Gå til innhold
Arkivverket

[#37477] Peder Thorsen f. 16.01. 1886, Fygle, Hol, Nordland

Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Peder var sønn av Ene Iverine Pauline Pedersdatter og Thor Anton Danielsen. Jeg har fått opplyst at han skal være far til Ingemar Johan, f. 17.05. 1903 på Fygle. Moren til Ingemar het Hilda Marie Johansdatter/Iversen (om henne, se Lenke ). Jeg vet at far til Ingemar het Peder Thorsen, dette bekreftes også ved Ingemars konfirmasjon, men jeg har ikke funnet noen dokumentasjon på at han er identisk med Peder Thorsen fra Fygle.'Min' Peder arbeidet som gruvearbeider både på Svalbard og sannsynligvis også i Arkhangelsk, og senere arbeidet han hos ingeniør Strøm i Harstad. Han døde i Harstad, antakelig en gang på 60-tallet. Han var aldri gift, så vidt jeg vet.Jeg skrev til Statsarkivet i Trondheim for å få opplysninger om Ingemars dåp, men de hadde ikke den aktuelle kirkeboken og ba meg henvende meg til prestekontoret i Hol. Derfra fikk jeg aldri noe svar. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Hvis din Peder har Amandus som mellomnavn, så er han oppført som far ved Ingemar Johans dåp den 23. august 1903. Peder er oppgitt med bosted Fygle, mens moren er fra Holsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for svar. Den Peder som er sønn av Thor Daniel Antonsen og Ene Pedersdatter har Amandus som mellomnavn, så hvis Ingemars far også er oppført som Peder Amandus, er det nok helt sikkert den samme. Det var flott å få bekreftet det! Hvis du har tilgang til den aktuelle kirkeboken, så ser du kanskje også hvem som er Ingemar Johans faddere? Hvis ikke, er jeg veldig fornøyd med det svaret jeg allerede har fått, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Faddernes navn er vanskelig å lese, men jeg tyder disse til Johan Aasheim(?) og hustru, Fridtjof Lorentsen(?) og hustru, Ene Petersen...Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.