Gå til innhold
Arkivverket

[#37550] Abelone Nilsdatter Kock - mor til den berømte Cornelius Cruys (Niels Olsen)

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

Nei.I tidsskriftet 'Grannen' nr. 3 1934 s. 27 står at Hans Jacobsen Smith i 1701 gifter seg med 'Kristine Olsdatter Kreutz fra Stavangerkanten'. Videre referert til skiftet: Blandt Madam Smiths søsken var broren, den høiedle admiral Kornelis Kreutz i Russland'. Og om niesen: 'I sitt barnløse ekteskap hadde Smith tatt til sig en niese fra Stavanger, Cesilie Smith, født 1706...'I 'Bygdebok for Nes herred', 3. bind, 1983, s. 115 står at Ole Jakobsen Smith (1676-1736) giftet seg i 1700 med Cecilie Olsdatter Creutz (1665-1706) i Stavanger, og bodde der.Her står litt om Cornelis Cruys [Creutz](M.A. van Alphen, Haag, 2005): [url="http://www.corneliscruys.com/images/>http://www.corneliscruys.com/images/ (velg: Born in...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (50):Her (tidsskriftet Stavangeren nr. 1 1994): www.byhistoriskforening.org/byhistorien/content/download/340/1504/file/Stavangeren.Nr.1.1994-ASL.pdf står om sønnen Cornelius' bror, Hans Olsen, i forbindelse med en stevning i 1678. Videre står at Cornelius' søster Sissel (Cecile) var gift to ganger, første gang med kjøpmann Albert Albertsen Libert, og at hun hadde to døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Vi finner Apelone omtalt i enda et skjøte :20.4.1724 (SAS, Pantebok for Stavanger 1716-1731, side 102-102b) skjøtet Nikolay Berven til kobberlager Jan Nikolay Hofman hus, grunn og hageplass i Østervåg mellom avdøde Apellone Kocks hus og Ånon kippers nå iboende hus, som tidligere hadde tilhørt Torn glassmaker, men som han hadde fått for gjeld hos Daniel Nordstrøm som hadde bodd her innen den ble solgt på offentlig auksjon. Jernkakkelovn i stuen, bord og benker. Årlig grunnleie.Naboen Torn glassmaker er nok den samme som Torn Hansen, som er omtalt som nabo til Apelone i flere dokumenter. I Kiellands borgerbok side 51 finner vi at Torn Hansen Karbe ble borger i Stavanger 15.1.1663. Han var glassmester og det var skifte etter han 14.5.1694. Han var første gift med Anne Hansdatter Gammel og så med Mette Jensdatter Brun. Enka giftet seg igjen med Lorentz Jansen Kreuger. Lorentz Kreuger finner vi som nabo til Tore Olsen i 1719 – se innlegg 37, så han har nok overtatt huset til Torn Hansen.Går vi bakover i tid finner vi i 1689 (Vigerust -http://www.vigerust.net/by/stavanger1689_kopp.html) er Appelonne Nielsdatter i rode 3 – Østervåg? Hun er listet etter Thoren Hansen. I 1688 (Vigerust) Appelone Nielsdatter listet etter Toren Hanssen i rode 3. I 1687 (Vigerust) er Apelone ikke nevnt. Toren Hanssen er i rode 3. 11.6.1684 (Næss, 1971) er avdøde Ole Gudfastsens enke Appelone (Nilsdatter Kock) og en datter, listet mellom Hans Einersens enke Ingeborg og Tårn Hanssen – tidlig i fjerde til sjette rode. 2.5.1676 (Vigerust) er Olle Gudfastersens Enche listet i rode 4 mellom Thaarre Hansen og Maren Pedersdatters eiendom. I 1673 (Vigerust) er Olle Gudfastersens enke listet etter Torre Hansen og før Jofuer Asbiørnsen.Og så videre i ektemannen Ole Gudfastesens tid: 2.12.1668 (Gundersen, 1950, side 25) ble Ole Gudfastsen gravlagt. 19.9.1665 (Erichsen, 1903, side 327 og Gundersen, 1953, side 137 og Kiellands samlinger pakke 2, legg 3) ble en del kvinner og menn som bodde på Skagen innkalt som vitner. Vi ser av opplisting hos Gundersen at det også er en som bodde ved Bekken. Kirsten Hansdatter - bodde på Skagen, forklarte at de siste 60 år har grunnen mellom Ole skredder og Torn Hansen tilhørt Oles grunn. Tømmermannen Mogens Nilssen forklarte at han hadde bebodd og eid Ole Gudfastesens eiendom i 24 år, og før ham bodde og eide Endre Olsen i 11 år. Mogens forklarte at Torn Hanssens og foreldrene var naboer, men hadde aldri gjort krav på eiendommen. På Oles grunn ut til gaten hadde det stått et ildhus, før Ole nå satte opp en stue. 13.2.1626 (Kiellands samlinger pakke 2) fikk Gjertrud Bjørnsdatter – Endre Salomondsens enke grunnbrev på eiendommen.Med Torn Hansen som referanspunkt kan vi da i rimelig grad slå fast at Ole Gudfastesen også bodde i Steinkargata 6 i 1665.Vi har en eierrekke på Steinkargata 6 videre som er: Appelone Nilsdatter Kock Ole Gudfastsen enke 1673-1705, Ole Gudfastsen 1661-1668, Mogens Nilssen i 24 år i det minste i 1643-1648, Endre Olsen i 11 år i det minste i 1629-31 og Gjertrud Bjørnsdatter enke etter Endre Salomondsen 1626.I forhold til spørsmålet i innlegg (1) kan det være av interesse om overføringen av eiendommen fra Mogens Nilsen til Ole Gudfastsen skjedde på grunnlag av slektskap, eller om det var et salg på det åpne marked…Vet vi så noe om Mogens Nilsen? Han er nok den Mogens Nilsen som Kielland nevner på side 34. Han ble borger i 1639. Han var først gift med Endre Olsens enke Sidsele, og så med Gjertrud som døde i 1677. Mogens Nilsen døde i 1679. Kielland har ikke noe om familien hans eller til noen av ektefellene, er det noen andre som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (1) og (7):Niels Rassmussenn Kock født på Fyn ble i 1619 borger i Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=borg1600&gardpostnr=1439&personpostnr=1439#nedre>LenkeI boken 'Rogalendingar og ætter' fra 1948 har Ola Aurenes gjettet på at han er morfar til Cornelius Cruijs.Men Aurenes mener også at det ikke er grunnlag for at mormoren heter Ingeborg Hollænders... At Ingeborg var moren til Appelone Nilsdatter Kock skal ha gått frem av rettsprotokollen 22. juli 1672 der det står: 'Ingeborg Hollænders og hennes datter, Appelone sal. Ole Gudfastesens'. Betyr bokstaven 's' som er siste bokstav i navnet 'Hollænders' at Ingeborg var gift med en Hollender og at Cornelius Creutz morfar 'Nils' var Hollender? (Kanskje morfaren het 'Cornelis' i Holland og 'Niels' i Norge)?Her er forøvrig enda en Nils: Niels Rasmussen Kaack født i Malmø som ble borger i Bergen 20.09.1625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det!'Hollænders' betyr nok sannsynligvis at hun var gift med NN Hollænder.Ja, det vil ikke forundre meg om Niels og Cornelis kunne gå om hverandre.En Rasmus her, passer ikke så godt inn når det gjelder de som JEG egentlig søker, men det er artig å se at nye opplysninger om Niels Olsen stadig fremkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (55): Kanskje vi kan si at hun _trolig_ var gift med Nils Kock som var Hollender...---Til (50): I boken 'Rogalendingar og ætter' fra 1948 har Ola Aurenes presentert følgende slektsopplysninger (mine tilføyelser i [] ):Ole Gudfasteson ble begravet 9. desember 1668 [denne opplysningen skal ha stått i Stavanger borgerbok 1436-1850] [skiftet skal ha blitt bokført i 1680]Apelone Nilsdotter Kock, født 1627, begravet 23. mai 1705 [opplysningen om fødselsår skal ha stått i Stavanger borgerbok 1436-1850] [det skal ha vært skifte etter Appelone 26. mai 1705]Ole og Appelones barn var:a. Nils Olson [Cornelius Cruijs/Creutz] [født 4. juli 1655 i følge ham selv - det vil trolig si 15. juli etter vår kalender]b. Kristian Olson, sjømann, død i Helsingborg 1702, ugift [evt. 'var død' i 1702]c. Hans Olson, død før 1702d. Ole Olson, død før 1702e. Kirsten Olsdotter Creutz, g.m. Hans Jakobsen Smith, skifte 1735. Barnløse. [skal ha giftet seg 11. oktober 1701] [skiftet etter Kirsten var 23. september 1735 i Flekkefjord]f. Sissel Olsdotter Creutz, født 1665, gravlagt 23. juni 1706. Gift 1. gang 19. september 1694 med enkemann og skipper Albert Albertson Libert, begravet 2. januar 1697. Gift 2. gang 23. november 1700 med Ole Jakobsen Smith født 21. februar 1676, død 9. september 1736. [Ole og Hans var to brødre fra Lyngdal]---Hvilken kilde er brukt for å vite at Kristian, Hans og Ole ikke levde i 1702? Kan det være ett skifte i Helsingborg i 1702?---Om rekkefølgen på barna stemmer i forhold til når de er født vites ikke. Hvis det stemmer at Appelone Nilsdatter Kock var født i 1627 må hun ha vært 28 år da Nils ble født. Stemmer det at Sissel Olsdatter var født i 1665 må hun da ha vært 38 år. Hvis Ole Gudfastesen døde i 1668 må Kirsten Olsdatter være født senest i 1669 og minst ha vært 33 år da hun giftet seg. Kanskje hun er født mange år før den tid og det var derfor ekteskapet var barnløst?I (52) er det forsøkt en Lenke til ett tidsskrift der det stod at Hans Olsen kastet stein i 1678 og da var en smågutt. Minst 9 år gammel må han vel ha vært...---Barna til Sissel skal i følge 'Slekten Sundt', 1953, ha vært:a. Albert Smith, f. 1702, d. 1740, sjømannb. Anne Cathrine, f. 26. mars 1703, d. 23. februar 1782c. Sidsel Olsdatter (Smith), f. 1706, d. 1743 i FlekkefjordAnne Katrines ene sønn het Cornelius Creutz Ploug, f. 19. september 1739Barna til Nils/Cornelius er i følge link i (51):a. Johanna, f. 1682b. Roelof, f. 1684, d. 1685c. Claas, f. 1686, d. 1689d. Jan, f. 1688, d. 1749e. Rudolf, f. 1690, d. 1736Her er det flere av Ole og Appelones barnebarn som er oppkalt. Albert Smith etter morens 1. ektemann. Anne Katrine etter farmoren Anne Olsdatter fra Lyngdal. Jeg _tipper_ at Sissel er oppkalt etter sin mor og at hun døde da datteren ble født.Men ingen av Nils/Cornelius barn ser ut til å være oppkalt etter hans norske familie. Men legg merke til 1. fødte sønn Roelof (eller Rolluf / Rolf?). Nils/Cornelius skal ha vært omtalt som 'Cornelis Roulfsen Creus' i 1693. Opplysningen stammer trolig fra Dansk Biografisk leksikon 1890. Aurenes nevner også dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest lars sagen

Hei alle dere Cruys interresserte. Det er veldig kjekt å se den store interressen av min tip, tip, tip, tip, tip, tip, tip oldefar som jeg er veldig stolt av. Desverre kan jeg ikke tilføye noen familiehemmeligheter som er eldre en Abelone og Ole, da dere allerde vet alt jeg vet, og litt mer. Så dette var ganske lærerik lesning. takk. Selv om noen trøndere prøver å dra oppmerksomheten mot Tordenskjold, som selvfølgelig er en god nr 2:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei! Det kunne kanskje ha vært interessant å få høre hvordan du er etterkommer - de første generasjonene i det minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Mht. til navnet Kock (Koch/Kok) så har jeg noen i Arendal som kanskje er i slekten:Christen Koch (Kok) født ca. 1699 og død 9.6.1724 i Arendal. Han var gift med Anne Matthisdatter Sylow og fikk ett barn i 1722, Margrethe Koch.Marthe Koch - borger i Arendal (ihvertfall fra 1711 til 1727) dør 81 år gammel 4. nov. 1727 i Arendal. Hun var nok enke i mange år. Teksten i kb 'Christen Kochs Marthe 81 år gml' forteller oss at dette ikke er moren til Christen Koch, men mere trolig farmoren. Jeg har ikke funnet noen andre Koch i Arendal i perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lars sagen

a(58) www.nigho.nl/CC.htm dette fant jeg på google. se helt nederst på siden. vet jo ikke om dette er vår cruys.(60) Rudolf Cruys Adriana van Meurs fikk Johannes Cruys gift med Methe Hansdatter som fikk Adriane Johanne Cruys som eneste barn, gift med Morten Henrik Magnus, sokneprest i Nedstrand og Skjold. Så blir navnet Magnus og von Krogh i noen generasjoner til Hanna Adriane Magnus gifter seg med Johannes Johannessen Sagen, skipsbygger i Hogganvik.Dette står også i Torgrim Titlestads bok, Tsarens admiral Cornelius Cruys i Peter den stores tjeneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

63: Takk for det.Nå kom jeg plutselig på at jeg har en kontakt på Flickr fra St. Petersburg. Han skal jeg spørre om dette med segl/våpenskjold for Cruys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, den lenka gikk ikke, men en skikkelig stor artikkel på russisk Wikipedia. Legg inn Cornelius Cruys på norsk Wikipedia og gå etterpå over på venstre side, der er det bare å trykke på russisk versjon når det gjelder Cornelis C - (for spesielt interesserte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

På den russiske Wikipedia-siden er det et bilde av en gravstøtte med et våpenskjold i forgrunnen. Er det våpenskjoldet til Cornelius Cruys? Noen som kan leses den russiske teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

På den russiske Wikipedia-siden er det et bilde av en gravstøtte med et våpenskjold i forgrunnen. Er det våpenskjoldet til Cornelius Cruys? Noen som kan leses den russiske teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har forsøkt en mail til han som har skrevet det meste av artikkelen på russisk Wikipedia, så får vi se om han kan hoste opp noe når det gjelder Niels Olsen og hans segl - noe denne fantastiske rogalendingen helt sikkert hadde. På engelsk Wikipedia har de vel forresten slått fast at han var halvt hollender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften beste Arnstein,- har ikke fulgt med i detalj i denne tråden.Dog har jeg i dag tatt kontakt med 'mine frender' i St. Petersburg ifm denne saken.Kommer tilbake så snart jeg har noe å melde.Med vennlig hilsen, Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Ble navnet Creuch/Crydz/Kreytz/Kreutz som er skrivemåter i norske arkiver, brukt av Nils/Cornelius og søstrene, skapt av dem selv, eller er det familienavn som stammer fra forfedre? Har søstrene brukt navnet Kreytz/Kreutz kun fordi broren tok navnet?I (33) er nevnt at Crydz er brukt i 1692 om Nils/Cornelius. I (45) er søsteren Kirsten omtalt med navnet Kreytz i 1701.(Navnet Creutz er forøvrig slektsnavn til en svensk adelsslekt fra grenseområdene mellom Finland og Russland. Den svenske admiralen Lorentz Creutz døde i 1676.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.