Gå til innhold
Arkivverket

[#37474] innvandrer til Bergen

Gjest magnus knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest magnus knutsen

Iflg gamle notater etter svigerfar nedstammer han etter en tysk vever som het Henrich Rath hans etterkommere har tydeligvis flyttet nordover, for min svigerfsr sin tipoldemor som forøvrig het Alette Caroline Rath (1823-1914), Er der noen som kn hjelpe meg med folketellingslister hvor Rath etterkommere finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg er ikke helt sikker på om jeg forsto hva du søker, men her er det noen Rath i 1801 Lenke og søker du på Rath i 1865 så finner du 12 stykker.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei!Vet du mer om hvor disse har oppholdt seg. Det kan virke som om det er flere familier med Rath som etternavn. Finner en i Skien FT 1900 (Karl Henrik Ludvig Rath ug Skreddersvend 1861 Tyskland Tysk). Han er i hverfall Tysk. Kan familien ha brukt andre etternavn?mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på om ikke dette er moren til Alette Caroline Rath. LenkeFS, VRI: Alette Caroline Wilhelmsdt. Rath f. 12/9 1823 dpt. 12/10 1823 Vikna, Nærøy, N-TRL. Foreldre Wilhelm Rath og Inger M. Falck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Antagelig faren og besteforeldrene til Alette LenkeFS, VRI: Abraham Andreas f.18/7 -dpt. 27/8 1820 Vikna, Nærøy, foreldre Henrich Wilhelm Rath og Inger Marie Falck.Ser ut til at disse holder seg til trøndelag-fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Henrik Wilhelm Rath var f. 1792 på Sandøya, Bjørnør NT,død 22/7-1869 Rørvik, NT. Gift 3/10-1815 med Inger Marie Jonasdtr Falch f. 1799 Dragøy, Flatanger, NT, død 1880. Henrik Wilhelm Rath var handelsmann på Karstensøya i Vikna.Mvh. Jan Kåre Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI giftet Abraham Rath seg i Nærøy Nord-Trøndelag med Metha Sophie Grove 08.08.1791.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Syntes jo vi kom litt utav Bergensdistriktet, som det spørres om, men bestemora til Alette Caroline, Mette Sophe Grove skal ha vært fra Bergen. Vet ikke om Alette flyttet dit?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei!Savner Magnus Knutsen, som kom med innlegget. Hadde vert fint med flere konkrete opplysninger. En annen ting er: Det er ingen veverev/teksil arbeidere med her.Heller ikke noen av Tysk opprinelse. (født I Tyskland)Kansje man skulle se etter borgerbrev på Rath i Bergen? Det er jo kjent at det rundt Bergen har vert flere spinneri/veveri. Men her snakker vi om ca. 1730-1780?mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vi i alle fall tilbake i Bergen. Henrich Rath Meclenburg løste borgerbrev 17.06.1732, yrke materialist.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og det er kanskje den samme Henrich Raadt som giftet seg i Bergen i 1724, yrke wefver.Hustruens navn er ikke oppgitt.Lenke. Ved barns dåp blir hustruen nevnt som Marthe Malene Andersdtr./Broches. Henrich Raath ble gravlagt 07.06.1737 fra Nykirken i Bergen. Jeg finner barna Jan, Andreas, Elisabeth, Hedevig Margrethe og Henrich.En Johan Raat, yrke Wefner ble gravlagt fra Domkirken i Bergen 24.11.1721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei!Da har man også et ettenavn til!! Og et borgerbrev. Yrket kan vel koblest til tekstil bransjen. Håper snart Knutsen(1) kommer inn, så vi får vite hva han egentlig er ute etter å få hjelp til.Mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Abraham Andreas Henriksen Rath (1736-1804)er nevnt i innlegg (5) og (7) var handelsmann i Bjørnør NT. Hans far Henrik Henriksen Rath var linvever. Vet ikke om dette er den samme som Henrich Raadt som gifter seg i Bergen 1724 (11). Hadde vært interessant å vite.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Knutsen

Som jeg nevnte i mitt første innlegg fant jeg endel gamle papirer som omtaler Rath familien, og det var i grunnen det som min svigerfar har skrevet jeg på denne måte ønsket og få verifisert før jeg bringer det videre til svigerfars tremenning i USA Med dette takk til alle bidragsytere, dere har vært utrolig hjelpsom Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Litt på siden av Magnus sitt spørsmål, men hvem er far til Inger Marie Jonasdatter Falck som var gift med Henrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Du finner slekta til Inger Marie Falh her og: http://nermo.org/slekt/d0006/g0000072.html#I23161Er forsatt interessert i om familien Raadt som Rune nevner i (11) er samme familie som Rath. Og om Henrich som er nevt er den samme som er far til Abraham Andreas Rath f.1736. Det er jo nevnt en Andreas som sønn i innlegg 11. Skulle vel ha åpnet nytt tema med søkestreng til Rath/Raadt?Mvh. Jann Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.