Gå til innhold
Arkivverket

[#37472] Sokneprester Nes, Hedmark Morten Olufsen/Oluf Mortensen

Gjest Ola Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Morken

Er det noen som har opplysninger om aner og opprinnelse for sokneprest Morten Olufsen i Nes perioden 1575-1593. FS oppgir f.dato ca 1538. Etterfulgte Sokneprest Oluf Mortensen, sokneprest i Nes 1594-1608 sin far? Oluf har en sønn, Werner Olsen, (kjent som kirketårnbygger) f. ca 1600, død 1683 i Fron. Kjenner noen til flere etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Ola Morken.Ja,her er en av dem,det er visst så at han er min 4.tippoldefar.Min oldefar hette Erland Morken og var gift med Ragnhild Jonsdatter,de bodde på/i Sørjordet i Sør-Fron. Jeg har opplysninger om en del etterkommere, men det må til noe tid for å finne fram i alle. Etter det jeg har på papir så var Oluf Mortensen sogneprest etter sin far fra 1593 - 1608, hans kone hette Maren,men jeg har ikke noe etternavn på henne. Jeg har mine opplysninger fra en bok som heter Fron-slekter,har lånt den fra Oppland fylkesbibliotek gjennom det lokale bibliotek.På side 160 står Werner Olsen-Sygard Skurdal-Morken og en del etterkommere. Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hei Rut, Da er din og min tippoldefar brødre. Håper noen har noe om opphav til prestefamilien, samt direkte avkom. OM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei. Der kom det fram slektninger som jeg ikke har visst noe om,det var artig.Skal bruke litt tid som jeg sa tidligere og sende til deg etterhvert. Kanskje vi skal bruke direkte mail mellom oss? Min adr: ruth@trysil-stallen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Det var overveldende. Jeg er spesielt interessert i en linje til Werner Olsen, f. ca 1600 som flyttet til Fron i Gudbrandsdalen. Han skal igjen ha hatt en datter Bergitte som ble gift med en Jens Aske (ca 1614-1670, Nes. Bergitte skal ha flyttet til Fron etter at hun ble enke for å stelle for sin gamle far. (Kilde Frons Slekter av Sveipe) Har du noe om Morten Olufsens opphav/aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Ola, jeg har hørt at denne Verner Olsen skulle være den samme som Verner Olsen på Øvergålås her i bygda. Det sies bl a at Petter S. Skurdal f 1901 skulle ha satt fram påstanden om at de var samme person. Det er for meg ubegripelig, men det er mye jeg ikke begriper.Det kunne være kjekt med noen synspunkter på det. Her er det fritt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hei, takk for innspill. Jeg har igrunnen ikke kommet så veldig mye lengre, men har også mine tvil om at den Verner Olsen som av FS oppgir f. 1606 i Galaas, Furnes, død 1672 Furnes, gift med Anne Larsd. er den rette Werner Olsen (Mester Werner)Manntallet i Furnes(Vang) 1666: Gaallaass. Verner Olsøn o 58, Jens Vernersøn o 30, Lars Vernersøn s 20, Michel Gulbrandsøn t 15, Jon Erichsøn t 16, Jens Gulbrandsøn t soldat 24Skifte på Gaalaas øvre i Vang (Furnes):26/4-1672 H.skpr.1663-73 s.140b Werner Olsen † g.m.Anne Larsdatter Barn: 1.Ole 2.Lars 3.Jens † barn) Erik-Anne Gunnor Wernersdatter Bto. 184-2-7, Nto. 184-2-7mens det i skifte etter 'min' Werner,salige Mester Werner Olsen 20.mai 1683 Skurdal er nevnt 2 barn. Barn: Ole Wernersen Bergethe Wernersdtr. Bergete krver kompensasjon for at hun har forlatt sitt bosted på Hedmarken for å pleie sin eldre far på Skurdal. Her er skifte etter henne 12.mars 1700 SkurdalBerthe Wernersdtr gift med Jens (dette er antagelig Jens Aske fra Aske på Nes, Hedemark. Barn: 1. Niels jensen 2. Lars Jensen 3. Kari Jensdtr. 4. Randi Jensdtr.Mester Werner oppretter føderådskontrakt med sin datterdatter Kari som følger: Anno 1667 d. 8.Oct Almindelig ting paa Hoffuetingstue: Mester Werner opgiffr sin paaboende gaard Skurdall, for sin datterdtr Kari Iensd. och den hinder echter, att di her effter schall Niude den brugs och besidelse, och hans niude sin ophold hos dem til døde dag. Saa de tilbørlig schall ham forsørge saa lenge hand leffer, eftersom hand for sin høie alderdom, iche er god for lenger at bruge gaarden, och svare till dens affgaaende rettighed etc.Mester Werner fikk tinglyst skjøte på Skurdal i Fron 1667. Han bodde tidligere på Odenrud i samme bygd. Når han kom dit vet jeg foreløpig ikke, men han er ihvertfall nevnt i skattematrikkelen for 1647 på Odenrud. Derfor tror jeg heller ikke at den Werner Olsen nevnt i mantallet for Furnes(Vang) i 1666 er samme person. Men jeg vet ikke, og er like interessert i opplysninger som kan belyse Mester Werners forbindelse til Fron. Petter S (Skurdal) som han ble nevnt på Fron skrev i sin tid til Leif Midthaug og bad om en genealogisk undersøkelse på slekten. (Arkiv Maihaugen) Mulig han har sin teori derfra. mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.