23.juni 1887, etter funn i Emigranter over Kristiania 1871-1930. Skip Island.Og ankomsten 9.juli 1887 til har jeg antatt ut fra New York Passenger Lists Record på Ancestry, Laura Olsen, alder på manifest ikke lesbart pga skade, kom fra Drammon, Norway, med skipet Island.Og giftermål 10.juli 1887har jeg funnet på Familysearch og på www.italiangen.org. (bruder). Disse er jo ikke sjekket ut videe, men passer med gift i tretten ¨r ved US Census 1900.Hvirdan kan han gifte seg i NEw York 10.juli hvis han dra fra NOrge 22.juli? Men jeg kan ha feil opplysninger.-Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis du følger linken jeg oppga i innlegg 7 ser du at jeg kom i skade for å skrive feil år - det skal være 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Oi, så ikke det - da kan det jo begynne å ligne noe...Vi har ellers blitt rystet av et drap like ved her i dag, og helikopter har sirklet over oss. Så da kom dette langt i bakgrunnen.-Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hm.. En Wilhelmine Gunders. reiste samtidig 22.juli 1886. Hun er 30 år, to år eldre enn Gunerius og er også fra Drammen. Tro om det er søsteren...og det ser ut som de reiser med en venn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke & Göran  Åhling

Jeg kommer med et lite spørsmål til 5. ovenfor:Gunerius Gundersen f. i Drammen ifølge DA 'Vigde i New York', far Gunder Olsen, snekker.Er den Gunnelius Gunders* i Drammen i 1865-tellingen, sønn av Gunder Olsen, snedkerarbeider f. i Aal 1825, med en søster Mina, en mulig Umulius?Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

TAKK! Dette er blink. Lauras far er Ellef Olsen, baker. Og datoen passer med resten. Etter et par års fravær fra DA falt det meg ikke inn at DA hadde kilder på ekteskap i USA.Takk, dette var flott.Likevel har jeg ikke funnet innvandring til Gunerius, men vet nå mye mer og skal følge opp sporene.Mvh.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Ser ut som Gunerius og faren drar til Chicago 14.sept. 1869, faren har status G (gift). Men hvor er resten av familien?Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.