Gå til innhold
Arkivverket

[#37517] IVARsønner og -døttre i Stokke, Andebu og Hedrum. Hvor passer NILS inn?

Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

NILS IVARSSØN var på Nordre Råstad i Stokke 1771-89. Han var fra Hasås i Kodal. Tidligere eiere var MIKKEL IVARSSØN Bjørndal, Kodal og hans bror TORGER. NILS og kone flyttet til Slettingdalen i Andebu. Kilde: Lorens Berg Stokke bb side 156.LARS IVERSSEN Biørndal fra Kodal er forlover da NILS og Anne Nilsdatter Raastad vies 26.06.1766. Kilde: Vestfoldslekt: Stokke kirkebok trolovede og viede 1717-1815. LARS er i h.h. til Andebu bb III side 629 av Brynnilslekten fra Åsrum i Hedrum. Han er sønn av IVER BRYNNILSEN og hans andre kone Maren Larsdatter i h.h. til Hedrum bb II side 519. Deres datter GUNHILD IVERSDATTER ble gift med TORGER IVERSEN.NILS IVERSEN kjøpte Vestre Hasås 1761 sammen med TORGER IVERSEN, som solgte sin del til broren HELGE. TORGER og HELGE er sønner av IVAR IVERSEN Øvre Bjørndal.'Hvem NILS IVERSEN var, er usikkert.' HELGE ble gift med MARTE IVERSDATTER Nedre Holand. Kilde: Andebu bb III side 551 og 552.NILS var på Søndre Slettingdalen fra 1789 til sin død 1809. Begravet 21.07.1809 68 år gammel. Kilde Andebu bb II side 690 og klokkerboka side 384.NILS må være født ca 1741. En Niels døpes i Andebu 12.02.1738, foreldre Iver og Anne Siæland. Og en Niels døpes 20.01.1743, foreldre Iver og Maren Bjørnedall. Bygdebøkene nevner ikke Nils i disse to familiene, men nevner at noen barn døde små. Andebu bb II side 322, III side 572 og 628. Høsten 1739 begraves tre navnløse drengebarn fra Siæland. 1 1/2 år, 3 dager og 8 måneder gamle. De to elste var Ivers, og den elste må være Nils. 21.05.1743 begraves Nils fra Bjørndal 16 uker gammel.1758 konfirmeres i Kodal NIELS IVERSEN og MARTHE IVERSDATTER Nedre Holand. MARTHE nevnes i Andebu bb III side 572.IVAR IVERSEN på Nedre Skjelland i Andebu fra 1743-52, hadde 1740- 43 hatt Nordre Ramnes i Ramnes og fra 1752 Nedre Holand i Kodal. IVAR var sønn av IVAR BRYNILDSSØN og første kone METTE IVERSDATTER, og han var gift med Anne Nilsdatter Skjelland. Kilde Andebu bb II side 322 og III side 572.Jeg finner NIELS IVERSEN,født 18.09.1740 og MARTHE IVERSDATTER født 11.02.1741, fra Nordre Ramnes med foreldre IVER IVERSEØN og Anne Nielsdatter i kirkeboka for Ramnes.Har jeg fått NILS på plass? Han har en halvbror av sin far som forlover. Han kjøper gård sammen med/av sin søsters svogere.Disse svogerene var samtidig søskenbarn til hans far ettersom IVAR IVERSSØN Øvre Bjørndal og METTE IVARSDATTER var søsken. Kilde: Andebu bb III side 791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Jeg har heller ikke funnet hvor Nils Iversen kom fra.I bygdeboka, bind III s. 551, Vestre Hasås, står oppført to barn født på Hasås. Disse er: Aksel f. 1768 og Hans f. 1769.Aksel er kanskje oppført med feil foreldre? I FamilySearch står han oppført med foreldrene Niels Siaeland og Mari [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100277126040&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDerimot døper Anne og Niels Hafsaas sin datter Anne 4/1-68 Lenke Her er dåpen til Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på barna til NILS og ANNE. Jeg har navnene fra bygdebøkene og har ikke brukt mye tid på dem. Men oppkallingen var ikke komplett. Aksel passet svært dårlig og er nok feil.På Øvre Skjelland var Nils Hansen og Mari Akselsdatter 1756-79. Aksel må jo høre hjemme her. Se Andebu bb II side 312.Anne som døpes 04.01.1768 passer jo med farmor.(hvis jeg har plassert NILS riktig)Hans burde vært Nils etter morfar. Kan det være feiltolket skriften i kirkeboka?Farfar IVAR kalles opp sent, men det er rom for en førstefødt Ivar som så dør ung.Litt oppklaring og endel løse teorier.Med vennlig hilsen Ove Gunnar Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ville tro det finnes et skifte etter Iver Iversen Nedre Holand eller hans hustru, som kan opplyse om sønnen Nils var i live og hvor han eventuelt bodde. Om Iver Iversen døde på Nedre Holand, vil skiftet eventuelt være å finne i Larvik sorenskriveris skifteprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

At Nils ikke er nevnt blant barna til Iver Iversen og Anne Nilsdatter kan skyldes at han verken er født eller gift i Andebu, og at bygdebokforfatteren dermed har oversett ham.Iver dør på Nedre Holand i 1777 og Anne i 1786, og det er vel lite sannsynlig at det eksisterer skifte ettter dem siden Nils er utelatt i bygdeboka. Men jeg har ikke sjekket dette. Noen som har mulighet til å kontrollere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er langt på vei enig med deg, Ketil. Men jeg vil også holde muligheten åpen for at bygdebokforfatteren ikke har benyttet skifteprotokollen systematisk så sent. For Hedrum sin del ser det f.eks. ut til at skifteprotokollen ikke er benyttet systematisk lenger enn til 1763, tror jeg det var (basert på husk fra en gang jeg gikk gjennom arkivboksene med bakgrunnsmateriale for bygdeboka - i kjelleren på Hedrum bygdetun).Jeg får kanskje tid til å undersøke imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Flaut nok må jeg innrømme at jeg glemte hele saken da jeg var på Riksarkivet idag. Beklager falske forhåpninger! Skal forsøke å huske det til en annen gang, men det er best jeg ikke lover noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.