Gå til innhold
Arkivverket

[#37508] Peder Narvesen 1847 Lier og Sigrid Johannesdatter 1859 Gol

Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Jeg søker opplysninger om mine oldeforeldres aner. Peder Narvesen ble født 12.10.1847 i Frogner i Lier og Sigrid Johannesdatter er i følge FT 1900, født 1859 i Gol i Hallingdal. De bodde på gården Bergfløt G.nr. 57 i 1900.PÅ Family Seach fant jeg Peder Narvesen døpt 1. januar 1847 og som foreldre er oppført Narve Narvesen og Malene Pedersdatter.I FT 1865 finner jeg Peder på gården Bergfløt , 111b2, sammen med sin mor Maline Pedersdatter. Hun er født ca. 1846. Lengre klarer jeg ikke å spore dem.Er det noen som vet noe om anene til Peder og Sigrid?Hilsen Wenche Geitsund, f. Bergflødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya LIllemoen

Hei WencheFinner dette om PederPeder, ekte, født 12.10.1846, Hj.døpt 01.01.1847 i Frogner Hj.døper: Jahn Olsen Eriksrud Foreldre: Narve Narvesen og Malene Pedersdtr Bosted: Eriksrud eie Faddere: Ragnild Narvesdtr Bergfløt eie, Ingeborg Narvesdtr Eeg, Karine Gundersdtr Eriksrud, Jahn Jonsen Eriksrud, Ole Narvesen Brastadengen ________________________Iflg. folketellingen 1865 er Malene 60 år, da er hun født ca 1805. Finner ei Malene, ekte født 01.02.1809, døpt 12.02.1809 i Sylling Foreldre: Peder Paulsen og Hstr. Mari Jonsdtr Bosted: Ellevog Faddere: Ingeborg Ellingsdtr Ellevog, Kari Aslesdtr Wamb, Rasmus Pauls. Wamb, Ole Jonss. Wamb og Sven Jonss. Soelberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Min familie har en rokk hjemme som oldemor Sigrid hadde med seg til Lier. På den står det Dokken .I bygdeboka for Hemsedal (som noen hjalp meg med) fant jeg gården Døkkji og Sigrids forfedre. Hennes foreldre flyttet fra Hemsedal til Gol. Der står at Sigrid Johannesdatter f. 1859, giftet seg med Narve Briskesletten. Briskesletten stemmer ikke med Narvesen. Alt stemmer inntil jeg kommer til Briskesletten. Kan dette være samme person. mon tro? Det er merkelig at navnene og datoene kan stemme oppover og nedover så langt. Briskesletten-navnet kan kanskje ha en forklaring i navnebytte eller stedsnavn?Kan huske at de fortalte hjemme at Peder Narvesen hadde oppholdt seg i utlandet (England/Amerika?). Så langt har jeg ikke funnet bekreftelse på dette.Når det gjelder hans kone, Maline Pedersdatter født i Lier ca 1804 i følge FT, har jeg ikke kommet lengre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

HeiDe Narve-barna som er oppgitt som faddere for Peder, er søsken av faren Narve Narvesen f 6. februar 1811 på Sønstebyplass, Flå, Hallingdal. Han giftet seg med Malene 27.5.1843 i Frogner kirke. Malene er, såvidt jeg vet, datter av Peder Poulsen f i Lier ca 1808-11 - men dette har ikke jeg sjekket. Narves foreldre var Narve Narvesen f 1775, Flå i Hallingdal og Goer Olsdatter f 1782 i Nes. De kom flyttene fra Hallingdal, via Lunner, til Lier ca 1829. Hvis du får tak i Terje Østros bok om Flå bind 2, så finner du Narve igjen på side 601 under Frivasshølen/Hølen. Derfra kommer du inn på en laaang slektslinje - Gulsvikætten. :) MVh Anne CS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Anne. Der kom svaret. Dette ble en gledelig overraskelse. Nå skal jeg kose meg med det du skrev. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Anne ga meg mange gode svar. Jeg har kikket på dem og sjekket opp litt rund familien til Narve Narvesen (senior)1774/75. Har ikke klart å finne vielsen med Goer Olsdatter ca 1782, Nes. Family Seach/IGI viser at de giftet seg 23.10.1802. Er det noen måte å sjekke dette på? Hadde håpet å kunne finne hennes foreldre også. Jeg har funnet barna: Ole, f. 16.10.1821. Magne/Ragne/Narvesen/Narvesdatter (enten er dette tvillinger eller så er det et og samme barn med misforståelse i navnetyding) f. 15.15.1821. Ingeborg, f. 08.02.1819. Thor, døpt 01.02.1807 og min t.oldefar Narve Narvesen (junior)f. 06.02.1811. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Vielsen mellom Narve og Goer skjedde, som FS oppgir 23.okt.1802. Etter kirkebok nr.5 for Nes i Hallingdal, 1787-1807 (Rullefilm HF 415), finner du den på side 278. Fant sted i Flaae (Flå). Mvh Ellef Ellefsen.

bilete0750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Ellef! Du verden! Mange takk!! Hadde jeg bare klart å lese alt som står. Kan du det Ellef? Har ikke du og jeg truffet hverandre her på digitalarkivet tidligere? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Bildet ble kanhende ikke så tydelig, men det forteller:*Flaae den 23.Oct: - 30.(altså par nr.30 som ble copulerede i Nes prestegjeld året 1802). Ung Karl Narve Narvesen SynstebyEje og Pige Goer Ols d. - Spons: - Embret Wold og Ole Lectnæs. - *.Dro kjensel på navnet ditt, men skorter på RAM i skallen på meg, gamle mand. Kan derfor i farten ikke si i hvilken forbindelse på Digitalarkivet. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Ellef! Tror det var du som svarte da jeg lurte på det med manuell føring av etterkommere. Nå skal det bli spennende å 'forske' videre på min t.t.oldefar. SynstebyeEje er kanskje samme som Sønstebøplass nevnt i innlegg nr. 5 over? Som du forstår, er ikke jeg så ung heller og de sier det umulig å bytte RAM på min modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Igjen! Spons er det det samme som forlovere? Jeg fant et foreldrepar for Narve Narvesen 1775 som kan være Narve Gulichsen og Ragne Torkilsdatter. De står oppført som foreldre på FS/IGI da narve ble døpt 25. mai 1775 (han døde i følge samme kilde 29. sept. 1851). Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Ja, Caut(ionister) og Spons(orer) er det samme. Later til at enkelte prester kalte forloverne for caut: , mens andre skrev spons:.Stemmer at Narve Gulliksen og Ragne Torkjellsdtr. var foreldre til Narve Narvesen f.1775 og gift som bildet viser i 1802.Se også innlegg (5), hvor det refereres til *Gards og Slektshistorie for Flå i Hallingdal, bind I og II, utgitt 2003*. Forfatter Terje Østro.Start med bind I, side 601. Der finner du Narve Gulliksen og kona Ragne Torkjellsdtr i Frivasshølen/Hølen i Strømsoddbygda. Hølen lå den gang under Leknes i Flå. (Fra 1852 ble dette bruket, sammen med flere andre innerst i Strømsoddbygda overført til Norderhov). Alle 8 barna til Narve og Ragne nevnes. Som nr, 7 finner du 'din' Narve.Alle 6 barna etter sistnevnte Narve fortelles det også om. Likeledes at Narve i 1802 het Sønstebyeie, i 1807 og 1808 Hansbråten, i 1810 Medbøeneie, i 1811 Sønstebyplass og i 1816 Medbøenplass. De flyttet 1820 til Soknedalen o.s.v., og videre til Lier. Nå trenger du gode etterslektstavler :-). Dette viste du kanskje fra før. Og som sagt, kommer du også langt bakover ved hjelp av disse to bøkene. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Ellef! Skal spandere på meg bøkene. Min farfars far, farmors far og svigerfars familie kommer fra Hallingdal. Ingen vei utenom nå. God natt og takk for i dag: Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. De to bøkene fra Flå vil du som sagt få stor nytte av. I disse to bindene finner du alle Gulsvikgardene, og garder som er skilt ut fra disse. Likså når det gjelder Roppe, Buøen, Gandrud, Li, Trommald, Lien, Opsahl, Solheim, Kittelsviken, Medbøen, Sønsteby, Leknes og Lindelien. Flere bind vil bli utgitt i årene som kommer, slik at hele Flå blir dekket. Bygdebokarbeidet fra Nes pågår samtidig. Derfra er foreløpig et bind gitt ut, det neste kommer snart, og flere vil følge. Gol har allerede gode bygdebøker. Hvordan ståa er lengre oppe i dalen får du heller undersøke dersom du får behov.Du får heller komme tilbake med spørsmål om aner du finner hjelp med i disse bøkene. Trolig noen som kan gi deg tips. Sjøl har jeg fire tippoldeforeldre og en oldefar fra Flå. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bare for ordens skyld: Under Nordre Lian i Liers Historie står det følgende for plassen Roa:'I 1865 ble plassen brukt av Olaus Olsen, f. 1819, g. m. Malene Persdtr. Barn: Oluf, Anne Marie. Olaus giftet seg annen gang med Anne Kristensdtr., f. 1821. Barn: Julius, Anton, Otto, Karoline. Olaus var siste husmannen her'.Den eneste Mallene Pers-/Pedersdatter jeg kan finne i Lier er henne som var gift med Narve Narvesen og at hun først skulle ha vært gift med Olaus Olsen på Lian er tull. Han var kun gift med Anne Marie Kristensdatter (f. Hurum i 1822) og de giftet seg i Skoger kirke 28.9.1845. Men rett skal være rett: Malene Pedersdatter ikke helt ukjent med Olaus Olsen og frue: Hun var fadder til deres barn nr. 3, Anne Marie, døpt 19.2.1854 i Frogner.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Jeg vet ingen ting om historien til hjemgården min. Forsøkte å lese i historieboka om Lier, men fant ikke noe (den ligger på nett). Det eneste jeg fant var at Narve Narvesen (junior eller senior) motttok 300,00 for skogshugst. Søkte internett på navnet og fikk dette opp. Det sto noe om ny side 1. Lurer på om noen kjenner historien til Bergfløtåsen? Når det gjelder min tippoldemor vet jeg at hun bodde på gården under FT 1865 som enke. Ellers har jeg funnet kun en Maline/Malene Pedersdatter som ble døpt i Sylling 12. feb. 1809 med foreldre Peder Paulsen og Mari Jonsdatter. Vet ikke om dette er den rette Maline. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Her gjorde jeg en feil. Det var Peder Narvesen Bergfløt som mottok pengene for hugst (se innlegget over). I Lierboka står det om Ingeborg Narvesdatter (søster til Narve Narvesen senior) som under FT 1865, satt igjen som enke etter Jacob Jonsen på gården Bergflødtåsen. Denne gården ble lagt ned i 1896. Det er her altså snakk om to gårder. Den jeg kommer fra er i FT 1865 omtalt som Bergfløt, 111b2. Så langt har jeg kommet. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei. Skulle være takknemlig om noen kunne hjelpe meg med to ting. Narve Narvesen og Maline Pedersdatter (se innleggene over). De hadde en sønn Gunder som ble døpt i Frogner i Lier 1847. Jeg kan ikke finne ham sene. Narve og Maline hadde en forstersønn (ft1865) ved navn Gunder Truls. f. ca 1861 i Lier. Han kan jeg ikke finn igjen. Takknemlig om noen kan hjelpe. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hva betyr: 4. Butt, Nr.52? I ministeralbok for Lier 1843 - 1854 under døpte står Peder (far: Narve Narvesen)oppført på side 49 med dåp 1/1 1847. Kan noen hjelpe meg med dette? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står: 4 batt nr. 52.Ved dåpen fikk de tildelt militærnr. og hvor i militæret de skulle. Jeg vet ikke om det betyr bataljon eller batteri. Sannsynligvis det siste. Så som ungdom ble han soldat nr. 52 i 4. batteri. Håper det er noen som vet litt mere om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Mange takk for svaret:-). Din forklaring høres rimelig ut. Enig med deg at det hadde vært fint å vite mer om saken. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.