Gå til innhold
Arkivverket

[#37554] Nils Vikene, Romsdalen - skreddar for Haakon VII

Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Godtfolk!No treng eg hjelp! Eg søkjer ein Nils Vikene, skreddar for kong Haakon VII - gift med Sigrid Tostensdotter Kleivsletten (Sletten) f. 1908 i Bøverdalen i Lom. Er det den same som denne: LenkeNokon som veit meir om han? Årstal er av størst interesse!mvh,Atle Brandsar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Da jeg leste overskriften på dette temaet for en tid tilbake, kom jeg på at faren min en gang snakket om en eldre bekjent ved navn Nils Vikene. Tror han ble nevnt fordi han var svært gammel og fremdeles i full vigør.Har endelig fått rotet meg til å spørre om flere detaljer. Far kunne fortelle at han første gang snakket med Vikene en gang på 1960-tallet, og siste gang for noen år siden på Oslo Døveforening. Han var da 98 år gammel og fremdeles klar i hodet og oppegående. Dette var like før han døde. Han var da enkemann. Det stemmer at han arbeidet som skredder, og det er vel ikke urimelig at han hadde noen oppdrag for kongen.Databasen Dødsfall i Norge 1995-april 2001 her på Digitalarkivet viser at hans fulle navn var Nils Bernhard Peter Vikene og at han var født 23.11.1901 og død 26.5.2000.Kona er nevnt i samme basen: Sigrid Vikene, født 25.2.1908, død 1.4.1998.Nils Vikene er også nevnt i tekst og bilde på [url="http://www.andata.no/Deafnet/portrett/portrett.htm>http://www.andata.no/Deafnet/portrett/portrett.htm (Døves Media/Norges Døveforbund). Skroll deg ned til Nils Vikene.Nils Vikene var formann i Norges Døves Idrettsforbund 1936-45. Se forbundets jubileumsskrift 1925-2000:

bilete0675.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Vigene er eit stadnamn i tidlegare Hustad kommune, noverande Fræna. Staden heiter Vikan i dag.23.11 1901 finn eg ein Nils Bernhard fødd, døypt 26.12 1901. Foreldre er gardbrukar og fiskar Peder Ludvig Pedersen og hustru Sina Lovise Elbrigtsdotter. Dette er truleg den søkte personen.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk for innlegg! Dette stemmer nok bra, og den som eg fann i 1900-teljinga, er nok ikkje den Nils Vikene eg var ute etter.Takk til både Rismyhr Haugen og Sande!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.