Gå til innhold
Arkivverket

[#37546] Elias Aamundson, fødd i Hafslo kr. 1705, 1765 bus. Lund (Land?), Akershus stift?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Eit skifte i Hafslo frå 1765 etter Baltzer Aamundson Lomheim syner at han m.a. let etter seg ein bror:Elias Aamundson, truleg fødd kring 1705 i Hafslo, i 1765 busett i Lund i Akershus stift.Eg reknar med det skal vera LAND i Akershus stift, men er det nokon med lokal kunnskap i Land som dreg kjensel på denne karen og kan fortelja meg noko om lagnaden hans?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe for innlegg.Jau, det er dette skiftet eg refererer til, men so var det Lund prestegjeld då. Rogaland er jo ikkje i Akershus stift...!? (i originalskiftet står det Akershus stift!)Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Terje Tandsether

Jeg har vært i kontakt med bygdebokforfatteren i Land som ikke har funnet noen med dette navnet i Land. Navnet Elias er ikke i bruk i Land før ut på 1800-tallet, og han er heller ikke nevnt her i ekstraskatten 1766. Jeg har også undersøkt i områdene Vardal, Biri og Toten uten å finne ham der. Da jeg i sin tid gikk gjennom skifteprotokollene for indre Sogn har også jeg lest det som Land prestegjeld. Men er du sikker på at det står Akershus stift i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jeg har ikke funnet mer om Elias Amundsen, men etter navnet å dømme kan dette være sønnen hans:Amund Eliassen Breien, Etnedal f. ca. 1724 død 1805, gift (1) i Aurdal 12.12.1751 med Sigri Siversdtr. Flågum. Barn: Elias 1752, Elias 1753, Syver 1755, Marit 1758, Syver 1762 og Amund 1768. Amund gift (2) med Marit Jonsdtr.(1741-1829). Barn: Jon 1780, Sigrid 1784. Familien var bosatt Kleivgardseie i Etnedal 1752-1768 og Flågumseie fra midten av 1780-åra til ca. 1800. Dette er nevnt i Etnedal bygdebok bind C s. 275 og 297.I perioden 1692-1760 er det ingen Elias Amundsen som er gift i Aurdal. Amund og Sigri er ikke nevnt under Breien og Flågum i bygdeboka så de har kanskje bare tjent der ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Terje for spennande innlegg. Det er ikkje langt frå Land til Etnedal, so om opphavet til Amund Eliasson Breien kan finst, er me kanskje nær bustaden til Elias Aamundson...?Eg vonar framleis på at lagnaden til Elias Aamundson kan finnast og takkar på ny for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Elin for nye spennande opplysningar. Det ser ut til at me no er komne på sporet etter rette huslyden; so det var altso i Etnedal dei budde! Er det verkeleg so lite å finna om dei i bygdeboki for Etnedal?Eg er svært takksam for dei opplysningane som so langt er framkomne, men vonar sjølvsagt på fleire detaljar...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Denne Elias er ikke nevnt i Etnedal bygdebok, i hvert fall ikke under gardene Bruflat og Madslangrud. Ved et søk på døde i Aurdal fant jeg ingen Borghild Andersdtr, derimot fins ei Barbro Andersdtr. Madslangrud som ble begravd i juli 1773, alder oppgitt til 103 år. Denne alderen passer ikke så bra til å være kona til Elias Amundsen som også døde på Madslangrud i 1773, men ingen alder oppgitt på ham. Siden Elias ikke er gift i Aurdal så må han og kona flyttet hit etter at de ble gifte, kanskje han var gift før han flyttet fra Hafslo? Jeg skal undersøke mer omkring denne familien på Statsarkivet i Hamar, men det blir tidligst i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Et søk på 'Elias' i viede Aurdal 1692-1762 og begravede Aurdal 1692-1782 ga følgende resultat:Eddi(!) Eliasdtr. Bruflat begravd 14.7.1743, 8 år gammel. Sønnef Eliasdtr. Bruflat begravd 25.1.1739, 6 år gammel. En Anders Eliassen Breien ble forlovet17.10.1751 og gift 12.12.1751 (samme datoer som broren Amund Eliassen Breien), og begge ble gift med Sigri Syversdtr. Flågum! Her må nok originalen sjekkes. At det var en sønn Anders Eliassen er ikke så usannsynlig hvis mora het Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Noen flere opplysninger om denne familien:Elias Amundsen, først bosatt Bruflat i Etnedal, seinere på Madslangrud, bgr. fra Madalangrud april 1773 uten dato og alder. Gift (ikke i Aurdal) med Borghild Andersdatter. Hun er ikke identisk med den Barbro Andersdtr. Madslangrud som døde 103 år gammel i 1773, for denne var gift med en annen. Elias og Borghild var bosatt på Madslangrud i ekstraskatten 1766 og er ført under 'fattige', dvs. de var vel husfolk eller inderster. Borghild er et svært sjeldent navn i Aurdal, nesten ikke brukt.Ved å sjekke konfirmantlistene og annet finner vi 5 barn (jeg har ikke sett etter dåpen til de 3 eldste):1. Gunhild f. ca. 1722 bgr. fra Klosbøle 18.8.1765, 41 år. Gunille Eliasdtr. Bruflad ble konfirmert 1741, 19 år. Gunhild 'Ællied' giftet seg i Aurdal 9.2.1749 med Guldbrand Knutsen Klosbøle f. ca. 1718 bgr. eller død 31.8.1776. Vet ikke antall barn, men hadde minst 1 sønn.2. Amund f. ca. 1724. Amund Eliassen Lunde ble konf. 1744, 20 år. Amund Eliassen Breien giftet seg (1) 12.12.1751 med Sigri Siversdtr. Flågum, som ikke var fra denne garden. Hun døde omkring 1780, men kirkeboka er ufullstendig på denne tida, døde mangler 1779-1781 og skifteprotokollen mangler for Hadeland, Land og Valdres 1756-1783. Ei Siri Siversdtr. Midtfjeld konf. 1744 20 år, og ei Siri Siversdtr. Stavedal konf. 1747 22 år. Familien var bosatt Kleivgardseie og hadde 6 barn. Amund gift (2) med ei Marit Jonsdtr. Vielsen er ikke funnet i Aurdal, men også viede er ufullstendig så de kan være gift her. Bosatt Flågumseie, 2 barn. Marit er i bygdeboka oppgitt å ha levd 1741-1829, men hun var 54 år 1801 og er ikke bgr. i Nord-Aurdal 1828-1830. Amund ble bgr. fra Flågumseie mars 1805 uten dato, 81 år.3. Anders f. ca. 1726. Anders Eliassen Lundene ble konf. 1750, 24 år. Gevorben soldat Anders Eliassen Bruflat giftet seg 27.12.1751 med Sønnef Nilsdtr. Solbrekken, som ikke var fra denne garden og er ikke konf. i Aurdal 1736-1750. Om de hadde barn og hvor de bodde vites ikke.4. Sønnef Eliasdtr. dp. 19.3.1732 bgr. 25.1.1739.5. Eli Eliasdtr. dp. 9.10.1735 bgr. 14.7.1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch IGI viser at Elias Amundsen og Borghild Andersdtr. giftet seg i Nord-Aurdal 09.10.1718. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Terje og Rune for fleire interessante og spennande innlegg. No tek denne huslyden verkeleg til å ta bra form, og det er ikkje so svært mykje som manglar.Det vert sikkert ikkje so lett å finna opphavet til Borghild Andersdotter. Borghild-namnet er òg temmelig ukjent i Sogn, so kvar ho kan vera kommi ifrå, veit eg ikkje...Men kanskje lagnaden til Anders Eliasson og kona Sønnef kan finnast ein eller annan stad...?Nok ein gong ein stor takk for godt forskingsarbeid!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Terje Tandsether

Elias Amundsen og Borghild Andersdtr. ble forlovet i Aurdal 9.10.1718 ved Bruflat kirke (Bruflat = Etnedal). De er ikke innført som viet i Aurdal kirkebok men kan jo være gift her for det?Elias er antatt født ca. 1705 men må være født før 1700 og skulle altså være med i 1701-manntallet for Hafslo? Borghild er ikke funnet begravd i Aurdal, men som før nevnt mangler døde 1779-1781 og enkelte andre år er det også veldig få som er begravd. Blant fadderne til Borghilds barn finner vi bl.a. Tosten Andersen Hestekind og Ågot Andersdtr. Hestekind, det kan tyde på at hun kan ha vært datter av Anders Tostensen Hestekind (1658-1735) som var far til disse to, men hun er trolig født før kirkeboka begynner i 1692. Elias og Borghild hadde 6 barn, ikke 5:1. Gunhild Eliasdtr. f. Solberg døpt 1.5.1722 bgr. fra Klosbøle 13.8(ikke 18.8).1765. Mannen Gulbrand Knutsen Klosbøle var døpt 8.3.1722 og døde på Klosbøle 31.8.1776. De var kanskje husfolk ettersom de flyttet omkring og hadde 4 barn: a. Knut f. Prestegard 1749 b. Borghild f. Klosbøle 1752 c. Barbara f. Higdem 1755 d. Elias f. ca. 1760. Garden Klosbøle ligger i Nord-Aurdal.2. Amund Eliassen f. Klevgård døpt 6.2.1724. Har ikke mer nytt om ham, men kan første kona være denne?: Siver Haug, Etnedal hadde ei datter Siri døpt 19.3.1732, men vet ikke mer om henne.3. Amund Eliassen f. Bruflat døpt 18.8.1726. Han og kona Sønnef Nilsdtr. hadde bare ett barn født i Aurdal, og det er Sønnef født på Solbrekken 1751, før foreldrene giftet seg. Etter dette kjenner jeg ikke mer til familien. Sønnef Andersdtr. er ikke konf. i Aurdal.4. Ole Eliassen f. Bruflat døpt 8.10.1729. Han er ikke konf. i Aurdal og døde trolig som liten.5. og 6. Sønnef og Eli Eliasdøtre - som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette er far til Elias i 1701 mantallet.Men her er det i alle fall en sønn Baltzer, 2år gammel.Om dette er rett, var ikke Elias født i 1701.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Terje og Rune for nye spennande opplysningar om denne huslyden!Du Rune har funne rette huslyden i 1701, men eg er samd i at Elias lyt vera fødd noko før 1700 dersom han gifte seg so tidleg som i 1718. Då er det likevel underleg at korkje han eller nokon av brørne er å finna som ''ungt Mandskab'' i militærrullen for Hafslo frå 1714! Kanskje dei alt den gongen var utflytte for å tena til livets brød...Uansett, so veit me at Manntalet frå 1701 ikkje er komplett, og det inneheld ein del feil i oppgjevne aldrar, men diverre er kjeldetilfanget på den tidi generelt so dårleg at me sjelden har høve til å kontrollera opplysningane...Kan det tenkjast at Elias Aamundson er medkomen i militære rullar for Valdres eller Land for åri kring 1714?Med venleg helsing,Lars E. ØyaneMed venleg helsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

I følge kirkeboka for Aurdal er enken Helena EliæDatter bgr. ved Bagn i april 1785 uten dato og bosted, 61 år gammel. Ekmd og legdsfattig Ole 'Eilas.' Stavedal ble bgr. ved øvre Reinli i april 1798 uten dato, 80 år. Det er imidlertid tvilsomt om disse hører med i søskenflokken, denne Ole er f. ca. 1718.Anders Eliassen (som er kalt Amund i innlegg 14), kona Sønnev Nilsdtr og dattera Sønnev Andersdtr. - ingen av disse er begravd i Aurdal fram til 1801, det tyder på at de har flyttet men hvor? Kanskje vestover? De kan jo etterlyses her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.