Gå til innhold
Arkivverket

[#37499] Helene Olsdatter fra Berg i Østfold

Gjest Jan Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Andersen

Jeg forsøker å finne noen fakta om Helenes opphav. Det jeg vet om henne er følgende: Helene er døpt i Berg den 24.11.1816. Foreldre: Arbeidsmann Ole Pedersen og Kari Andersdatter Killingen. Den 22.06.1833 er Helene innflytter til Nes i Romerike. Hun er da ført som Helene Olsdatter Killingen fra Berg. Foreldre: Ole Pedersen Skaug og Kari Christensdatter. Helene blir konfirmert i Nes den 06.10.1833 og er der ført som Helene Olsdatter Disen døpt 24.11.1816. Foreldre: Ole Pedersen og Kari Hansdatter. Helene Gifter seg i Nes i 1837 med Nils Olsen Waaler, ved vielsen er bare hennes far Peder Olsen angitt. Det står da Peder Olsen ?????? Fredrikstad. På spørsmåltegnenes plass står det vel et yrke som ikke kan tydes. Hvordan kan jeg finne noe mer om Helenes opphav? Hilsen J.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Andersen

Rettelse til innlegg om Helene Olsdatter. Ved vielsen har jeg skrevet at hennes far er angitt som Peder Olsen. Det riktige er Ole Pedersen. Hans yrke er tydet som 'Gevaldiger' Det vil si 'skarpretter' En gevaldiger måtte vel også ha andre oppgaver? Ved Akershus festning var det nesten 40 med tittel 'gevaldiger' i 1865 og på denne tiden ble det ikke avsagt mange dødsdommer. Hilsen J.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.