Gå til innhold
Arkivverket

[#37519] Skifter Herdla, Nordhordland

Gjest Tore Turøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Halvor Andersen Hetlevik, skifte datert 18. juni 1710. Enkje Berte Jensdtr, og arvingar: 1) broren Magne Haugland, 2) broren Gunder Andersen, død, etterlate seg Johannis, Iver, Ingebor, Maritte og Karen, 3) broren Jacob Tofft, død, etterlete seg Ane Jacobsdtr, 4) broren Anders Tvedt, død, og hadde etter seg Anders, Jens og Berte, 5) søstera Botelle Andersdtr, g.m. Baar Kolstad, 6) søstera Aagotte, g.m. Askjel Rafnanger, og 7) søstera Margrette, g.m. Jan Hetlevik.Skifte etter Kari Tostensdatter Kleppe nedre datert 9. oktober 1713 til enkjemann Lars Joensen og henner barn med Ole: 1) Tosten Olsen, død, etter seg Johannes og Marte, 2) Willem Olsen, i kongens teneste, for han møtte kona Synneve Olsdtr, 3) Friderich Olsen, 4) Anders Olsen Kobbeltvedt, 5) Synneve Olsdtr, g.m. Nils Larsen Kobbeltvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BJørn Thorvaldsen

Jeg driver med en del slektsforskning i forbindelse med mine forfedre. Mine besteforeldre (som jeg aldri har sett !) og mine tanter og onkler står oppført i folketellingen for 1900 under 0220 Asker kommune. Alle (bortsett fra min bestefar) er oppført med feil fødselsår. Dessuten mangler en tante av meg som er født i 1885,men som ikke er med i folketellingen for 1900. Jeg har den fulle fødselsdato for alle og også deres dødsdato. Hvordan kan man rette opp dette ? (Jeg går også ut fra at feilene også ligger i de tidligere folketellinger.)Med vennlig hilsen Bjørn Thorvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Unni Krongård

Hei Tore Turøy, jeg har forstått det slik at vi faktisk er 6 menninger, og deler 3xtipp Lars Jonsen og Jorna Larsdatter fra Schintvedt`Hofmannstvedt i Holsenøy.Deres datter Synneve er min 2xtipp.Hun er døpt 8.4 1781. Jeg vet jo ikke hvem av Synneves søsken som er din ane, men jeg har en liten overaskelse til deg , om du vil ha den. jeg lette på loftet i mitt bardomshjem i Bergen, som faktisk et bygget av Synneves sønn Lars Steffensen, og der fant jeg bilder av Synneve og hennes ektemann Stephen Joensen Håtuft.Tatt antagelig da de giftet seg i 1810. Min oldemor Amalie hadde vært så søt at hun skrev bak på bildene 'Bestemor Synneve Larsdatter, Schintvedt og bestefar Stephen Joensen ,Håtuft. Snakk om å få det servert. Nå var jo dette før fotografiets tid .Bildene er ca. 15x20cm, og er på tykk'film', som deretter er malt, og jeg må si at det er nydelig utført.Bildene er i svært god forfatning, snart 200 år, og jeg har avfotografert disse,og tenkte at du kansje var interessert i å se om kansje du finner likhet med Synneve i din slekt. Min oldemor Amalie, har stor likhet med Synneve, og min morfar, ser ut som han 'er snytt ut av nesen' på sin oldefar Stephen Håtuft. Stephen Håtuft var ca. 40 da han giftet seg med Synneve, han var da enkemann med mange barn, og Synneve var da ca 30 år.Min mailadr. er : krongaard@c2i.net Alfakrøllen ble veldig rar, men send meg en mail om du vil ha bildene, så skal jeg skanne dem til deg privat.Det er 3 bilder. Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei Tore Turøy, jeg har forstått det slik at vi faktisk er 6 menninger, og deler 3xtipp Lars Jonsen og Jorna Larsdatter fra Schintvedt`Hofmannstvedt i Holsenøy.Deres datter Synneve er min 2xtipp. Jeg vet jo ikke hvem av Synneves søsken som er din ane, men jeg har en liten overaskelse til deg , om du vil ha den. jeg lette på loftet i mitt bardomshjem i Bergen, som faktisk et bygget av Synneves sønn Lars Steffensen, og der fant jeg bilder av Synneve og hennes ektemann Stephen Joensen Håtuft.Tatt antagelig da de giftet seg i 1810. Min oldemor Amalie hadde vært så søt at hun skrev bak på bildene 'Bestemor Synneve Larsdatter, Schintvedt og bestefar Stephen Joensen ,Håtuft. Snakk om å få det servert. Nå var jo dette før fotografiets til .Bildene er ca. 15x20cm, og er på tykk'film', som deretter er malt, og jeg må si at det er nydelig utført.Bildene er i svært god forfatning, snart 200 år, og jeg har avfotografert disse,og tenkte at du kansje var interessert i å se om kansje du finner likhet med Synneve i din slekt. Min oldemor Amalie, har stor likhet med Synneve, og min morfar, ser ut som han 'er snytt ut av nesen' på sin oldefar Stephen Håtuft. Stephen Håtuft var ca. 40 da han giftet seg med Synneve, han var da enkemann med mange barn, og Synneve var da ca 30 år.Min mailadr. er : krongaard@c2i.net Alfakrøllen ble veldig rar, men send meg en mail om du vil ha bildene, så skal jeg skanne dem til deg privat.Det er 3 bilder. Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei UnniHyggelig å høre fra slektninger. Jeg stammer faktisk fra to av barna til Lars Jonsen Trefald/ Hofmannstvedt og søkene til Synneve. Både Jacob og Anne. Er SVÆRT interessert i gamle bilde. E-mail er sendt.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Tusen takk for bilda. Fantastisk bra for å være 200 år gamle. Omtrent som et foto. Synes at andre i DA må få sjå hva du har funne, så eg ligg ut et av bilda her. Her er dåpen til Synneve som viser at ho var fødd i 1781 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Mangfoed&gardpostnr=2193&personpostnr=2193#nedre>Lenke Og her er ho i 1801

bilete0637.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kan ikke annet enn stusse over alderen på bildet. For meg ser dette ut til å være et svart/kvitt fotografi som er blitt fargelagt.Man er ikke helt enige om når fotografiet ble oppfunnet, men ofte nevnes året 1836. Etter det tok det ei god stund før det ble vanlig at folk gikk til fotograf. Det var ikke før 1860-70 årene og framover.Personene på bildet er unge, og jeg kan ikke få det til å stemme at mannen på bildet skal være født ca. 1770.Hva med utseendet? Jeg synes heller ikke det ser ut til å være 10 års aldersforskjell på de to. Noen med kjennskap til klesmoter kan kanskje tidsbestemme klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsem

Tør ikke legge hodet på blokken, som de sier i Danmark, men for meg ser det ut som bildet kan være tatt i 1870-årene, evt. inn in 80-årene, når en ser på tøyet. Kvinnens kjole er relativ stram over skuldrene og slik så de ofte ut på dem tiden, mens senere tider hadde store ærmer. Tidligere kjoler hadde mye større skjørt. Øredobbene likner mye på nogen min tippoldemor brukte da hun ble fotografert rundt 1879-1880. Men jeg kan naturligvis ta feil! Jeg er ikke fullberfaren ekspert på emnet .Men jeg mener nok det er en mulighet for at det kan være 10 år mellom de to på bildet .Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

les Lenke Verdens første fotografi ble tatt på slutten av 1820-tallet, et gateparti i Paris. Eksponeringstiden var 8 timer. Se vedlagte bilde. Det er helt umulig at fotografiet ovenfor er fra 1810. I min families fotoalbum er det ofte andre personer på fotografiene enn det som våre besteforeldre og oldeforeldre har notert på baksiden.

bilete0643.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei, til orientering til dere som har laget innlegg , og tror at det er foto, så sier jeg i mitt innlegg at det er tykk 'film' som faktisk er metall, og at det er malt, og det er så nydelig utført , at det ser ut som foto, men er små malerier. Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg stusser fremdeles. At det er 'malt' på metall tyder helst på at at det er et fotografi siden filmemulsjon kunne legges på nesten hva som helst av materiale, som metall og glass. Malere derimot bruker/brukte helst lerret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg legger nå inn et av mine gamle Heliografier (malt på metallplate), datert 1879, str 16x21 cm, fra Nordhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.