Gå til innhold
Arkivverket

[#37550] Abelone Nilsdatter Kock - mor til den berømte Cornelius Cruys (Niels Olsen)

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Hvem var Abelone (Apellone) Nielsdatter Kock datter av? Hun var mor til den berømte Cornelius (Cornelis) Creutz/Cruijs/Cruys alias Niels Olsen fra Stavanger. Faren til den russiske admiralen var skredder i Stavanger, Ole Gudfastesen.Det finnes mye om admiralen på nettet, men jeg finner ikke noe nærmere om morens herkomst. Her er noe fra nettet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...jeg tar med dette også, som omhandler andre personer fra Stavanger som var i russisk tjeneste på samme tid (selv om det ikke har noe med Apelone Kock å gjøre): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Jeg har notert Peter Christian Bredal (1683-1756) som sønn av Peter Eriksen Bredal, Medicus i Trondhjem. Denne var igjen sønn av biskopen i Trondhjem Erik Andersen Bredal (1607-1672) og Johanne Willumsdtr Rogert f. 1625.Mvh. Jan Kåre Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Det er utgittet et interessant hefte om Peter Christian Bredal (1683-1756): 'Peter Bredal, Russisk admiral fra Trondheim', skrevet av Alf Grannes. Dette er til utlån i bibliotekene.Mvh. Jan Kåre Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt. Men det kan være linjene under kan bidra til at noen finner svaret .I 'Sydvesten nr. 4 1998' , Lokal- og slektshistorisk magasin for Rogaland, er historiker Torgrim Titlestad i en artikkel om Nils Olsen alias Cornelius Cruys innom et par teorier og mulige spor hvem moren Appelone kunne ætte fra. Titlestad oppfordrer her slektsgranskere til å prøve seg på denne utfordringen.Forfatteren av artikkelen begynner med å vise til 'Admiral Cornelius Cruys-Sjøhelten fra Stavanger' av Roy Lauritz Aase. Mor til Appelone nevnes her som -Ingeborg Hollænders-. Det er ikke vist til i hvilken sammenheng.Testamentet fra Cruys, presentert av Marc van Alphen på et Cruys-seminar i Stavanger 1997, nevner moren som Appelone Koch (k?). Ut fra dette etternavnet lanseres teorien om hun kan være av hollandsk avstamming.Nilsdatter er ikke nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk! Jeg lurer på om det kan være en forbindelse til Jens Olufsen Kock, som først var skipper og bl.a. hentet hjem ei skute fra Holland for Mads Skeel, og som antakelig var den som bl.a. fikk en sønn Oluf Kock, først sogneprest i Bergen, seinere Lund og Nicolai kirke i København (var innstilt til biskop i Stavanger). Han skal ha vært kryptokalvinsk (typisk hollender?), og ble dømt til døden av Christian IV, men ble utvist og reiste da først til Holland. Han var gift med ei datter av biskopen i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Kock eller Kokk er ikke et uvanlig navn i Stavanger og har vært i bruk fra 1400-tallet - men ikke sammenhengende.Dersom Nils Olsen er født i Stavanger 14. juni 1655, så må vi kunne gå ut fra at mora er født mellom 1610 og 1640?Noen Nils Kock har jeg ikke å vise til i Stavanger, men det er ikke alle som alltid brukt etternavnet selv om de hadde det..De Kock-er jeg har er:15.9.1530 (NHD for 1599, side 233 og DN IV nr 1094) får vi opplyst at fornuftige kvinne Guren Kockis i abbed Erengissels tid, solgte Kockegrunnen i Stavanger til Utstein kloster. Erengisel er ellers kjent fra 1478 (DN IV nr 987).I 1567 (NLR IV side 25) møter vi Nille Kock i Stavanger.I 1628 (Statsarkivet i Stavanger, Lensarkivet, boks 60) betalte Kristen Kock 18 skilling i grunnleie til byen for en tomt på Kuholmen (i Stavanger).På slutten av 1600-tallet har vi Knut Klaussen Kock gift med Anne Knudsdatter, og som bodde i Nedre Strandgate ca nummer 9 i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

To av søstrene til Cornelius skal ha bodd i Flekkefjord og gravlagt der. Der er jo 'Holenderbyen' Flekkefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (9) jeg lett litt til i filene mine.Kristen Koch er også i ledningslistene fra 1613-14 til 1619-20 ([url="http://home.online.no/~akvitrud//1613-20-Ledingslister-geografisk.htm>Lenke). Han er listet relativt langt framme. Listene startet normalt med de som bodde på Kuholmen (dagens Øvre og Nedre Holmegata), så det kan være at han bodde i det området.Det kan da være at Kristen Kock er den Christen Koholmen som i 1627-28 (Kiellands samlinger, pakke 3) betalte sakefall. I 1628 (SAS, Lensarkivet, boks 60) betalte Kristen Kock altså 18 skilling i grunnleie til byen for en tomt på Kuholmen. Videre i 1634-35 og 1637-38 (Kiellands samlinger pakke 3) betalte Krister i Kuholmen to skilling i leding. Vi møter så 18.3.1652 (Kiellands samlinger pakke 2 – med henvisning til ” ad dipl”) Lisbet Olufsdatter – enke etter Kristen Hanssen, som solgte til Robert Pfeiff et stykke grunn som Jon Sandersens hus ved gaten nå står på. Det ligger mellom hennes egen grunn og Peter Pedersens våning. Peder Pedersen bodde på Kuholmen, så denne Kristen Hansen kan ha vært Kristen Kock / Christen Kuholmen.Det er videre en kar til med samme navnet - Kristen Kock, som finnes lengre nede på ledingslistene. Den ene er i 1613-14 listet mellom folk som bodde helt i starten på Øvre og Nedre Strandgate, så han har nok bodde her - nær Torget. I 1619-20 er han listet nesten på slutten av lista, som tilsier at han bodde ytterst i Nedre Strandgate - eller i Sandvika. I ledingslistene i årene mellom er det en Kristen Matsen som betaler leding bare i de mellomliggende årene og ikke i 1613-14 eller 1619-20 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Larsen / 4:) Hadde biskop i Trondhjem, Erik Andersen Bredal (1607-1672) og Johanne Willumsdatter Rogert f.1625 blant sine 5 sønner og 4 døtre både denne nevnte sønnen Peter (f. ca.1645?) (Medicus i Trondhjem) OG sønnen Peder (1651-1714), sogneprest i Brønnøy fra 1677, g.m. 1) M. Meyer, 2) B. Sverdup, 3) A. Montagne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Det neste sporet etter Abelone Nilsdatter er navnet Abelone.De jeg kan se brukte navnet i Stavanger før 1650 var:a) Abelone Bårdsdatter som er kjent fra 1581. Hun var gift med Mogens Jonsen (UBB, diplomsamlingen). Hun var død før 1599, da Mogens Jonsen var gift igjen.b) Appelone Jespersdatter, som var datter av Eline Mogensdatter og skipper Jesper Kristensen. Eline var igjen trolig datter til Mogens Jonsen og Abelone Bårdsdatter.c) 10.4.1627 (Gundersen Erik: Stavanger rettsprotokoller 1617-1722 i utdrag etter A E Erichsens og Axel Kiellands manuskripter, Samlinger til Stavangers historie, tredje bind, Dreyer forlag, Stavanger, 1953, side 28) møter vi en Appelone som var datter til ei Mette.Konklusjonen er at navnet Abelone var brukt i Stavanger, men ikke var av de mest brukte navnene.Hvor mye navnet Abelone var brukt utenfor Stavanger vet jeg ikke, men vi vet at Peder Koll til Nesse i Nedstrand var gift med Appelone Pedersdatter. Hun ble gift igjen med en Mats og er kjent fram til ca 1618.En kan hypotiske se for seg at også Abelone Nilsdatter Kock kanskje kunne være en datterdatter til Abelone Bårdsdatter eller Abelone Pedersdatter. Men dette er bare en mulig ide - og svært usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest arne kvitrud

Det er vel i utgangspunktet ikke noe i veien for at Nils Kock er dansk?Leter vi litt videre er det en Niels Kock i Store S. Clemendsstrede i København i 1645 ([url="http://verden.abcsok.no/index.html?q=prest+%22nils+kock%22&lr=>Lenke). Han skatter for hovedskatten og er oppført som: 'Niels Kock med sin høstrue och Niels Nielsen 1/2 rdl. 1 ort.'Videre i 1635 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Nils Olsens far - Ole Gudfastesen, er det noen som vet hvor han kom fra?Kan han og Apellone begge være fra København? Gudfast er i det minste ikke noe vanlig norsk navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg slo opp på Google, og fikk inntrykk av at navnet er svensk.På det svenske 'RØTTER' finnes bl.a. dette: 'Gudfast nordiskt, förekom i Dalarna och Jämtland. Namnet har i Mellansverige förekommit i flera varianter: Govast, Gofast, Govaster, Gudvaster (ex: Gofast Mickelsson i Noret, Mora sn, Dalarna, som levde kring sekelskiftet 1600).'Kanskje er det naturlig å starte søket etter Ole i 'det norske' Jemtland? Det blir jo nesten som Trøndelag, og alle store menn kom vel derfra? Tordenskjold, Holberg, ovennevnte Peder Bredal osv, osv...Mh utskræmt trønder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette med Jemtland er egentlig ganske interessant. Sogneprest i Bergen osv, Oluf Kock (se innlegg 8), var som nevnt gift med ei datter av biskopen i Stavanger. Kock ble utvist og havnet til slutt i Sverige, der han døde i 1619.Min svigerfar (Cock) var etterkommer far-til-sønn av prest i Jemtland, Nils Olufsen Kock. Jeg har forsøkt å kople Nils i Jemtland til Oluf i Bergen/Stockholm, men foreløpig uten hell.Apellone kunne aldersmessig ikke ha vært ei datter av 'min' Nils Kock i Jemtland. Hun var nok heller født omtrent SAMTIDIG med Nils.Nils Kock i Jemtland hadde kanskje ingen ting med Oluf Kock i Bergen å gjøre. Kanskje var han fra Trøndelag/Jemtland. Men det var gjerne en forbindelse til Apellone - i Jemtland/Trøndelag?Og dette blir bare spekulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Søk på Gudfast og etternavn som Nilsson, Jonsson, Olufsson, Mattsson osv på FamilySearch, og du havner - nesten uten unntak - i Jemtland.Men Apelone er det nok mest av i Norge og Danmark - og noen i Värmland i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ein Gudfast budde på Follestad i Ørsta, Sunnmøre, i 1520. I 1613 finn vi ein Gudfast på Slettedal i Hjørundfjord og likeeins på Aurstad i Volda. På Bjørdal i Ørsta budde ein Ola Gudfastson då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

I den samme artikkelen jeg henviser til i innlegg 7, refererer Torgrim Titlestad til ættergransker Ola Aurenes. Aurenes mener navnet -Gudfaste- opprinnelig kom fra Jemtland. Han nevner at navnet samtidig er å finne på Ørsta på Sunnmøre i 1519.Anders Welle, Harstad opprinnelig fra Ørsta lanserer, fremdeles i følge den refererte artikkel, følgende teori : -' At Niels Olsen seinare tok det hollandsk-klingande navnet Cornelius Cruys, har ingenting med Krossøy eller liknande spekulasjonar å gjøre. I følge Welle har den unge Nils kjent til ætta si, som vanleg var på den tid, meir vanleg enn i våre dagar, og visst at Gudfaste kom frå Kruse ætta- ætta inst i Hjørundfjorden. På dei traktene har Welle funne son til handelsborgaren Olav Erlandsson frå Volda, 'Kruse- Ola' som bl.a hadde ein son som heite Nils Olsen Kruse. Konklusjonen til Welle er at nokre av Kruse- ætta tapte velstanden sin og var deklasserte. For ikkje å forringa statusen sin endå meir, laut dei vandra ut. '-Artikkelforfatteren (Torgrim Titlestad) holder videre frem at rettsprotokollene i Stavanger fra 1600-tallet viser at skredderen Ole Gudfastesen og kona førte flere rettsaker som de vant. Titlestad tolker dette, uten å dra noen sikker konklusjon, som et eksempel på at foreldrene til Cornelius Cruys trolig hadde sitt opphav fra ei ætt med rang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Noen ganger kan flytting av et ord gi forskjellig mening. Derfor denne rettelsen:-Han nevner samtidig at navnet er å finne på Ørsta på Sunnmøre i 1519 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

I lenken i innlegg (1) opplyses det at Nils Olsen er født i Stavanger 14. juni 1655.I Axel Kiellands avskrifter av byfogdens regnskaper for Stavanger i perioden 1.5.1657 til 30.4.1658 har han notert at Olle Gudfastesen bøtet 2 riksdaler 1 ort fordi hans kone kom for tidlig i barselseng.Opplysningen tilsier at Ole Gudfasteson og hans kone fikk sitt førstefødte barn i denne perioden. Dersom fødselsdatoen over er rett, er det vanskelig å se for seg at Ole Gudfasteson og Apelone Kock begge er foreldre til Nils Olsen!Hva er kilden til fødselsdatoen og året, og er vi sikre på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.