Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37508] Peder Narvesen 1847 Lier og Sigrid Johannesdatter 1859 Gol

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Har fått vite at søster til Narve Narvesen junior, Ragne/Ragnhild Narvesdatter var gift.Fant følgende:Ministerialbok Bragernes, 1861 – 1868, side 390, nr. 11. Ragnhild Narvesdatter, døde 31/12 1862, oppholdsted Bragernes, arbeidsmann Anders Richardensens kone, 43 ½ år. Dødsårsak: Lungebetendelse Fant muligens dåp til denne Anders Richardensen: Ministerialbok Norderhov, 1814 – 1833, s. 150, nr. 123. Født 11/9 1817, døpt 19/9 1817. Uekte barn av Richard Sørensen Trulsen (navnet Trulsen er underskrevet uten at jeg vet hvorfor).Jeg har ikke funnet ut hvor Ragne/Ragnhild og Anders giftet seg. Har disse opplysningene: Ragne er 24 år ved innflytning i Lier i 1840. Ektemann Anders f. 1817 er 23 år ved innflytning. Reg. i 'Innflyttet til Lier, Buskerud' Lier 1827-1843. De flyttet fra Norderhaug til Eriksrud i Lier.Noen som kan gi meg en håndsrekning?Hilsen Wenche

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest Anne C Strandslett

Hei WencheLenge side jeg har hørt fra deg, men jeg regner med at du fortsatt leter? Det gjør iallefall jeg.For å ta innlegg nr 26, så ser det ut for meg at Anders og Ragne var gift da de flyttet fra Norderhov til Lier i 1840. Ragne ble konfirmert i Norderhov 23. september 1832. Så de må ha giftet seg mellom 1832-1840. Jeg regner med at det er i Norderhov men har heller ikke klart å finne dem.Ellers fant jeg dette, som du sikkert syns er interessant, om Peder Narvesen:''Undertegnede melder sig herved ind i Lier totalafholdsforening og forpligter sig til totalt afhold fra alle berusende drikke'. Under dette løftet meldte Peder Narvesen Bergfløt og Sigrid Bergfløt seg inn som de to første medlemmene på stiftelsesdagen i Eggen den 11. mars 1882. (...) Mot slutten av møtet fikk Lier totalafholdsforening sittt første styre med Bernhard Sørsdal (formann), Johanne Ask og Peder Narvesen Bergfløt.(...) Den 7. juni 1884 møttes to menn i lærerboligen på Helgerud skole. Det var læreren ved skolen, Bernhard Sørsdal og Peder Narvesen Bergfløt. sammen trakk de opp en kortsiktig plan for arbeidet. Lærer Sørsdal skulle holde avholdsforedrag på Lierskogen og Oddeval med budskapet om 'de spirituse drikke og deres skadelige og farefulle virkninger for den enkelte person og det hele samfunn'. Medlemmenes åndelige oppbygging gjennom lesing om rusdrikkens følger måtte også styrkes. Totalavholdsselskapets månedsmagasin Menneskevennen inneholdt både 'gavnlige oplysning og belrende underholdning'. Peder Narvesen Bergfløt abonnerte på bladet. Hans eksemplar skulle sirkuleres blant de ni andre medlemmene i rekkeflgen: Bernhard Sørsdal, Edvart Bergfløt, Elise Eriksrud, Ingeborg T. Ask, Anne Svendsdatter Ask, Anna Pettersdatter Ask, Kristen Egge og Martine Olsdatter Renskaug.' Hilsen Anne Cecilie

Gjest Anne C Strandslett

Jeg begynner å bli glemsk...Narve Narvesen senior fikk på sine eldre dager - etter at Gor døde - en sønn utenfor ekteskap med Berte Andersdatter (hennes 3. leiermål!) Gutten ble kalt Nevrand og ble født 23. juni 1843 i Lier (Eriksrudeie). Såvidt jeg kan se giftet han seg med Anne Sofie Kittilsdatter i 1870 (Bragernes) og de bodde i Drammen, Bergstien i 1900-tellingen. Fikk flere barn og iallefall 2 barnebarn.Anne Cecilie

• 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.