Gå til innhold
Arkivverket

[#37523] Jahn/John Thorsen og Johanne-Maria Hansdatter, Lier/Drammen

Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Ønsker å vite mer om disse personenes bakgrunn/forfedre. Kan noen avkrefte/bekrefte funnene jeg har?Jahn/John og Johanne-Maria gift 26.08.1820 i Bragernes. Han matros, 33 år. Hun 24 år. Står noe om hennes fødested, men klarer ikke å tyde det.Barn: Maren Kirstine (f. 05.03.1822), Andreas (f. 23.05.1824), Tron (f. 06.01.1826), Hanne Randine (f. 03.03.1828). Alle født på Bragernes i Drammen. Far kalles Jahn/John Thorsen/Trondsen. Står også 'matros i (uleselig)'.Jahn, Thore Gundersens sønn, f. Lier, konfirmert i Bragernes 17.04.1803, 14 3/4 år gammel. For Thore Gundersen og Mari Jansdatter i Lier har jeg funnet følgende barn:Christen (døpt 11.1.1778), Jonas (døpt 09.01.1780, d 16 dager gammel),Oline (død 2 dager gammel i sept 1781) Maria/Anna Marie (døpt 30.11.1783, d 7 uker gammel i januar 1784), Hans (døpt 02.10.1785), Magnhild Maria (døpt 05.11.1795). Alle, bortsett fra Magnhild, er døpt i Lier. Hun er døpt i Bragernes. Familein bosatt Stein i Lier i 1780, senere Stoppeneie.Jahn/John muligens logerende, 16 år, i Bragergaden No 7 i 1801. Finner ikke hans foreldre eller noen av søsknene noe sted.Johanne-Marie vet jeg svært lite om. Hun kan være den som i 1801 er bosatt Stor Gaden Neden Kirken, Strømsøe sokn, Bragernæs prestegjeld i 1801. I 1865 kan hun være bosatt i Danneviggaden på Strømsø, Strømsø fattighus. (Hustru, fattiglem, 73 år, f i Skaugersogn).Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Ja, det stemmer, riktig person. Johns søsken fant jeg også i samme base som lenken din viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Siri Andersen Baklid

Forsøker å løfte opp denne saken igjen. Klarer noen å tyde hva som står etter brud og brudgoms navn, par 38? Håper å få noen ledetråder der...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, ingen enkel sak, dette, men kan det stå noe om GRAM i forbindelse med hennes navn? Den ene forloveren er fra Øren, og når en ser på fadderne til barna, nevnes Gram flere ganger, samt Øren og Gropa, og Jahn og Johanne bor på Hotvedt (eie) da de to siste døpes (kanskje Johanne Marie arbeidet hos en familie Gram på Bragernes?). Jeg har sett i Liers historie(som er på nett), da gårdene tidligere lå i Lier, men det ga intet.Mener det står et kors foran farens navn da Maren Kirstine konfirmeres i 1837, og selv om skriften er vanskelig, kan dette være dødsfallet hans, nr. 41: LenkeStemmer vel ikke helt med alderen hans (47 i 1833), men jeg har sett større forskjeller (!), så det hadde vært fint hvis noe kunne fin-tyde lenken. Er ikke mye til hjelp hva gjelder hennes opphav, men kanskje Rasmus Hansen er en bror (blant fadderne)? Hvis hennes alder er korrekt da de gifter seg i 1821, er hun født rundt 1797, og det er mange kandidater i 1801-tellingen....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

nr 41. Jahn Thorsen, arbeidermand og fattiiglig, 47 år. Dødsted. Hodtved-eie. Dødsårsak. Blodforgiftning??, noe med blod i hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp! Ingen enkel sak, nei, men likevel kanskje den enkleste jeg ser på om dagen...slekta på min farfars side er nærmest umulig å finne ut av.Tror dødsfallet i 1833 er 'min' Jahn. Dødsårsaken ser ut til å være blodstyrtning.Ang. Johanne Marie: godt mulig at det har noe for seg med 'Gram'. Når jeg kikker mer på det, ser det også ut som det kan stå 'Green'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til (4): Jeg lurer på om det etter brudens navn står 'h. gamle Green'. Det kan bety at hun bodde/arbeidet hos en gammel mann ved navn Green. Hva som står etter brudgommens navn klarer jeg ikke å forstå. For meg ser det ut som 'Man tror und. hodt med 33 Aar' hvilket ikke gir særlig mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (5): Det finnes mange kandidater i 1801-tellingen, men anser følgende for å være mest aktuelle: i) Person 282329, 6 år gammel i Røgen. ii) Person 300440, 6 år i Drammen (Bragernes). iii) Person 311106, 3 år i Sande.Er ei i Kongsberg også, men familien høres litt for 'fin' ut. Kanskje vil det lureste være å sjekke ut mest mulig rundt de tre aktuelle kandidatene for å se om noen kan elimineres bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tyder også navn ved vielsen til Gamle Green. I Kongsberg er det et område i 1801-tellingen som het Gamle Green? Kan hende familien du finner i Kongsberg, ikke er så dumt valg likevel?Jeg legger inn en lenke til et hus i dette området i Kongsberg. Lenke Maria Hansdatter kan jo ha bodd her et sted ved vielsen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne jenta passer med navn og alder, hun er datter av en bergarbeider, og det var mange bergarbeidere i husene i Gamle Green 1801?Kan hende kirkebøker kan gi svar på hvor denne Johanne Maria havnet ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel kandidaten fra Sande som du nevner? LenkeIkke umuli med avstand til DRammen,men det må nok kirkebøker og mulige faddere ved barndåper som kan knyttes til familie?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar med 1801-telling for Sande også med samme Johanne Maria som i forrige lenke: LenkeKan hende disse kan følges i konfirmantlister eller utflytterlister.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på ekteparet Johan Thoresen og Johanne Maria Hansdatter finner jeg følgende barn døpt i Bragernes. Legger lenke til den eldste her Maren Kristine døpt 21 april 1822: LenkeAndreas døpt 27 jun 1824Tron f. 12 feb 1826Hanne Randie 20 apr 1828Håper at faddere kan gi spor til foreldres opphav.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Tronds dåp , se nr. 20. Ser ut til at Rasmus Hansen er fadder nok en gang. Her er også nevnt g. Green , om jeg ikke leser feil? LenkeRasmus kan være en slektning.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hanne Randine døpt 20 april 1828 , her nr. 24: Lenke En fadder Anne Hansdatter, en Lisbeth Strand, og en Erik Tellefsen . De andre navn litt usikre. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant fadderne er det ingen jeg umiddelbart ser at er i familie med Jahn. Derimot heter flere av fadderne Hansen/Hansdatter, og kan meget gjerne være i familie med Johanne Maria. Må lete grundigere rundt dette, ser jeg. Står noe mer om John ved dåpen til Maren Kirstine, men klarer ikke å tyde hva det er.Til (10) og (11): Bergarbeider-familie fra Kongsberg kan være sannsynlig. John var matros, så da var John og Johanne Maria i tilfelle ikke helt 'mismatch' sosialt sett.John og Johanne Marias barn Andreas og Tronn dør begge ca 2 år gamle - Andreas rett etter at Tronn ble født, Tronn rett etter at Hanne Randine ble født. Om Hanne Randine vet jeg ikke mer. Maren Kirstine er min tipp-tippoldemor, hun ble gift i Drammen, bodde der og fikk tre barn som jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok en kandidat til Johanne Maria Hansdatter , denne er på Strømsø, 1801 . Kan passe med f. i Skoger? LenkeAlder vel innenfor muligheten?Vrient dette :-(Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her døpes eldste sønn av paret Hans Johannesen og Elen Marie Hansdatter i Skoger: LenkeSønnen Johannes døpes i Strømsø 1800 i følge kirkebokavskrifter.Kan se om jeg finner datter Johanne Maria døpt i Skoger? Har ikke funnet dåpen i Strømsø kirkebokavskrifter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg Johanne Marie Hansdatters dåp i Skoger 1795. se v. s. april: LenkeDet kan passe med din opplysning om at hun muligens er f. i Skoger?Det kan godt være slike unøyaktigheter i oppgitt alder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.