Gå til innhold
Arkivverket

[#37476] Niels (Nels) Elden, Otter Tail Co., Minnesota

Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har vært inne på noen sider som viser folketellinger for Minnesota, og ser navnet Nels Elden i 1890, muligens i Otter Tail County (Fergus Falls?). Jeg ser også at det er ei Alexandra Elden der, og lurer på om de to var gift. Hadde de ei datter Annette/a? Siden jeg (foreløpig) ikke abbonnerer på disse sidene, har jeg ikke tilgang til å se hele sammenhengen.Er det noen her som har tid til å ta en titt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I Wisconsin, Polk County, Alden Township i census 1900 finner vi Alexandra Elden som enke født i Norge i 1851. Hun har født 10 barn hvorav 8 er i live. Hun har ingen datter hos seg ved navn Anette. 5 av barna bor med henne. Naboen er Nels Elden - høyst sansynlig en svoger av Alexandra. Nels er f. i Norge i Okt. 1851. Innvandra også 1880. Han er gift med Ovidia.Alexandra og de eldste barna (Og formodentlig den nå avdøde ektemannnen invandra alle i 1880.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er en dame ved navn Annith Elden som gifter seg 30 Jul 1892 i Bayfield county i Wisconsin. Brudgommen heter Paul Later.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg skulle kanskje ha gitt noen flere opplysninger i utgangspunktet. Niels Elden emigrerte fra Beitstaden i Nord-Trøndelag i 1873, og er da oppgitt til å være 25 år. Født rundt 1845 - 1848.I et brev som han skrev fra Fergus Falls i 1890, forteller han at hans kone er alvorlig syk, og jeg mener å ha hørt at hun døde dette året. Dermed kan ikke denne Alexandra ha vært hans kone, siden hun levde i 1900. Anette var trolig Aleksandras datter, f. 23.03.1874, og hun ble gift med Paul Setter (det har vel blitt til Later). Anettes foreldre er oppgitt til å være Nels og Alexandra Elden, men en annen Nels enn den jeg er ute etter. Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Kanskje det skyldes at jeg har feber i dag! Jeg ville ha bekreftet/avkreftet om den Niels Elden som emigrerte fra Beitstaden i 1873, var gift med ei som het Alexandra, og hadde ei datter som het Anette, og som igjen ble gift med Paul Setter. Ut fra opplysningene dine, trekker jeg den konklusjon at Alexandra ikke har vært hans kone, og at det er en annen Nels Elden som er far til Anette. Hvis jeg finner ut at jeg skal gå videre på dette, skal jeg vente til feberen har gitt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

New York Passenger Lists Record:Name: Nels EldenArrival Date: 15 Jul 1873Estimated Birth Year: abt 1848Age: 25Gender: MalePort of Departure: Glasgow, ScotlandDestination: United States of AmericaPlace of Origin: NorwayShip Name: ItaliaPort of Arrival: New YorkLine: 26Microfilm Serial: M237Microfilm Roll: 378List Number: 715Port Arrival State: New YorkPort Arrival Country: United States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Oki - den Anette Elden som blir gift i Bayfield i 1892 - er i 1900 gift i Bayfield med Paul Setter med 3 barn - yngstesønnen heter Nels.Annette kalles Nettie - hun er født i Mars 1874 og innvandret i 1891.De har en 'servant' i huset - det er Lena Elden født i des. 1883 i Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1910, 1920 og 1930 bor Annette (dvs. Nettie O. Setter) i Alden i Wisconsin. (Samme landsby som omtalt i innlegg 3.) Hun sies nå å ha innvandret i henholdsvis 1880, 'før 1900' og i 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har prøvd å finne Niels Elden (han som utvandret i 1873)i folketellinga i 1880 (sannsynligvis Minnesota) uten å lykkes. Han er født ca 1845. Han hadde en bror som het Adolf Elden, og som emigrerte i 1869: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&gardpostnr=2802&merk=2802#ovre>LenkeI 1878 var Adolf i Norge en tur: LenkeSeinere samme år reiste også foreldrene og de to søstrene: LenkeJeg finner familien i Minnesota i 1880, men ikke Niels:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1900 er Adolf bosatt med kone og en drøss med unger i Oak Park township i Marshall county i Minnesota. Her sies det at Adolf innvandret 1869. Moren, Juliana bor hos dem. Hun er nå enke og født i Norge i desember 1824. Det sies hun innvandret 1878. Hun har født fire barn. Tre av dem er i live i 1900. Så spørs det om Nils er en av de tre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1900 er det en N. Elden født i Norge i august 1847 - innvandret 1873 som er general merchant i Farmington Township i Walsh county i North Dakota. Han er gift med Maria født i Norge i desember 1856 - innvandret 1888. Hun har ikke født noen barn. Hos seg har de en til å hjelpe seg med butikken. Det er Martin Elden f. i Norge i april 1858 - innvandret 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har du flaks finner du obituarien til Juliana i 1919...Name: Juliana EldenDeath Date: 24 Feb 1919Death County: MarshallState File Number: 007540Certificate Number: 007540Certificate Year: 1919 Record Number: 270197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Glemte å nevne at den Martin Elden som omtales i innlegg 14 sies å være cousin - fetter av N. Elden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

I went to www.switchboard.com and there is still a woman with the last name Elden living in Oslo Minnesota in Marshall County. You can find her name and address yourself.Also, Marshall County historical society has given me good help in the past. You will have to send a letter to them.MARSHALL COUNTY HISTORICAL SOCIETY Historical Visitor Center PO Box 103 (mailing) Warren, MN 56762 USA Telephone 218/745-4803 Contact: Ethel Thorlacius, Curator 218/478-2743 Hours: 9 a.m. to 5 p.m. Thursday, Friday, and Saturday May through September; Sundays 1 p.m. to 5 p.m. June, July, and AugustIt is possible that Nils Elden just went a short way across the Minnesota/North Dakota border to Grand Forks County. It shows that a Nils Elden filled out his second set of papers to become a citizen in 1998. Elden, Nils Norway October 21, 1896 2nd Grand Forks F-25 271There are also two people in Grand Forks ND (North Dakota) who are in the white pages online at www.switchboard.com with the last name Elden.Good luck, Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg beklager at jeg ikke har vist meg her på lang tid, siden det var jeg som fikk dere til å lete. Det skyldes litt opp og ned med helsa. Jeg har hele tida hatt kontakt med Elden-familien i Minnesota, etterkommere etter Lorents Elden. I innlegg (14) fant Jon den rette Niels Elden, bror til Lorents. Nå har jeg funnet ut at Martin Elden, nevnt i innlegg (14) og (17), var søskenbarn til Niels. Av og til brukes jo cousin om fjernere slekt enn søskenbarn. Og da er jeg også sikker på at Niels var ikke gift med Alexandra (1). Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.